Rem blokeert achter
Re: Rem blokeer achter
Mijne blokkeerd ook weleens achter na stilstand, ik vermoed ook roest.
Remdrukbegrenzer heb ik niet en lek is het zeker niet.
Meestal is het na een paar keer remmen opgelost.
Soms rij ik vrij hard achteruit en rem dan een keer stevig. Op deze manier blokkeerd je wiel haast niet en kan de trommel mooi schoon poetsen. Je bus gaat dan wel omhoog achter, niet schrikken dat is normaal.
Remdrukbegrenzer heb ik niet en lek is het zeker niet.
Meestal is het na een paar keer remmen opgelost.
Soms rij ik vrij hard achteruit en rem dan een keer stevig. Op deze manier blokkeerd je wiel haast niet en kan de trommel mooi schoon poetsen. Je bus gaat dan wel omhoog achter, niet schrikken dat is normaal.
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: Rem blokeer achter
Zo zie je maar, alles komt goed
dit keer zonder koe.
Tijdens stukje test rijden blijken alle blokkades opgeheven. Voor de zekerheid nog even "achteruit geremd".
Allen gedankt

dit keer zonder koe.
Tijdens stukje test rijden blijken alle blokkades opgeheven. Voor de zekerheid nog even "achteruit geremd".
Allen gedankt

Citroën_H_1958 . Citroën_2CV6_Club_1984
Re: Rem blokeer achter
Dat zijn fijne momenten, klachten die vanzelf verdwijnen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: Rem blokeer achter
Na rit naar Gent en terug blijkt er iets tog niet helemaal okee te zijn. Bij remmen treed een soort wiebelen op in rechter achter wiel. In dat wiebelen blokeer het wiel. Ik ga er mee naar de HY dokter 

Citroën_H_1958 . Citroën_2CV6_Club_1984
Re: Rem blokeer achter
ovale remtrommel?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: Rem blokeer achter
Jazeker. Het remmen kan enigszins schokkend gebeuren.
Oorzaak van een ovale trommel kan gelegen zijn in aantrekken van de handrem bij verhitte trommels of met hete remmen door een waterplas rijden.
Je kunt ovaliteit controleren door met licht aangetrokken handrem en achterwiel vrij van de grond de trommel rond te draaien . Bij ovaliteit merk je weerstanden bij ronddraaien.
Oorzaak van een ovale trommel kan gelegen zijn in aantrekken van de handrem bij verhitte trommels of met hete remmen door een waterplas rijden.
Je kunt ovaliteit controleren door met licht aangetrokken handrem en achterwiel vrij van de grond de trommel rond te draaien . Bij ovaliteit merk je weerstanden bij ronddraaien.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Rem blokeer achter
Eerste reactie: ovalen remtrommel zou heel goed kunnen.
Tweede reactie: heb je al gecheckt of het niveau van de remvloeistof in het "potje" nog juist is ? Het zou zó maar kunnen dat er "ergens" remolie "lekt" en dan in de buurt van de remschoenen komt ... met àlle gevolgen van dien ...
Derde reactie: één en ander kan óók worden veroorzaakt door het "verglazen" van delen van de remtrommel. Oftewel: indien (ooit ... in het verleden) de remtrommels óver-verhit zijn geworden (door bijvoorbeeld vástlopende remschoenen, àl dan niet veroorzaakt door geblokkeerde remcilinders) kan het zijn dat sommige plekken van het binnen-loopvlak van de remtrommels gedeeltelijk dúsdanig glad (verglaasd) zijn dat daar de remschoenen gewoon over heen slippen, dus géén "grip" meer hebben ... En dàn krijg je óók een "wisselend" rem-effekt.
Maar dán ... worden het vanzelf weer "fijne momenten" ...
Oftewel: "sleutel-momenten" ...
Tweede reactie: heb je al gecheckt of het niveau van de remvloeistof in het "potje" nog juist is ? Het zou zó maar kunnen dat er "ergens" remolie "lekt" en dan in de buurt van de remschoenen komt ... met àlle gevolgen van dien ...
Derde reactie: één en ander kan óók worden veroorzaakt door het "verglazen" van delen van de remtrommel. Oftewel: indien (ooit ... in het verleden) de remtrommels óver-verhit zijn geworden (door bijvoorbeeld vástlopende remschoenen, àl dan niet veroorzaakt door geblokkeerde remcilinders) kan het zijn dat sommige plekken van het binnen-loopvlak van de remtrommels gedeeltelijk dúsdanig glad (verglaasd) zijn dat daar de remschoenen gewoon over heen slippen, dus géén "grip" meer hebben ... En dàn krijg je óók een "wisselend" rem-effekt.
Eeuuhh ... níet ècht duzzz ... Die "klachten" slaan ongetwijfeld op énig moment naderhand alsnóg keihard toe ... en impliceren alsdan prompt méér "sleutelwerk" dan vóórheen gedacht ...Dat zijn fijne momenten, klachten die vanzelf verdwijnen
Maar dán ... worden het vanzelf weer "fijne momenten" ...
Oftewel: "sleutel-momenten" ...

