Afgekeurd
Afgekeurd
Beste HY Liefhebbers,
Vandaag is ons busje helaas afgekeurd bij de keuring. De volgende punten waren afkeur:
- uitlaatsysteem niet gasdicht (plaats onbekend, waarschijnlijk bij het spruitstuk)
- stofhoes van de aandrijfas dicht niet af
- wiellager (rechtsvoor) heeft te veel speling
- trommelremmen: wielen draaien achter niet vrij
- afstelling dimlicht rechtsvoor
- knipperlicht linksachter: massaprobleem
Zijn deze punten makkelijk te verhelpen? Ik heb er weinig kijk op helaas. En zal dat kostbaar zijn? We hebben in principe een vast adresje (garage) waar we langsgaan, maar die is nu tijdelijk gesloten. Iemand nog een advies waar dergelijke punten verholpen kunnen worden? En wat is een goed apk adres in de regio Eindhoven?
Daarnaast: wij zijn aan het overwegen om ons busje een grondige opknapbeurt te geven. Wij denken dan aan revisie van motor en versnellingsbak, overspuiten van het busje, speling op fusee aanpakken, slot op zijdeur laten maken etc. Heeft hier iemand een idee waar we dat kunnen laten doen? Ik begrijp dat de kosten hiervan moeilijk zijn in te schatten; maar toch: ben je met 2000E klaar of moet je echt rekenen op dui-zen-den euro's?
Alvast bedankt voor tips op al deze vragen.
Michiel
Vandaag is ons busje helaas afgekeurd bij de keuring. De volgende punten waren afkeur:
- uitlaatsysteem niet gasdicht (plaats onbekend, waarschijnlijk bij het spruitstuk)
- stofhoes van de aandrijfas dicht niet af
- wiellager (rechtsvoor) heeft te veel speling
- trommelremmen: wielen draaien achter niet vrij
- afstelling dimlicht rechtsvoor
- knipperlicht linksachter: massaprobleem
Zijn deze punten makkelijk te verhelpen? Ik heb er weinig kijk op helaas. En zal dat kostbaar zijn? We hebben in principe een vast adresje (garage) waar we langsgaan, maar die is nu tijdelijk gesloten. Iemand nog een advies waar dergelijke punten verholpen kunnen worden? En wat is een goed apk adres in de regio Eindhoven?
Daarnaast: wij zijn aan het overwegen om ons busje een grondige opknapbeurt te geven. Wij denken dan aan revisie van motor en versnellingsbak, overspuiten van het busje, speling op fusee aanpakken, slot op zijdeur laten maken etc. Heeft hier iemand een idee waar we dat kunnen laten doen? Ik begrijp dat de kosten hiervan moeilijk zijn in te schatten; maar toch: ben je met 2000E klaar of moet je echt rekenen op dui-zen-den euro's?
Alvast bedankt voor tips op al deze vragen.
Michiel
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Afgekeurd
Goede nieuws:
- uitlaatsysteem: rotwerk, maar zelf voor hooguit de kosten van uitlaatpasta en heel veel gevloek, gezweet en gedoe goed te krijgen
- stofhoes: een tie-wrap zou al genoeg kunnen zijn
- dimlicht afstellen: er zit 1 moer op waarmee je de hele afstelling doet (hangt er vanaf verder wat hun klacht was)
- knipperlicht: zou makkelijk zelf te verhelpen kunnen zijn
- slot op zijdeur: wat is er aan stuk? Maar is allicht zelf te repareren
Mindere nieuws:
- wiellager: heb ik zo geen idee van, volgens mij goed te doen, maar wellicht onderdelen kopen
- trommelremmen: kan makkelijk zijn, kan ook een dieper liggend probleem zijn (honen van de cilinders wellicht)
Slechte nieuws:
motor- en bakrevisie én spuiten voor 2000 euro? Misschien als je hele goede contacten hebt of alle apparatuur en kennis hebt. Anders ben je voor alleen een revisie van motor of bak al wel 2000 kwijt, met wat geluk voor beide samen.
