plaatsen cilinders
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
plaatsen cilinders
Na mijn motorproblemen in Frankrijk, (het topic bougieproblemen elders op het forum) ben ik nu bezig om het motorblok te reviseren. In het werkplaatshandboek staat dat je voor het plaatsen van de voetpakking ring MR-4134 moet gebruiken. Weet iemand wat de functie hiervan is, of kan je de pakking zonder deze ring bevestigen? wat ik me ook afvraag is, of het verstandig is vloeibare pakking te gebruiken bij de montage, en zo ja, aan beide kanten van de pakking, of misschien alleen aan de kant van het blok?
- Bijlagen
-
- cilinder.JPG (65.45 KiB) 21338 keer bekeken
Marc Ambagts
Re: plaatsen cilinders
Die ring is bedoeld om de dunne voetpakking niet te beschadigen bij het plaatsen.
Het is erg belangrijk dat de pasvlakken van de bus en het blok goed schoon. Vaak wordt aangeraden deze vlakken pas te slijpen met slijppasta.
Voor de zekerheid kun je de de pakking dun insmeren met iets, evt beiderzijds; moet wel watervast en hittebestendig zijn, bijv speciale vloeibare siliconen motorpakking, bestand tegen hogere temperaturen.
Heel belangrijk is om de overstand van de bovenkant van de bussen t.o.v. de bovenkant van het blok goed te krijgen; bij afwijkingen moeten er andere diktes van voetpakkingen geplaatst worden.
Deze procedure staat uitgebreid in het WPH.
Zodra een bus is afgesteld moet deze direct geborgd worden met een bout en grote ring; er mag niet meer bewogen worden.
Het is erg belangrijk dat de pasvlakken van de bus en het blok goed schoon. Vaak wordt aangeraden deze vlakken pas te slijpen met slijppasta.
Voor de zekerheid kun je de de pakking dun insmeren met iets, evt beiderzijds; moet wel watervast en hittebestendig zijn, bijv speciale vloeibare siliconen motorpakking, bestand tegen hogere temperaturen.
Heel belangrijk is om de overstand van de bovenkant van de bussen t.o.v. de bovenkant van het blok goed te krijgen; bij afwijkingen moeten er andere diktes van voetpakkingen geplaatst worden.
Deze procedure staat uitgebreid in het WPH.
Zodra een bus is afgesteld moet deze direct geborgd worden met een bout en grote ring; er mag niet meer bewogen worden.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: plaatsen cilinders
Wanneer je (heel) veel tijd hebt moet je dit (http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic. ... r&start=30) stukje topic maar eens doorlezen. Zie foto's: ik heb zelf destijds de randen waarop de cilindervoeten rusten schoongemaakt met zéér fijn schuurwol. Vervolgens met een klein beetje gewoon lagervet de papieren cilinderpakkingen onder in het blok "vastgeplakt" (zorg wel dat dit zeer nauwkeurig gebeurd, zonder vouwtjes of kreukels). Vervolgens cilinders erop/-in en deze meteen aan de bovenzijde "borgen" (en bij alle volgende bezigheden ervoor zorgen dat die cilinders niet meer bewegen t.o.v. het "motor-blok-huis").
Ik heb me overigens laten vertellen dat je géén vloeibare pakking moet gebruiken bij het plaatsen van de cilinders. Ben even de reden daarvan kwijt (
). Misschien reageert er nog een andere "deskundige" die dit kan aanvullen ... 
Ik heb me overigens laten vertellen dat je géén vloeibare pakking moet gebruiken bij het plaatsen van de cilinders. Ben even de reden daarvan kwijt (


- Bijlagen
-
- Binnenzijde motorblok: randen waarop cilinders komen te staan volledig schoongemaakt
- DSC00689.jpg (210.74 KiB) 21303 keer bekeken
-
- Detailfoto binnenzijde blok
- DSC00690.jpg (198.02 KiB) 21303 keer bekeken
-
- Nieuwe cilinders "geborgd"
- DSC00711.jpg (219.86 KiB) 21303 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: plaatsen cilinders
Er zijn diverse redenen.
De dikte van de (Hugo Reinz) pakking bepaalt hoever de bussen boven het blok uitsteken. En dat moet een bepaalde maat zijn. Dat kun je nooit nauwkeurig afstellen met extra vloeibare pakking.
De beide vlakken moeten gewoon heel gaaf zijn.
Er kan vervolgens vloeibare pakking in het oliecircuit komen met alle gevolgen van dien. En je weet niet wat de vloeibare pakking op den duur doet bij hoge temperatuur.
De dikte van de (Hugo Reinz) pakking bepaalt hoever de bussen boven het blok uitsteken. En dat moet een bepaalde maat zijn. Dat kun je nooit nauwkeurig afstellen met extra vloeibare pakking.
De beide vlakken moeten gewoon heel gaaf zijn.
Er kan vervolgens vloeibare pakking in het oliecircuit komen met alle gevolgen van dien. En je weet niet wat de vloeibare pakking op den duur doet bij hoge temperatuur.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: plaatsen cilinders
Bedankt allemaal voor de info. Valt me wel op dat er ook hier verschillende wegen zijn die naar Rome leiden. Het is in ieder geval duidelijk dat er voorzichtig en met beleid gewekt moet worden.
Marc Ambagts
Re: plaatsen cilinders
Als de pasvlakken goed schoon zijn en vrij van corrosie zou ik gaan voor droge montage, zonder vloeibare pakking, zoals origineel ook gebeurde.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938