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Rem blokeer achter
Er zijn al veel tips voorbij gekomen, maar ik heb de remslang nog niet gezien.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring, maar uit het theoretische begin bij de remmencursus van Ben Boortman herinner ik mij wel dat als het rubber in de slang begint te brokkelen je heel vaak het fenomeen krijgt dat de vloeistof wel 'heen' wil, maar niet of heeel langzaam 'terug'. Aan de buitenkant ziet de slang er nog prima uit, maar rubber en remvloeistof is op langere termijn gedoemd tot een gebroken relatie.
Als de HY doctor adviseert om enige onderdelen te vervangen zou ik ook de slang vervangen.
Succes en benieuwd naar de oorzaak.
Ferry
Ik heb zelf (nog) geen ervaring, maar uit het theoretische begin bij de remmencursus van Ben Boortman herinner ik mij wel dat als het rubber in de slang begint te brokkelen je heel vaak het fenomeen krijgt dat de vloeistof wel 'heen' wil, maar niet of heeel langzaam 'terug'. Aan de buitenkant ziet de slang er nog prima uit, maar rubber en remvloeistof is op langere termijn gedoemd tot een gebroken relatie.
Als de HY doctor adviseert om enige onderdelen te vervangen zou ik ook de slang vervangen.
Succes en benieuwd naar de oorzaak.
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: Rem blokeer achter
Bij verstopte remslang met ventielwerking blijft idd de rem tijdelijk aanlopen. Hierdoor kan de trommel heet worden en vervormen zeker als de handrem direct erna stevig wordt aangetrokken.
Wegrijden met aangetrokken handrem kan ook de nodige ovaliteit geven.
Symptoom is hier schokkend remmen, vaak veroorzaakt door ovaliteit of zoals eerder genoemd door plaatselijk verglazen van bijv remstof.
De trommel moet er dus af.
Blokkeren kan door natte remvoeringen door lekkages of door "happende" remvoeringen. Bijna altijd remzuigertjes. Intermitterend blokkeren wijst richting ovaliteit.
Volgens mij ontkom je niet aan inspectie
Wegrijden met aangetrokken handrem kan ook de nodige ovaliteit geven.
Symptoom is hier schokkend remmen, vaak veroorzaakt door ovaliteit of zoals eerder genoemd door plaatselijk verglazen van bijv remstof.
De trommel moet er dus af.
Blokkeren kan door natte remvoeringen door lekkages of door "happende" remvoeringen. Bijna altijd remzuigertjes. Intermitterend blokkeren wijst richting ovaliteit.
Volgens mij ontkom je niet aan inspectie
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Rem blokeer achter
ik schreef dus al eerder:
HYvonne schreef:Beste is om de boel (remtrommels) even open te maken en na te kijken.
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: Rem blokeer achter
Geen lek, nivo niet gezakt. Als de Hy is afgekoeld blijkt dat het probleem weg is. Ik denk dat bij de vorige beurt de rem te scherp is afgesteld.
Maandag ga ik inspecteren
Maandag ga ik inspecteren
Citroën_H_1958 . Citroën_2CV6_Club_1984
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: Rem blokeer achter
Na verwijderen rechter rem trommel blijkt er een minimaal lekje te zijn in de rem cilinder, maar echt lek kun je t niet noemen. Verder ziet alles er goed uit.
Wel is de trommel lichtjes ovaal zodat bij langzaam rijden en remmen het wiel af en toe blokeert.
Op de rolbank bleef alles binnen keurings marges. Lings remde iets minder dan rechts.
Het lijkt me niet normaal dat je met een lege bus niet kan rijden zonder antie blokeer gewicht of blokerend wiel.
De logische oplossing zou een vervangende trommel zijn die niet ovaal is, tog?
Wel is de trommel lichtjes ovaal zodat bij langzaam rijden en remmen het wiel af en toe blokeert.
Op de rolbank bleef alles binnen keurings marges. Lings remde iets minder dan rechts.
Het lijkt me niet normaal dat je met een lege bus niet kan rijden zonder antie blokeer gewicht of blokerend wiel.
De logische oplossing zou een vervangende trommel zijn die niet ovaal is, tog?
Citroën_H_1958 . Citroën_2CV6_Club_1984
Re: Rem blokeer achter
Ja, of de trommel laten uitdraaien zodat deze weer mooi rond is. Maar dan zou ik beide doen zodat ze gelijk zijn.
en ik zou dat lekje ook verhelpen, want dat wordt geheid een lek en dan zijn de remvoeringen aan vervanging toe.
Mogelijk kun je het nog met honen van de wielremcilinder verhelpen.
en ik zou dat lekje ook verhelpen, want dat wordt geheid een lek en dan zijn de remvoeringen aan vervanging toe.
Mogelijk kun je het nog met honen van de wielremcilinder verhelpen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: Rem blokeer achter
Hoi JanW,
Dank je. Waar kan ik dat uitdraaien laten doen, en wat kost dat?
En waarom honen? Beschadigt er iets bij lekage?
Dank je. Waar kan ik dat uitdraaien laten doen, en wat kost dat?
En waarom honen? Beschadigt er iets bij lekage?
Citroën_H_1958 . Citroën_2CV6_Club_1984