Spuiten hangt heel erg af van hoeveel je zelf doet, spuitklaar aanleveren scheelt heel veel geld, maar dan nog is spuiten duur als je het wil laten doen. Zie diverse topics over dat bijvoorbeeld zelf rollen ook goede resultaten geeft.
Adressen weet ik zo niet, het HY Team zit uiteraard bij Eindhoven, maar die doen op zich geen reparaties uiteraard.
- uitlaatsysteem: rotwerk, maar zelf voor hooguit de kosten van uitlaatpasta en heel veel gevloek, gezweet en gedoe goed te krijgen
- stofhoes: een tie-wrap zou al genoeg kunnen zijn
- dimlicht afstellen: er zit 1 moer op waarmee je de hele afstelling doet (hangt er vanaf verder wat hun klacht was)
- knipperlicht: zou makkelijk zelf te verhelpen kunnen zijn
- slot op zijdeur: wat is er aan stuk? Maar is allicht zelf te repareren
Mindere nieuws:
- wiellager: heb ik zo geen idee van, volgens mij goed te doen, maar wellicht onderdelen kopen
- trommelremmen: kan makkelijk zijn, kan ook een dieper liggend probleem zijn (honen van de cilinders wellicht)
Slechte nieuws:
motor- en bakrevisie én spuiten voor 2000 euro? Misschien als je hele goede contacten hebt of alle apparatuur en kennis hebt. Anders ben je voor alleen een revisie van motor of bak al wel 2000 kwijt, met wat geluk voor beide samen.
Spuiten hangt heel erg af van hoeveel je zelf doet, spuitklaar aanleveren scheelt heel veel geld, maar dan nog is spuiten duur als je het wil laten doen. Zie diverse topics over dat bijvoorbeeld zelf rollen ook goede resultaten geeft.
Adressen weet ik zo niet, het HY Team zit uiteraard bij Eindhoven, maar die doen op zich geen reparaties uiteraard.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Afgekeurd
Daarnaast: wij zijn aan het overwegen om ons busje een grondige opknapbeurt te geven ...
Ik heb er weinig kijk op helaas ...
Niet ... om jullie te ontmoedigen, maar aangezien je dus kennelijk àlles moet uitbesteden en het "opknappen" kan variëren van simpel "lakwerk" tot zwaar "laswerk" is er eigenlijk absoluut geen antwoord op jouw vraagWij denken dan aan revisie van motor en versnellingsbak ...
te geven.En zal dat kostbaar zijn ?
Eventjes keihard en heel nuchter: een revisiemotor kost je ca. € 2.800,=; een gereviseerde versnellingsbak ca. € 1.600,= (mèt inlevering van de "oude" onderdelen). Moet je alles wel zèlf uit- en in-bouwen ...
Stofhoes aandrijfas: impliceert o.a. het loshalen van die aandrijfas etc. (die "tie-wrap van Leipi komt tegenwoordig ècht niet meer door de APK !) ...
Uitlaatsysteem: hopelijk geen "gescheurd spruitstuk" ...
Wiellager: het "magazHYn" in Heesch heeft allerlei hulp-gereedschappen om e.e.a. te (de)monteren ...
Trommelremmen: idem ... er van uitgaande dat je - als lid van het HY-Team - zèlf met die gereedschappen aan de slag gaat.
Héél kort door de bocht: ja inderdaad, indien je dit góed wilt doen dan wordt het een kostbare aangelegenheid.
Maar: misschien is dit nu eens een aanzet om tóch zelf aan de slag te gaan als aspirant-monteur ? Héél vélen (zoals ikzelf) zijn jou vóór gegaan en zijn al doende "wHYs" geworden !
Je hebt een héél bHYzondere voiture maar die vergt nu eenmaal òf twee rechterhanden òf een dikke portemonnee òf àlle varianten en combinaties daar tussenin ...
Succes !
