Gewapend met mig/mag-lasapparaat en een dosis moed ben ik begonnen aan het vervangen van de dakgoot boven de schuifdeur en het dichten van een aantal gaten in het dak. Hoewel het lasapparaat het goed houdt, zakt de moed bij mij ietwat en kan ik wel wat hulp gebruiken.
Weet iemand een ervaren plaatlasser in de omgeving Veenendaal die mij hierbij kan helpen? (Hoeft niet voor niks). Ik wil namelijk binnenkort ook weer de weg op en voorzie dat ik zonder hulp meer gaten in plaats van minder gaten in m'n dak heb
Martijn,
wellicht een beetje "onorthodox" maar je kunt zo'n dakgoot óók gewoon "lijmen".
Oude "meuk" met beleid wegslijpen, wel zorgen dat je nog een redelijke "ondergrond" overhoud en vervolgens de nieuwe goot - met behulp van lijmklemmen - vastlijmen. Kan je uit eigen ervaring "Sikaflex 221" aanbevelen: (professionele) lijm- alsmede afdichtingskit.
Bedenk dat tegenwoordig vele auto's - alsmede complete vliegtuigen - in elkaar gelijmd worden.
Geldt tevens voor allerlei (niet "spannings-gevoelig") overig plaatwerk van ons aller HY.
Daarnaast kun je - met behulp van polyester-doek" en vervolgens dito-plamuur - "gaten dichten".
Vergt een beetje "out of the box"-denkwerk maar voorkomt (mits zorgvuldig gedaan) dat je jouw HY door allerlei "las-gepriegel" verandert in een "gatenkaas".
Succes !
Gert
@Gert, goed voorstel om de gaten in het dak met polyesterdoek te dichten. Was ik nog niet op gekomen. Is ook veel makkelijker te vormen in hoekjes. Ik heb precies op de T-splitsing op mijn dak een gat. Heb inmiddels een startpakket besteld en kan over 2 dagen aan de gang!
De goot ga ik lijmen. De gaten in het omegaprofiel dicht ik (na ontroesten) ook af met polyesterdoek. Ik zie mijn eend ook al lonken.
Kortom: nieuwe moed om dit geweldige HY-project een stap verder te brengen.
De resultaten zal ik weer opnemen in het fotoverslag Hi-Hu-Hy op deze site.
aan de linkerzijde was de dakgoot van mijn HY ook behoorlijk rot (met name de achterkant). Ik heb bij de bouwmarkt aluminium strips gehaald en deze, voorzien van een dikke laag montagekit, aan de buitenzijde van de rand gemonteerd. Resultaat is een mooie strakke gootlijn.
"Bison" heeft een nieuw product (vloeibaar rubber) op de markt gebracht waarmee je metaal/kunststof/hout (o.a. dakgoten van de woning) van een solide, weersbestendige beschermlaag kunt voorzien. Dit wordt vloeibaar aangebracht met een kwast en hardt uit tot rubber. Dit heb ik in de dakgoot aangebracht.
Bijlagen
Ik heb de strips vastgezet met popnagels; achteraf misschien beter lijmklemmen moeten gebruiken...
Ben het met Gert eens: het wordt zo een gatenkaas als je niet uitkijkt met lassen en slijpen.
Een ander punt is dat je niet bang moet zijn om alles wat aangetast is door roest weg te halen. Dat zal van een ogenschijnlijk klein roestplekje een mega gat kunnen veroorzaken, maar als je dat gat dan herstelt op de manier die je voorkeur heeft (nieuw metaal op maat en erin lassen of lijmen of polyester) dan ben je wel zeker dat die plek goed is.
Als je te weinig weghaalt heb je minder werk maar zal het probleem op den duur vanzelf terugkomen.
Mooi om te lezen wat voor creatieve oplossingen er allemaal gevonden worden hier!
in plaats van polyester mat en vloeistof kun je overwegen een plaatje metaal in het ontstane gat te lijmen met carosserielijm.
Dit geeft veel minder geklieder en heeft als voordeel dat kieren door de lijm worden gedicht en zo vocht en roest tegenhouden.
Als je dan ook nog kans ziet om het plaatje van een verzetrand te voorzien met een speciale tang, komt dat helemaal in 1 vlak met het overige plaatwerk te liggen en heb je maar weinig plamuur nodig om het strak af te werken.
Polyester op hoeken kan minischeurtjes gaan vertonen door de bewegingen die altijd in plaatwerk aanwezig zijn. Dan weer vocht etc.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Als je te weinig weghaalt heb je minder werk maar zal het probleem op den duur vanzelf terugkomen.
Absoluut mee eens; altijd "terugwerken" totdat je een betrouwbaar stuk plaatwerk over houd van waaruit je weer kunt "opwerken"; daarnaast is
in plaats van polyester mat en vloeistof kun je overwegen een plaatje metaal in het ontstane gat te lijmen met carosserielijm.
óók een mede-mogelijkheid mits dit niet àl te grote oppervlakken betreft.
En inderdaad een waarschuwing: kit/lijm, hoé professioneel dan ook, gaat in de loop der jaren altijd enigzins krimpen. Dus (minimale) haarscheurtjes zijn niet te voorkomen. Tja, onz´aller HY behoeft immer "zorg en aandacht" ...
Polyester is een relatief gemakkelijke oplossing als er geen lasappparaat en ervaring ermee voorhanden is.
Echter roest en gaten op platsen waar meerdere structuren samenkomen geeft sterkteverlies en moet/kan volgens mij alleen met inlassen van nieuw metaal afdoende herdteld worden.
Niet dragende delen kunnen met polyester of liever speciale kit gerepareerd worden. Geen siliconenkit aangezien dat zuur bevat en onderliggend metaal aantast.
Plamuur is poreus en beschermt blank metaal niet. Dus eerst en goede roestbescherming aanbrengen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Tjonge! Ik dacht, laat ik eens kijken of er nog iemand heeft gereageerd. Zie ik al jullie tips, geweldig!
Goed ook om te lezen dat er meerdere creatieve oplossingen zijn. Vandaag ben ik met polyesterhars en glasvezeldoek aan de gang gegaan en dat werkt best eenvoudig. Snel hard ook. Het glad afwerken zal nog wel een opgave worden denk ik. Met schuren, plamuren, schuren, nog meer schuren en geduld zal het wel goedkomen.
Het omega-profiel onder de (voormalige) dakgoot is aan de bovenkant aardig doorgeroest. Ik dacht dat dit profiel een draagfunctie had en durf m dus niet helemaal uit te slijpen. Of kan ik dit gewoon doen en er een lang stuk plaatwerk in lijmen?
Het zou mijn voorkeur hebben om het omegaprofiel in ieder geval zover weg te halen als nodig is. Vervolgens het stuk vervangen door nieuw omegaprofiel (hy magazijn?) en erin lassen. Ik zou het omegaprofiel niet lijmen. Eerlijk gezegd niet het leukste werk maar wel erg goed voor het behoud van je bus.
Het trouwens niet zo dat je bus direct instort als je het omegaprofiel doorslijpt
Als je toch gaat lassen en slijpen zou ik het dak ook direct meenemen en alles van metaal maken.
Maar goed, dit is puur mijn visie op de reparatie. En ik ben nogal snel geneigd om te lassen/slijpen. Misschien zijn er mensen die goede ervaringen hebben met andere oplossingen!