Nieuwe olie of reviseren?
Nieuwe olie of reviseren?
Dag HY liefhebbers,
Wij zijn gister teruggekeerd van vakantie waarin we zo'n 2500km hebben gereden. Dat is op zich prima verlopen behalve dat wanneer de bak op temperatuur komt je nauwelijks/niet meer kan schakelen naar zijn 1 of achteruit. We moeten dus continu de motor uitschakelen om terug te schakelen naar de 1 bij stilstand. Bij een nog koude versnellingsbak schakelt hij echter prima. Op dit forum heb ik gelezen dat olie van hoge kwaliteit dit euvel eventueel zou kunnen verhelpen. De versnellingsbak heeft echter ook al jaren een dubble clutch van z'n 2 naar de 3. Is de bak nu waarschijnlijk op of kan nieuwe kwaliteitsolie de bak nog redden van reviseren? Heb overigens voor vertrek de bakolie nog vervangen; was olie van geloof 5l voor 20€.
Als we toch over olie bezig zijn: de motor heeft een liter of 4 olie verbruikt. Is dat veel op 2500km?
Alvast bedankt.
Groet,
Michiel
Wij zijn gister teruggekeerd van vakantie waarin we zo'n 2500km hebben gereden. Dat is op zich prima verlopen behalve dat wanneer de bak op temperatuur komt je nauwelijks/niet meer kan schakelen naar zijn 1 of achteruit. We moeten dus continu de motor uitschakelen om terug te schakelen naar de 1 bij stilstand. Bij een nog koude versnellingsbak schakelt hij echter prima. Op dit forum heb ik gelezen dat olie van hoge kwaliteit dit euvel eventueel zou kunnen verhelpen. De versnellingsbak heeft echter ook al jaren een dubble clutch van z'n 2 naar de 3. Is de bak nu waarschijnlijk op of kan nieuwe kwaliteitsolie de bak nog redden van reviseren? Heb overigens voor vertrek de bakolie nog vervangen; was olie van geloof 5l voor 20€.
Als we toch over olie bezig zijn: de motor heeft een liter of 4 olie verbruikt. Is dat veel op 2500km?
Alvast bedankt.
Groet,
Michiel
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Nieuwe olie of reviseren?
Hoi Michiel,
In de versnellingsbak mag enkel (3 liter !) minerale olie, zoals (absoluut ZONDER RECLAME TE WILLEN MAKEN ! maar ik gebruik deze olie toevallig zelf ...):
http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/p ... -gl-4-80w/
of:
http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/p ... ear-ep-80/
of:
een gelijkwaardige olie van willekeurig elk ànder merk ...
(welke doorgaans gemiddeld zo'n 9 à 10 Euro per liter kost).
Wanneer ik jouw "double clutch" verhaal lees vrees ik dat de synchromesh-ringen in jouw bak totaal "òp" zijn ... (de 1e versnelling is overigens niét gesynchroniseerd). Daar helpt geen enkele olie ter wereld tegen; enkel een (complete) V-bak-revisie (meer waarschijnlijk: de aankoop van een gereviseerde bak).
Daarnaast is bij jou het verbruik van motor-olie ca. 1 liter op 600 km. Geeft aan dat (in ieder geval) de zuigerveren óók hun beste tijd al lang achter de rug hebben.
En óók daar helpt slechts één "medicijn" (tenminste: zolang de zuigers/cilinders nog in goede staat zijn): nieuwe zuigerveren.
Je kunt heel lang "aanmodderen" door continu olie bij te vullen maar uiteindelijk zullen in ieder geval de (inmiddels ongetwijfeld meervoudig doorgebroken) bovenste (olie-schraap-)veren "de geest" geven (zie bijgaand plaatje). Daarna kun je nog enkele kilometers maken. En loopt vervolgens op enig moment het blok vast ...
Het is nu misschien een hoop werk; die zuigerveren zijn óók niet "gratis", maar uiteindelijk bespaart het je nog véél hogere kosten ...
Wens je wijsheid en succes !
Gert
In de versnellingsbak mag enkel (3 liter !) minerale olie, zoals (absoluut ZONDER RECLAME TE WILLEN MAKEN ! maar ik gebruik deze olie toevallig zelf ...):
http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/p ... -gl-4-80w/
of:
http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/p ... ear-ep-80/
of:
een gelijkwaardige olie van willekeurig elk ànder merk ...
(welke doorgaans gemiddeld zo'n 9 à 10 Euro per liter kost).
