Lekkage aan de voorzijde

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: MB-72-35
Contacteer:

Lekkage aan de voorzijde

Bericht door Jeroen1955 »

Vorig jaar bleek na een gestage regenbui de schuiflade in het dashboard erg vochtig te zijn geworden. Het plaatwerk eronder blijkt ook aardig weggerot dus dit probleem was al een tijdje aanwezig. Ik vraag mij alleen af waar dat vocht vandaan komt. De HY had daarvoor al een tijdje thuis op de oprit gestaan, ook in de regen. Maar toen heb ik geen vocht geconstateerd. Het moet dus tijden het rijden binnenkomen. Heeft iemand hier ervaring mee? De kraalscharnier van de motorkap is in vrij slechte staat.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Lekkage aan de voorzijde

Bericht door Otje »

Ik vraag mij alleen af waar dat vocht vandaan komt.
Ik vermoed .... van die regenbui ... :mrgreen:
Het plaatwerk eronder blijkt ook aardig weggerot ...
Ik vermoed ... van eerdere regenbuien ... :mrgreen:
Simpelste manier om er achter te komen: trek de la er uit, pak een tuinslang met een sproeikop; verzoek jouw eega/zoon/dochter/buurman/buurvrouw/schoonmoeder c.q. vader/vriendin/maîtresse/dominee/pastoor/oma/opa/vriend/toevallige voorbijganger om even plaats te nemen IN de cabine (met de opdracht góed op te letten en vooral niet in slaap te vallen !), sluit de tuinslang aan op de buitenkraan, draai vervolgens de kraan open en richt de waterstraal frontaal alsmede zijdelings en onder allerlei hoeken op alle delen van de neus, raam en luchtgaten van jouw HY. Geheid dat één van voornoemde gelukkigen, alsdan gezeteld in de cabine van jouw HY, wel érgens druppels ziet verschijnen ...
Klinkt héél suf ... maar zo is het gewoon ...
Simpeler kunnen we het niet maken !
Suc7 ! (Is nèt ietsjes méér dan "Suc6")
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Ok. Dat noemen ze destructief onderzoek :(

Ik hoop echter op een HY-er die een hint in de goede richting kan geven op basis van soortgelijke ervaringen. Daar wacht ik nog even op. Daarna zal ik deze tip inderdaad gaan uitvoeren!
Citroen HY78 1974
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Jeroen1955 schreef:Ik hoop echter op een HY-er die een hint in de goede richting kan geven op basis van soortgelijke ervaringen.
Gelukkig niet bij mijn eigen bus maar vaak gezien bij slopers die we als club wel eens binnenkrijgen. De raamsponning van de voorruit laat bijna altijd gaten zien als je de voorruit eruit haalt en dan bedoel ik dus de onderrand. Met zekerheid kun je dat alleen vaststellen door de ruit te demonteren. Ik heb al een aantal bussen voorzien van een gelaagde voorruit en dat waren niet de slechtste bussen maar toch roestschade in de raamsponning.
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Dag Ree,

Het feit dat het water in de schuiflade lekt, doet vermoeden dat het van boven komt. Bij de onderzijde van de ruit zitten inderdaad wel wat roestbubbels. Volgens jou zou daar voldoende water binnen kunnen komen? Het voorstel om de zaak rijkelijk met water te besproeien trekt mij met de huidige temperaturen niet echt. Je raakt het vocht voorlopig niet kwijt dus vandaar dat ik het probleem eerst 'theoretisch' probeer te benaderen.....
Citroen HY78 1974
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik heb het wel eens gehad in een flinke bui dat door een tegenligger water door de neusroosters joeg, hup door de ventilatie en in m'n gezicht.
Als er nou in die holle ruimte in de neus roestgaten zitten, dan kan ik me goed voorstellen dat het daardoor in de lade terecht komt. Oftewel, hoe is het plaatwerk boven de lade?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Beide eerder genoemde oorzaken lijken op de 2cv problematiek. Vaak lekkage gehad via raamsponning en met ventilatie klep open wilde daar bij het rijden aardig wat regen naar binnen komen. Ook wel als hij gesloten was overigens ;)
Water is dun en sijpelt overal doorheen. Minuscuul gaatje kan behoorlijk wat water doorheen komen. Net als bij de 2cv staat bij de HY de sponning onder een hoek waardoor er water in kan blijven staan. Citroën heeft op de vroege azu na geen afvoerbuisjes aangebracht waardoor het hier kan roesten.
Tuinslang erop en raam er uithalen en sponning controleren.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Jeroen1955 schreef:Bij de onderzijde van de ruit zitten inderdaad wel wat roestbubbels.
Je kan lang wachten of je kan kort wachten, maar deze roestbubbels moeten weg. Als het niet de oorzaak is van deze lekkage, zal het de oorzaak worden van een volgende. Ik zou hier gewoon mee beginnen. De voorruit erin en eruit is niet zo heel lastig, je kan ervoor kiezen meteen een gelaagde uit het HY team magazijn te monteren.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Tuinslang erop ...
Waar heb ik dat toch eerder gelezen ... :wink: :wink: :wink: Maar Jeroen: je denkt dat ik de draak met je steek maar niets is minder waar ! Die suggestie van "gaten in de onderrand van het voorraam-profiel" is één van de mogelijke oorzaken van waterlekkage. En komt héél vaak voor ! Maar daarnaast zijn er nog legio àndere oorzaken !
Je kunt nu - vanwege de "winterse" omstandigheden buiten - hier op het Forum wel een "theoretische" oplossing proberen te vinden maar het ultieme antwoord zul je enkel "vanuit de praktijk" krijgen.
Dus héél doodgewoon: een flinke tuinslang met veel water erop !
Het voorstel om de zaak rijkelijk met water te besproeien trekt mij met de huidige temperaturen niet echt ...
Neen, maar je doet zoiets dus ook niet "vanachter de verwarming" !
Mouwen omhoog, laarzen aan en aan de slag ! We lezen wel van je wáár het water jouw TUB binnensijpelt en kunnen alsdan daar op reageren.
Succes !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Boehoehoe.... :cry: Moet ik haar expres natmaken....
Citroen HY78 1974
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Otje schreef:Mouwen omhoog, laarzen aan en aan de slag !
Jeroen1955 schreef:Boehoehoe.... :cry: Moet ik haar expres natmaken....
Nou, dan maar alles uit en samen met haar in bad! :D
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Als de bus binnenstaat zou ik gewoon beter weer afwachten
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Ik denk dat ik eerst de voorruit er maar eens uit haal. Die roest moet toch aangepakt worden. En dan in tweede instantie de spuit er op.
Citroen HY78 1974
Plaats reactie