Als testrit terug met de HY van vakantie met meer dan 4500 km achter de rug.
We hebben de HY flink onder druk gezet. Een paar keer 500 kilometer aan één stuk achter elkaar 110 km/uur gereden. Nu heb ik een grote imperiaal met een behoorlijke Maggiolina daktent voorop dwars gemonteerd en daardoor zou je kunnen stellen dat dezelfde prestatie zonder imperiaal als 120 km/uur te beschouwen is.
110 km/uur was zeker niet de maximale snelheid. Zo nu en dan tikte we de 120 aan en zelfs dan was er nog ruim gas over maar zover wilde ik alles niet testen. 110 was meer dan voldoende.
Op die heuvels of bergen waar er een extra rijstrook bij kwam slechts terug naar de 4 en nooit lager dan 75km/uur teruggezakt.
Vanaf 65km/uur of 75 of 85 in de vijfde versnelling op de Routes Nationales was het ware genot. De motor is dan bijna niet hoorbaar. Achtergrond geluid; het plakken van de wielen op het asfalt. Eindelijk op normaal niveau een conversatie met je partner naast je, overigens was dat bij 110 ook mogelijk maar dan met meer geheven stem maar bij lange na niet hoe het in de traditionele HY was.
De resonantie in je hoofd is na een lange rit 110km/uur nog wel aanwezig maar ook daar in vele malen minder dan vroeger. Daar zijn nog wat verbeteringen mogelijk en kan vast nog meer worden verminderd.
Ook een paar keer een noodstop moeten maken. De schijfremmen voorop is met grote teen te bedienen en de HY remt zonder trekschokken van links naar rechts. Gewoon lijnrecht zoals het hoort en met al het gemak van de wereld.
Helaas is LPG in F wat duurder dan in NL maar bij wat zoeken konden we toch regelmatig een pomp vinden met een prijs rond de 0,79 per liter. Het gebruik ligt rond de 1op6 bij 100 en in heuvelachtig gebied en constant tegen de 110 gaat het gebruik naar 1op5. Ik was even bang dat de 180 liter tank wat overdreven was maar achteraf was het een super beslissing. 180 liter tank is 144 liter aan LPG.
De stuurbekrachtiging in combinatie met alle vernieuwingen maakte de hele vakantie met de nieuwe HY nog leuker en fijner dan ooit.
Veel duimen gezien en ook mensen die ons (met moeite) hadden achtervolgt en ons aanhielden met de vraag wat voor motor er onder zat. De kenner viel het direct op!
In het kort; de HY is in acceleratie ook bij inhalen heuvel op, veiligheid, rijplezier, brandstofgebruik, en comfort vele malen verbeterd. Het king of the road gevoel was optimaler dan ooit.
HY Volvo motor terug van vakantie. Zie ook 120pk onderwerp..
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:38 pm
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
HY Volvo motor terug van vakantie. Zie ook 120pk onderwerp..
- Bijlagen
-
- foto.jpeg (118.51 KiB) 17083 keer bekeken
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: HY Volvo motor terug van vakantie. Zie ook 120pk onderwe
Mooi dat het een geslaagd project is!
Leuk hoor. Lijkt mij wel een aparte ervaring om met die snelheden in een HY te rijden en te kunnen remmen.
Leuk hoor. Lijkt mij wel een aparte ervaring om met die snelheden in een HY te rijden en te kunnen remmen.
- Boris
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma jul 08, 2013 6:07 pm
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: HY Volvo motor terug van vakantie. Zie ook 120pk onderwe
Hey El Camion,
Tof dat dat zo bevalt die Volvo motor erin. Heb je dat zelf gedaan en de schijfremmen, LPG enzo? Of heb je dat laten doen en zo ja waar? En wa kostte da?
grt Boris
Tof dat dat zo bevalt die Volvo motor erin. Heb je dat zelf gedaan en de schijfremmen, LPG enzo? Of heb je dat laten doen en zo ja waar? En wa kostte da?

grt Boris
Citroen HY EDF Nacelle, Get HY on our supply! eigendom van DJ School Utrecht