Gert
P.S. Ewald:
Heesch (magazHYn) ligt bij Den Bosch ... en niet bij Eindhoven ...Adressen weet ik zo niet, het HY Team zit uiteraard bij Eindhoven, maar die doen op zich geen reparaties uiteraard.

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Afgekeurd
Als je er weinig kijk op hebt en toch denkt aan revisie van motor en bak rijst bij mij de vraag of jecdat denkt of dat weet. Hoe is dat vastgesteld? Kan het zijn dat het misschien meevalt?
Spuiten met daarvoor strakmaken gaat 2000 tot 3000 osten bij een professionele spuiter. En dan ga ik er van uit dat het plaatwerk roestvrij is.
Spuiten met daarvoor strakmaken gaat 2000 tot 3000 osten bij een professionele spuiter. En dan ga ik er van uit dat het plaatwerk roestvrij is.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Afgekeurd
Als je zelf twee linker handen hebt, kan je beter iemand anders' revisie kopen dan zelf alles gaan uitbesteden.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Afgekeurd
Hehe, oepsOtje schreef:Heesch (magazHYn) ligt bij Den Bosch ... en niet bij Eindhoven ...


MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Afgekeurd
Hoi , leuk dat jullie je bus op willen knappen maar je hebt er weining verstand van schrijf je. Een HY motorblok gaat al gauw een paar ton mee en als hij geen rare geluiden maakt, geen olie zuipt of lekt zou ik me daar geen zorgen over maken. Tenzij je weet dat ie al 500.000 km heeft gelopen. voor de bak geld eigenlijk hetzelfde.
welke aandrijfasrubber is het probleem? die aan de wielzijde kun je aan de wielzijde niet fatsoenlijk vast zetten. die hangen bij mij al 20 jaar los. Altijd kommentaar bij iedere APK maar als ik vertel dat het zo hoort en dat er een kruiskoppeling zit en geen homokineet is hat altijd goed. (Kruiskoppelingen zitten op veel oude autos helemaal niet afgedekt)
Wiellager kan ook afstelling aandrijfasmoer zijn maar ga daarvoor wel even bij bijv het HY team langs of Citroworld in Heeze. Je kan zelf checken met een momentsleutel of de aandrijfasmoer goed vast zit maar demonteren van de remtrommel voor ,waar het lager inzit , vereist een speciale remtrommeltrekker.
achterrremmen ;eerst maar eens de trommels demonteren, erg makkelijk zelf te doen en kijken naar de staat vd remcylinders en de gangbaarheid van de schoenen. In ee half uurtje wordt je veel wijzer.
massa achterlicht kun je makkelijk zelf , desnoods trek je een extra draadje naar een ander massapunt, bijv een ander achterlicht.
voor de andere puntjes heb je hierboven al een oplossing gekregen.
tot slot kijk bij mijn draadje DUBBUS op het Citroenforum maar eens hoe mooi zelf rollen kan worden. Verf warm maken, werken bij temp +18 graden en aanbregen met kwast en dan rollen.
schuren is een rotklus en alles kost vele uren werk maar de kosten zijn laag, een paar tientjes verf en de voldoening groot.
succes en zoals Gert al schreef , gewoon zelf beginnen, heben we allemaal oit eens moeten doen en je hebt genoeg steun op het forum voor vragen.
welke aandrijfasrubber is het probleem? die aan de wielzijde kun je aan de wielzijde niet fatsoenlijk vast zetten. die hangen bij mij al 20 jaar los. Altijd kommentaar bij iedere APK maar als ik vertel dat het zo hoort en dat er een kruiskoppeling zit en geen homokineet is hat altijd goed. (Kruiskoppelingen zitten op veel oude autos helemaal niet afgedekt)
Wiellager kan ook afstelling aandrijfasmoer zijn maar ga daarvoor wel even bij bijv het HY team langs of Citroworld in Heeze. Je kan zelf checken met een momentsleutel of de aandrijfasmoer goed vast zit maar demonteren van de remtrommel voor ,waar het lager inzit , vereist een speciale remtrommeltrekker.
