Boudewijn schreef:Ik weet dat Albert de Gier (je weet wel van 123 ignition) zijn HY had omgebouwd op E85 om ermee naarde 2cv meeting in Zweden te rijden. Liep prima volgens zijn verhaal in het clubblad en kostte niet al te veel. in het verhaal heeft hij het over een aanpassing aan de gasklep en de sproeier.
Het lijkt meook wel wat, maar zolang deze brandstogf in nederland nog steeds veel duurder is dan gewone benzine, en er nog maar 1 of 2 pompen zijn in heel Nederland, heeft dit nog weinig zin.
Welk clubblad was dat?
In Zweden is E85 heel gewoon en overal verkrijgbaar. Aangezien ik een Zweden-fan ben heb ik ook wel interesse in E85 in mijn HY.
Inmiddels zijn er in Nederland veel meer E85 pompen bij gekomen en is de adviesprijs bij Tamoil hetzelfde als van euro 95. Let wel, dezelfde adviesprijs. Aangezien er op euro 95 veel concurrentie is valt dat nogal eens goedkoper uit als er meerdere (goedkope) pompen in de buurt zijn.
Aangezien er vaak geen concurrerende E85 pomp in de buurt is rekenen ze daar de adviesprijs voor....
Dus zolang de overheid niet de accijnzen verlaagd je moet er wat voor over hebben om CO-neutraal te rijden.
Zoals gezegd zijn er tegenwoordig veel E85 pompen bij gekomen. Ik passeer meermalen per week een E85 pomp en er is een website waarop de pompen in NL te vinden zijn.
Bij een eend weet ik dat de hoofdsproeier vervangen moet worden door een veel grotere of een verstelbare sproeier. Zodra je op benzine gaat moet je die sproeier een stuk dichter draaien, vandaar dat sommigen de sproeier van achter het stuur verstelbaar hebben gemaakt.
Ik ben benieuwd naar het verhaal van Albert de Gier.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.