
MurpHY's remmen
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
Ha! Ik zie dat ik inmiddels een SUPEREXPERT ben geworden..... 

Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
Tjaaa ... maakt indruk hoor ! Hahaha !Ha! Ik zie dat ik inmiddels een SUPEREXPERT ben geworden.....
Ewald: ik probeer jouw remleiding-revisie een beetje te volgen; ga je óók nog de flexibele rubber remleiding-slangen vervangen ? Controleer alsdan (zéker aan de achterzijde) of die slangen (ná dat je MurpHY weer op de grond hebt laten zakken) niet ergens tegen de banden "áánlopen".
Lijkt me een "linke boel" met leidingen vlak onder/tegen de (wellicht ge-bitakte/ge-body-coate) bodemplaat c.q. chassisbalk en inderdaad géén ruimte om te lassen ...Wat ik in zo'n geval nog wel eens doe, is er een (opengezaagde) moer op lassen van een wat groter kaliber. Maar je moet dan uiteraard wel ruimte hebben om te lassen.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
De flexibele leidingen zijn inderdaad allemaal al vervangen in 2012.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: MurpHY's remmen
1of 2 goede proplassen op.de wartel en je griptang heeft weer grip. Bovendien komt de zaak door de warmte waarschijnlijk al los.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
We gaan weer verder, onder de tijdsdruk laat ik die vaste leidingen voor nu zitten.
Nu dus de twee leidingen die vervangen moesten worden, keurmeester had gelijk: hebben een aardig laagje roest.
Aansluiting op het rempotje trouwens bedacht ik me dat ik daar eerder ook mee heb lopen klooien, hopen dat dat goed zit.
Nu dus de twee leidingen die vervangen moesten worden, keurmeester had gelijk: hebben een aardig laagje roest.
Aansluiting op het rempotje trouwens bedacht ik me dat ik daar eerder ook mee heb lopen klooien, hopen dat dat goed zit.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
Aaargh, tweede wartel wil er net niet ver genoeg in, wel elke keer aangrijpen maar dan er weer uit springen. Uiteraard de koppeling onder de accu waardoor je amper ruimte hebt om te duwen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
20 min verder nog geen succes, alleen zit nu het rubber uiteraard in de koppeling wat ook niet echt helpt
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
Nou hij zit, heb koppeling los gehaald en opnieuw gedaan. Vermijd ik liever vanwege de rubbers, maar ja.
Koude wind trouwens, remleidingen waaien ook gewoon weg.
Koude wind trouwens, remleidingen waaien ook gewoon weg.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
En volgens mij zit alles nu... Tijd om te vullen en dan het ontluchtcircus
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
achterwielen gehad, maar rechtsvoor is de nippel glad... Met een waterpomptang er uit kunnen krijgen. Nu kijken hoe lassen zonder gas gaat (fles nog uitgeleend)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: MurpHY's remmen
De rubbers kunnen heel wat hebben.
Als een wartel net wel/niet pakt zit de punt van de leiding niet goed in de boring dieper in de kopeling. De wartels hoeven zeker niet echt vast te worden aangedraaid om vervorming te voorkomen. De constructie met het rubber zorgt ervoor dat de druk in het systeem voor een goede afdichting zorgt.
Als een wartel net wel/niet pakt zit de punt van de leiding niet goed in de boring dieper in de kopeling. De wartels hoeven zeker niet echt vast te worden aangedraaid om vervorming te voorkomen. De constructie met het rubber zorgt ervoor dat de druk in het systeem voor een goede afdichting zorgt.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
Moer er op was het niet echt, lassen zonder gas even min. Twee kanten afgevijld zodat ik een sleutel 7 kon gebruiken.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: MurpHY's remmen
De hitte van de "plak"lassen heeft ws al geholpen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
Gvd... Remvloeistof gaat weer terug het potje in, volgens wph is dat dus cup van de hoofdremcilinder. En die is verdorie een paar jaar terug nog vervangen. Ik ben dit zo zat he... Misschien dat de keurmeester het door de vingers ziet, remmen zijn wel hard na drie keer trappen. Bah.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: MurpHY's remmen
Nou, afgezien van dat de leidingen nu mooi glimmen en nooit meer roesten ben ik geen steek opgeschoten: remmen doen eerst niks en met een paar keren trappen wel en daarna blokkeren ze vrij snel. Als in: beetje stevig remmen en het wiel slipt en de bus staat schuin stil.
Die twee symptomen betekenen volgens mij dus hoofdremcilinder (vloeistof stroomt terug potje in na loslaten pedaal, werkplaatshandboek meldt dat expliciet als een probleem met de hrc) en een of meerdere remcilinders vervangen.
Kan ze wel weer gaan honen, maar dat heb ik blijkbaar dan de vorige keer niet goed gedaan of ze zijn gewoon gaan roesten.
Liefste dan meteen RVS, maar ik zie bij 't HY Team alleen de onderste met RVS binnenwerk en bij Citrotech hebben ze wel een set van onder en boven maar die zijn niet op voorraad. Nou is op zich denk ik de onderste het gevoeligst voor roest.
Dus het zal allicht schorsen worden en wederom de overweging: weer een bak geld in deze bus storten en het zelf doen, of nog meer kwijt zijn en het laten doen.
Die twee symptomen betekenen volgens mij dus hoofdremcilinder (vloeistof stroomt terug potje in na loslaten pedaal, werkplaatshandboek meldt dat expliciet als een probleem met de hrc) en een of meerdere remcilinders vervangen.
Kan ze wel weer gaan honen, maar dat heb ik blijkbaar dan de vorige keer niet goed gedaan of ze zijn gewoon gaan roesten.
Liefste dan meteen RVS, maar ik zie bij 't HY Team alleen de onderste met RVS binnenwerk en bij Citrotech hebben ze wel een set van onder en boven maar die zijn niet op voorraad. Nou is op zich denk ik de onderste het gevoeligst voor roest.
Dus het zal allicht schorsen worden en wederom de overweging: weer een bak geld in deze bus storten en het zelf doen, of nog meer kwijt zijn en het laten doen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald