Welke andere motor in HY bouwen?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Welke andere motor in HY bouwen?

Bericht door JanW »

@Gert-Jan
- dat de nokkenas goed draait begrijp ik even niet.
- als je de draairichting van de bak omdraait draait het kilometertelleraandrijvingstandwiel ( scrabble!) verkeerd om. Weliswaar een minor problem
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: US-04-51

Bericht door Gert-Jan Brink »

Een DSblok draait andersom dan een HY blok. Laat je een Hyblok andersom draaien gaat dat fout met de HY nokkenas. Zet je er een DS nokkenas in zou dat moeten gaan, die is immers onworpen voor een motor die die kant opdraaid.

het hele idee is een DSbak gebruiken en die de juiste kant op te laten draaien. Daarvoor moet het HY blok de andere kant opdraaien. De kmteller aandrijving is dus ook geen probleem. Ik heb eens een 2motorige 2CV gebouwd waarbij de achterste motor en bak achterstevoren staan als bij de sahara. Met een omgedraaid diff ging dat prima, ben er op en neer mee naar Giekenland geweest.
ik weet dat bij een DSbak het diff niet zomaar omgedraaid kan worden, maar ik ben nieuwsgierig waarom niet en of dat eventueel niet aan te passen is.
Laatst gewijzigd door Gert-Jan Brink op zo mei 31, 2015 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 14-VR-VF

Bericht door MicHYl »

Erg interessante gedachtengang! Heeft een oud type ds bak 4 of 5 versnellingen? En klopt de overbrenging dan een beetje? Ik bedoel: trekt het hy blok die zwaardere versnelling? Of misschien ook een grotere carburateur op het hy blok?
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

4, 5 bak kwam pas begin jaren 70. Denk dat de 4 meer een overdrive wordt. Is ook niet bedoeld om harder te gaan, meer stiller met minder toeren.
voor wat meer vermogen zou ik dus DS21 of DS23 cylinders en zuigers willen monteren en dan natuurlijk ook een grotere carb.
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door MicHYl »

Inderdaad: zelfde (lage) snelheid met minder toeren is precies waar ik ook naar het zoeken ben. Zou de bak op het hy blok passen? Wellicht ook iets met ontsteking doen?
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Ik heb ds bak en motor in nieuwe en oude uitvoering alsmede een HY motor en bak in één en dezelfde ruimte liggen..........wie zin heeft kan komen puzzelen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Je zult ws ook de geleiding van de distributieketting moeten aanpassen
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Ik zou die uitnodiging graag aanpakken maar je zit dik 2000 km bij me vandaan helaas.
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

2000??
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Gert-Jan Brink schreef:Een DSblok draait andersom dan een HY blok. Laat je een Hyblok andersom draaien gaat dat fout met de HY nokkenas. Zet je er een DS nokkenas in zou dat moeten gaan, die is immers onworpen voor een motor die die kant opdraaid.

het hele idee is een DSbak gebruiken en die de juiste kant op te laten draaien. Daarvoor moet het HY blok de andere kant opdraaien. De kmteller aandrijving is dus ook geen probleem. Ik heb eens een 2motorige 2CV gebouwd waarbij de achterste motor en bak achterstevoren staan als bij de sahara. Met een omgedraaid diff ging dat prima, ben er op en neer mee naar Giekenland geweest.
ik weet dat bij een DSbak het diff niet zomaar omgedraaid kan worden, maar ik ben nieuwsgierig waarom niet en of dat eventueel niet aan te passen is.
misschien maak ik een denkfout maar:

de ds heeft de bak voor het blok zitten. De HY heeft de bak achter de motor zitten.
Zou je motor + bak van de ds in je HY maken dan draai je dat pakket 180 graden en heb je dus 4 versn. achteruit en 1 vooruit.

Citroen heeft dit opgelost door bij HY de motor de andere kant op te laten draaien.

Als je dus een ds bak in een HY maakt (met behoud van HY blok) dan lijkt mij dat je met de draairichting goed zit. (behalve de km aandrijving dan)
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Mee eens, je hoeft de HY motor niet andersom te laten draaien. Wel een bak van een lange slag DS nemen.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Heeft niet iemand toevallig een HY en een DS staan? :mrgreen:
Want deze discussie komt eens in de zoveel tijd voorbij, maar heb nog nooit echt een conclusie gezien helaas.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Ja.Ik heb de volgende motoren los liggen:
- DS lange slag met bak
- DS korte slag met bak
- HY 72 met bak
- CX 25 met bak
- Traction met bak

Dus nieuwsgierigen kunnen bij mij hun brainstormen loslaten
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Welke andere motor in HY bouwen?

Bericht door MicHYl »

Hier lees ik dat de DS korte bak / lange slag te breed zou zijn voor de HY. Ook wel een puntje van aandacht.

http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 26840/P15/
Plaats reactie