Ben ook maar eens aan het puzzelen geweest om kwibus wat meer remkracht te geven, zeker het stukje in het clubblad gaf de eerste aanzet.
Bij deze dan ook een paar foto's van hoe ik het heb aangepakt. Er zijn vast betere of slimmere oplossingen mogelijk waar ik niet bij heb stilgestaan
Een van de redenen was ook dat onze bus nog een enkele hoofdremcilinder had, als deze defect zou raken heb je niks meer op de handrem na .
Van de buurjongen die veel autorodeo's rijdt, uit een platgereden Volvo 940 een hoofdremcilinder gehaald om te kijken of deze pas te maken zou zijn.
Van de 4 aansluitingen er 2 afgedopt met een dicht gesoldeerde remleiding en de aansluiting voor de koppeling cilinder afgedopt
Ook is het remsysteem nu gescheiden in de voorwielen apart van de achterwielen, mooier zou zijn een gekruist systeem waar een voor rem en achterrem op 1 uitgang van de dubbele hoofdremcilinder aangesloten zou zijn. Hiervoor zou ik een dubbele leiding naar de achterkant moeten brengen en daar had ik even wat minder zin in. Wie weet wordt dit nog wel aangepakt
Een paar jaar geleden had ik al eens een kaal paard gekocht en op dit paard kon ik mooi kijken hoe alles gemonteerd zou moeten worden.
Eerste hobbel was de bediening omdraaien, nu drukt de stift in de hoofdrem cilinder naar achteren en hier was geen plek voor de nieuwe rem dus dat moest de andere kant op.
Nu ik een mooie plek had gevonden om de bekrachtiger te plaatsten

eerst een box gelast waar het omkeer mechaniek in zou moeten komen.
Waarschijnlijk veel te zwaar uitgevoerd maar met wat ik had liggen aan de slag gegaan.
Een stukje 20 mm as van de skelter met 3 gesloten lagers en daaromheen een andere pijp zou het uitgangspunt worden.
In de 20 mm as heb ik schroefdraad getapt om de as te kunnen opsluiten in de box
Op de gelagerde pijp heb ik vervolgens een 6mm dikke strip gelast waaraan ik de hoofdremcilinder kon bevestigen
Dezelfde truuk is ook aan de bovenzijde toegepast met dit als eindresultaat
En zo ziet alles gemonteerd er uit, de orginele bevesting heb ik gebruikt om de omkeer box aan te bevestigen en onder aan de torsie as heb ik een pijpbeugel van 90 mm geplaatst die de box aan de onderzijde vastklemd.
Nadat de remcilinder gemonteerd was moest er een aansluiting komen voor de vacuum slang.
Hiervoor een aansluiting gemaakt op het spruitstuk, was nog even spannend of ik het waterdeel zou raken of niet
De eerste test was teleurstellend, na lang zoeken en veel ontluchten ook nog aan een kant het voorwiel lager uit elkaar getrokken
Dus moest eerst het fusee stuk uit gebouwd worden om het restant van het lager er uit te persen. Na deze vlotte reparatie ( 1,5 uur) kon ik weer verder gaan met het zoeken naar de storing
Uiteindelijk bleek dat de stift die de hoofdremcilinder moet bedienen 1 cm tekort was
Nadat er een nieuwe langere drukstift gemonteerd was deed de rem het gelijk een stuk beter
Een testrit gaat deze week volgen maar achter in de tuin lijkt alles netjes te functioneren