achterrremmen ;eerst maar eens de trommels demonteren, erg makkelijk zelf te doen en kijken naar de staat vd remcylinders en de gangbaarheid van de schoenen. In ee half uurtje wordt je veel wijzer.
massa achterlicht kun je makkelijk zelf , desnoods trek je een extra draadje naar een ander massapunt, bijv een ander achterlicht.
voor de andere puntjes heb je hierboven al een oplossing gekregen.
tot slot kijk bij mijn draadje DUBBUS op het Citroenforum maar eens hoe mooi zelf rollen kan worden. Verf warm maken, werken bij temp +18 graden en aanbregen met kwast en dan rollen.
schuren is een rotklus en alles kost vele uren werk maar de kosten zijn laag, een paar tientjes verf en de voldoening groot.
succes en zoals Gert al schreef , gewoon zelf beginnen, heben we allemaal oit eens moeten doen en je hebt genoeg steun op het forum voor vragen.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Afgekeurd
De afgelopen weken zijn bovenstaande punten aangepakt. Vanmorgen is de bus voor een herkeuring naar de RDW geweest. Helaas is de bus wederom afgekeurd. Het uitlaatsysteem lekt nog steeds, de zijdeur sluit niet netjes en de linkerkoplamp is niet goed (reflectie/lichtbeeld). Flink balen, zeker aangezien de bus de 9e gekeurd moet zijn. De twee eerste zaken worden door de garage hersteld. De koplamp is echter een ander verhaal. Vreemd overigens dat de zijdeur enkele weken geleden nog geen afkeur was terwijl de situatie totaal niet veranderd is.
Nu is mijn vraag: heeft er nog iemand het binnenwerk van een (linker) koplamp (reflectie) in de aanbieding die niet onder de roest zit? Ik kan niet wachten tot de opening van het magazijn komende zaterdag ivm keuringsdatum (is ook karnaval dan).
Alvast bedankt.
Michiel
Nu is mijn vraag: heeft er nog iemand het binnenwerk van een (linker) koplamp (reflectie) in de aanbieding die niet onder de roest zit? Ik kan niet wachten tot de opening van het magazijn komende zaterdag ivm keuringsdatum (is ook karnaval dan).
Alvast bedankt.
Michiel
Re: Afgekeurd
Koplamp(reflector) is hetzelfde als van een eend dus alom verkrijgbaar.
http://www.eendenspul.nl/producten/2cv/ ... hting-voor
http://www.eendenspul.nl/producten/2cv/ ... hting-voor
Re: Afgekeurd
In welke regio woon je trouwens? Misschien heb ik er ook nog wel een liggen, maar dat weet ik niet zeker. Moet ik even zoeken in mijn garage.
Re: Afgekeurd
Vandaag de bus voor de 3e!! keer naar de keuring gebracht. Helaas wederom afkeur op zaken die niet eerder ontdekt waren!
- ruitenwissers waren versleten (zijn inmiddels vervangen)
- balkjes onder en langs de benzinetank zijn compleet rot en moeten worden gelast
- fusee heeft rechtsvoor veel te veel speling (het wiel kan wel een 1 cm op en neer gaan!) Dat zag er zelfs voor een leek als mij erg ongezond uit.
Erg frustrerend dat er continu nieuwe zaken worden gevonden. Daarnaast werd bij de ene garage de reflectie van de nieuwe koplamp afgekeurd maar een dag later bij een andere garage goedgekeurd. Het lijkt soms allemaal compleet willekeurig te zijn.
Twee weken geleden is overigens het wiellager (ook rechtsvoor) aangepakt in een garage. Daar zat toen te veel speling op. Nu heeft plotseling het fusee aan deze kant enorm veel speling. Wat is het verschil tussen het wiellager en de fusee en zit er een verband tussen beide spelingen? En is dit makkelijk te verhelpen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Michiel
- ruitenwissers waren versleten (zijn inmiddels vervangen)
- balkjes onder en langs de benzinetank zijn compleet rot en moeten worden gelast
- fusee heeft rechtsvoor veel te veel speling (het wiel kan wel een 1 cm op en neer gaan!) Dat zag er zelfs voor een leek als mij erg ongezond uit.