Wanneer ik jouw "double clutch" verhaal lees vrees ik dat de synchromesh-ringen in jouw bak totaal "òp" zijn ... (de 1e versnelling is overigens niét gesynchroniseerd). Daar helpt geen enkele olie ter wereld tegen; enkel een (complete) V-bak-revisie (meer waarschijnlijk: de aankoop van een gereviseerde bak).
Daarnaast is bij jou het verbruik van motor-olie ca. 1 liter op 600 km. Geeft aan dat (in ieder geval) de zuigerveren óók hun beste tijd al lang achter de rug hebben.
En óók daar helpt slechts één "medicijn" (tenminste: zolang de zuigers/cilinders nog in goede staat zijn): nieuwe zuigerveren.
Je kunt heel lang "aanmodderen" door continu olie bij te vullen maar uiteindelijk zullen in ieder geval de (inmiddels ongetwijfeld meervoudig doorgebroken) bovenste (olie-schraap-)veren "de geest" geven (zie bijgaand plaatje). Daarna kun je nog enkele kilometers maken. En loopt vervolgens op enig moment het blok vast ...
Het is nu misschien een hoop werk; die zuigerveren zijn óók niet "gratis", maar uiteindelijk bespaart het je nog véél hogere kosten ...
Wens je wijsheid en succes !
Gert
- Bijlagen
-
- DSC00688.jpg (219.16 KiB) 31444 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Nieuwe olie of reviseren?
Bedankt nog voor je reactie Otje. Nu bijna een jaar later is de situatie met de versnellingsbak er niet beter op geworden. Ik heb nieuwe olie geprobeerd maar dat verbetert de situatie totaal niet. Ik overweeg teflon in de bak te gooien. Zou dat enig effect hebben?
Ik denk dat ik er uiteindelijk niet aan ontkom om de versnellingsbak te laten reviseren/nieuwe bak te laten installeren. Ik heb zelf nauwelijks enige technische kennis. Heeft iemand een advies waar ik deze klus het beste kan laten uitvoeren? Ik heb zelf op internet een gereviseerde bak gevonden voor 1100E. In en uitbouw kost nog eens 400E extra.
Groet,
Michiel
Ik denk dat ik er uiteindelijk niet aan ontkom om de versnellingsbak te laten reviseren/nieuwe bak te laten installeren. Ik heb zelf nauwelijks enige technische kennis. Heeft iemand een advies waar ik deze klus het beste kan laten uitvoeren? Ik heb zelf op internet een gereviseerde bak gevonden voor 1100E. In en uitbouw kost nog eens 400E extra.
Groet,
Michiel
Re: Nieuwe olie of reviseren?
Het zou me niet verbazen als je een koppelingsprobleem hebt. Zelfs bij een totaal versleten bak moet je bij stilstand in 1ste of achteruit kunnen schakelen. Ook het veschil tussen koud en warm met daarbij je dubbelklutsgedoe maakt dat ik dat vermoed.
Mogelijk heb je een koppeling die niet goed vrijkomt door verkeerde afstelling of wat ook zou kunnen een koppeling die ongelijk aangrijpt doordat de drukveren niet met gelijke kracht drukken. Dan komen de tandwielen en assen niet tot stilstand en kun je niet schakelen in ongesynchroniseerde versnellingen, de 1ste en de achteruit. Ook gewoon schakelen gaat dan moeilijk. De synhromeshringen maken overuren in hun poging om jou terwille te zijn. Dat het bij koude bak wel lukt komt omdat de koude dikke bakolie een remmende invloed heeft op de tandwielen en die stil doet staan. Bij warme bak draaien de tandwielen soepel in de dunne oliebak.
i
Ik zou voorlopig geen teflon in de bak doen en ook niet laten reviseren voordat je een goede diagnose hebt.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak is.
Mogelijk heb je een koppeling die niet goed vrijkomt door verkeerde afstelling of wat ook zou kunnen een koppeling die ongelijk aangrijpt doordat de drukveren niet met gelijke kracht drukken. Dan komen de tandwielen en assen niet tot stilstand en kun je niet schakelen in ongesynchroniseerde versnellingen, de 1ste en de achteruit. Ook gewoon schakelen gaat dan moeilijk. De synhromeshringen maken overuren in hun poging om jou terwille te zijn. Dat het bij koude bak wel lukt komt omdat de koude dikke bakolie een remmende invloed heeft op de tandwielen en die stil doet staan. Bij warme bak draaien de tandwielen soepel in de dunne oliebak.
i
Ik zou voorlopig geen teflon in de bak doen en ook niet laten reviseren voordat je een goede diagnose hebt.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak is.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Nieuwe olie of reviseren?