Erg frustrerend dat er continu nieuwe zaken worden gevonden. Daarnaast werd bij de ene garage de reflectie van de nieuwe koplamp afgekeurd maar een dag later bij een andere garage goedgekeurd. Het lijkt soms allemaal compleet willekeurig te zijn.
Twee weken geleden is overigens het wiellager (ook rechtsvoor) aangepakt in een garage. Daar zat toen te veel speling op. Nu heeft plotseling het fusee aan deze kant enorm veel speling. Wat is het verschil tussen het wiellager en de fusee en zit er een verband tussen beide spelingen? En is dit makkelijk te verhelpen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Michiel
Re: Afgekeurd
Het zou kunnen dat er bij de montage van de fuseekogel iets mis is gegaan. Er zit een platte kant aan en als de kogel niet goed gemonteerd is geweest kan deze speling ineens optreden. Als het lager vervangen is bij een niet-specialist kan dit over het hoofd gezien zijn.
Als koplampen dubieus zijn zou ik nieuwe kopen , alleen al vanwege de betere lichtopbrengst voor je eigen veiligheid.
Als koplampen dubieus zijn zou ik nieuwe kopen , alleen al vanwege de betere lichtopbrengst voor je eigen veiligheid.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Afgekeurd
Michiel, naar welke garage(s) ga jij? Het is niet normaal dat een garage je naar huis stuurt met een centimeter speling op je wiel nadat ze een wiellager vervangen hebben. Een garage hoort direct het verschil te voelen tussen speling op een fusee of op een lager.
Als je zelf niet zo veel verstand hebt van techniek, moet je echt naar een garage gaan waar je blind op kan vertrouwen. Die zijn er voldoende in het land.
Als je zelf niet zo veel verstand hebt van techniek, moet je echt naar een garage gaan waar je blind op kan vertrouwen. Die zijn er voldoende in het land.
Re: Afgekeurd
Het kan dat die speling later is gekomen. Niet altijd merk je die direct
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Afgekeurd
Het wiellager en de fusée zijn twee volledig op zich staande onderdelen; ze maken weliswaar beide deel uit van de wielophanging maar hebben verder niet direct iets met elkaar te maken. Wanneer een (deugdelijke) garage een (voor-)wiellager vervangt mag worden verwacht dat een (eventuele) speling op de fuséekogel(s) onmiddelijk wordt opgemerkt.Twee weken geleden is overigens het wiellager (ook rechtsvoor) aangepakt in een garage. Daar zat toen te veel speling op. Nu heeft plotseling het fusee aan deze kant enorm veel speling. Wat is het verschil tussen het wiellager en de fusee en zit er een verband tussen beide spelingen? En is dit makkelijk te verhelpen?
Daarnaast is het eigenlijk een beetje "de goden verzoeken" door de APK-herkeuring telkens door een àndere garage te laten uitvoeren ...
Vraag: hòe deskundig is de monteur die (naar ik aanneem) een nieuw voorwiellager heeft gemonteerd ? of: hoe heeft 'ie die speling ànderszins opgelost ? Indien een nieuw lager: waar komt dat lager vandaan ? Zou dáár niet speling op kunnen zitten ?
Overigens Michiel: gezien jouw vragen is het misschien verstandig om eens het Reparatie Handboek aan te schaffen en een keer een beetje te bestuderen (verkrijgbaar in het magazHYn in Heesch). Dan kun je aan de hand van de afbeeldingen/foto's eens zien waarover we praten en hoe e.e.a. er uit ziet en vooral wààr e.e.a. te vinden is ... èn kun je naderhand een beetje "meepraten" met enige monteur c.q. APK-keurmeester ...
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)