Bedankt voor de reactie Jan. Een duidelijke diagnose lijkt mij inderdaad ook zeer van belang. Zoals gezegd heb ik nauwelijks enige technische kennis. Kan ik voor dergelijk onderzoek terecht bij de plaatselijke garagist? En moet bij het herstellen van de koppeling ook de volledige bak worden uitgebouwd?
Merci.
Michiel
Merci.
Michiel
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Nieuwe olie of reviseren?
Michiel,
ben het met Jan eens: Teflon zal jouw problemen absoluut niet oplossen. Daarnaast vind ik het idee van Jan erg aannemelijk, nl. dat e.e.a. aan het "koppelings-gebeuren" zou kunnen liggen.
(Zie hier http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=2633 het avontuur dat ik zelf - als "sleutel-analfabeet" - meemaakte en me noopte het hele motorgebeuren onder handen te nemen ... Je leert er ongelooflijk veel van !)
Succes !
Gert
ben het met Jan eens: Teflon zal jouw problemen absoluut niet oplossen. Daarnaast vind ik het idee van Jan erg aannemelijk, nl. dat e.e.a. aan het "koppelings-gebeuren" zou kunnen liggen.
In het magazHYn in Heesch zijn óók deskundig gereviseerde V-bakken te koop. Weliswaar enigszins duurder maar je hebt in ieder geval de garantie dat je een goede bak meekrijgt. Je dient deze alsdan wèl zelf in te bouwen.Ik heb zelf op internet een gereviseerde bak gevonden voor 1100E. In en uitbouw kost nog eens 400E extra.
(Zie hier http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=2633 het avontuur dat ik zelf - als "sleutel-analfabeet" - meemaakte en me noopte het hele motorgebeuren onder handen te nemen ... Je leert er ongelooflijk veel van !)
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Nieuwe olie of reviseren?
Om bij de koppeling te kunnen komen moeten de bak en motor worden gescheiden. Daarvoor moeten ze eerst uit de auto worden verwijderd.
Een plaatselijke garagist zou dat in principe moeten kunnen, alleen heeft hij ws niet de afstelgegevens.
Voor een HY specialist is dit karwei bekend terrein en zal mogelijk minder uren nodig hebben. Je zou een offerte kunnen vragen tav het stellen van de juiste diagnose en uitbouwen motor plus bak en inspectie bij de garagist en een specialist. Dus zonder reparatie.
Een plaatselijke garagist zou dat in principe moeten kunnen, alleen heeft hij ws niet de afstelgegevens.
Voor een HY specialist is dit karwei bekend terrein en zal mogelijk minder uren nodig hebben. Je zou een offerte kunnen vragen tav het stellen van de juiste diagnose en uitbouwen motor plus bak en inspectie bij de garagist en een specialist. Dus zonder reparatie.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Nieuwe olie of reviseren?
Bak kan blijven zitten hoor. Motor eruit of een halve meter naar voren volstaat om de koppeling te vervangen. Wel moet de radiator eruit.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Nieuwe olie of reviseren?
@ Gert-Jan
je hebt gelijk; ik had nog in gedachten dat er ook wat aan de bak moest gebeuren
Ik ben reuze benieuwd wat er eigenlijk aan de hand is. Gisteren hoorde ik van een kennis dat zijn Citroen Rosalie EXACT dezelfde kwaal had. Er bleek een losgelopen bout van een drukvinger de boosdoener te zijn.
je hebt gelijk; ik had nog in gedachten dat er ook wat aan de bak moest gebeuren
Ik ben reuze benieuwd wat er eigenlijk aan de hand is. Gisteren hoorde ik van een kennis dat zijn Citroen Rosalie EXACT dezelfde kwaal had. Er bleek een losgelopen bout van een drukvinger de boosdoener te zijn.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Nieuwe olie of reviseren?
Je zou misschien even kunnen kijken door het inspectie luikje in het vliegwiel huis. Daar kan je het koppelingmechaniek zien. Je kan in ieder geval de aandruk vingers vergelijken zien of er iets mis is met het druklager en of er iets los is. Je kan ook zien of er goed ontkoppeld wordt.
Als het erg meezit kan je het misschien zo fixen.
Als het erg meezit kan je het misschien zo fixen.

HY rijder sinds 1995.
Re: Nieuwe olie of reviseren?
Het probleem is verholpen! Bij een geluk bij een ongeluk brak recentelijk de koppelingskabel. Na een nieuwe geïnstalleerd te hebben (en nu wél strak genoeg) zijn alle problemen van de baan....
Hij ontkoppelt weer volledig en schakelt weer als een zonnetje.
Toch erg bedankt voor de reacties!
Groet,
Michiel

Toch erg bedankt voor de reacties!
Groet,
Michiel