HY bezitter in spé zoekt hulp!
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
En dan......
veel vrije tijd en genoeg pegels in een niet te koude ruimte niet te ver van huis.
Behalve de pegels heb ik de rest eindelijk voor elkaar. Maar dat duurde vele jaren. Gelukkig vond ik dat toen (jaren 80 en 90) geen probleem
veel vrije tijd en genoeg pegels in een niet te koude ruimte niet te ver van huis.
Behalve de pegels heb ik de rest eindelijk voor elkaar. Maar dat duurde vele jaren. Gelukkig vond ik dat toen (jaren 80 en 90) geen probleem
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Je vergeet de belangrijkste JanW:
Een onverwoestbare motivatie om net zo lang door te gaan tot je tevreden bent en daarna om te zorgen dat HY in topconditie blijft.
Maar dat laatste lijkt me voor een persoon wiens eerste 25 woorden 10 automerken waren, en dat is geen grapje
, en die al sinds dat ie een heel klein jongetje is droomt van zijn eigen oldtimer, inmiddels 1,93 dus je ziet dat ik al heel 'lang' gedroomd heb, geen probleem.
En voor de dingen waar ik niet uitkom, zijn er de fora of uiterste geval specialisten.
Een onverwoestbare motivatie om net zo lang door te gaan tot je tevreden bent en daarna om te zorgen dat HY in topconditie blijft.
Maar dat laatste lijkt me voor een persoon wiens eerste 25 woorden 10 automerken waren, en dat is geen grapje

En voor de dingen waar ik niet uitkom, zijn er de fora of uiterste geval specialisten.
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Je hebt gelijk. Je zou de eerste niet zijn die halverwege het project verkoopt.
Trouwens , een eventuele wederhelft is er niet altijd gecharmeerd van als je een jaar lang elk weekend afwezig bent .......
Ik heb daarmee geboft..
Trouwens , een eventuele wederhelft is er niet altijd gecharmeerd van als je een jaar lang elk weekend afwezig bent .......
Ik heb daarmee geboft..
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Ik heb dat meteen duidelijk gemaakt Jan. Dat was zowat de enige voorwaarde die ik gesteld heb aan mijn vriendin. Jij mag de meubels kiezen en de tuin naar hartenlust indelen, noemt het allemaal maar op. MAAR: Er komt een oldtimer! Dat gaat circa 10.000 euro kosten En restauratie gaat een hoop tijd inzitten.
Kennelijk ben ik verder wel een leuke vent, want ook al zal ze mijn passie nooit delen op hetzelfde niveau, ze tolereert het wel.
En mijn schoonvader is een goede schilder met meer dan 25 jaar ervaring, dus om de HY op kleur te brengen heb ik ook al hulptroepen.
Kortom, ik heb nog niks gehoord wat mijn visie over de haalbaarheid van het rHYden in mijn eigen bus onderuit haalt. Wel heb ik nu een veel duidelijker beeld van waar ik aan ga beginnen.
Kennelijk ben ik verder wel een leuke vent, want ook al zal ze mijn passie nooit delen op hetzelfde niveau, ze tolereert het wel.

En mijn schoonvader is een goede schilder met meer dan 25 jaar ervaring, dus om de HY op kleur te brengen heb ik ook al hulptroepen.
Kortom, ik heb nog niks gehoord wat mijn visie over de haalbaarheid van het rHYden in mijn eigen bus onderuit haalt. Wel heb ik nu een veel duidelijker beeld van waar ik aan ga beginnen.
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Dan blijft goede ruimte en geld over. Technische kennis en hulp is er genoeg op het forum .
Heel veel succes gewenst.
Heel veel succes gewenst.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 270
- Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
- Kenteken: 14-VR-VF
- Locatie: Hilversum
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Haha dat heb je mooi voorbereid thuis!
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Dat was een goed idee, mijn vraag stellen op dit Forum. Iedereen bedankt, ik ben nu een stuk wijzer!
Nou rest mij zo gauw nog maar een vraag: Hoe is dat nou, rijden met (maar) 3 versnellingen?? Is dat gewoon weinig schakelen, of vergt dat héél véél gewenning??
Ik kan het me simpelweg niet indenken wat ik me daarbij voor moet stellen.
Alvast bedankt iedereen
Nou rest mij zo gauw nog maar een vraag: Hoe is dat nou, rijden met (maar) 3 versnellingen?? Is dat gewoon weinig schakelen, of vergt dat héél véél gewenning??
Ik kan het me simpelweg niet indenken wat ik me daarbij voor moet stellen.
Alvast bedankt iedereen
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
1ste om weg te komen, 2de en 3de om wat sneller cq nog ietsje sneller te gaan. De HY is het meest geschikt om van dorp naar dorp te rijden via landelijke weggetjes zonder hedendaagse gejaagdheid. En dan kom je overal.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Praktisch gezien inderdaad de 1 om weg te komen, de 2 tot rond de 40-45km/u en dan z'n 3 voor de rest (90, soms 100km/u). Hoe snel je opschakelt naar de 3 hangt een beetje van de situatie af. De snelweg oprijden probeer ik zo lang mogelijk in z'n twee te doen, omdat het ondergebied van de 3 weinig pit heeft. Echter heeft mijn carburateur een toerenbegrenzer en moet je dus bij 4400 toeren doorschakelen. Je komt dan ergens in de 1500-2000 toeren ofzo terecht.
Een 4e versnelling zou erg fijn zijn, maar ja
En belangrijk te weten dat voor 1 en achteruit je stil moet staan om 'm daar in te zetten (niet gesynchroniseerd).
En natuurlijk het schakelschema, dat is ook even wennen. De oudste bussen hebben nog weer een ander schema, maar de meesten hebben de 1 rechtsvoor, achteruit rechtsachter, de 2 linksvoor en de 3 linksachter.
Een 4e versnelling zou erg fijn zijn, maar ja

En belangrijk te weten dat voor 1 en achteruit je stil moet staan om 'm daar in te zetten (niet gesynchroniseerd).
En natuurlijk het schakelschema, dat is ook even wennen. De oudste bussen hebben nog weer een ander schema, maar de meesten hebben de 1 rechtsvoor, achteruit rechtsachter, de 2 linksvoor en de 3 linksachter.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Eeeuuuhhh Ewald: ik zou dit niet willen beamen ...En natuurlijk het schakelschema, dat is ook even wennen. De oudste bussen hebben nog weer een ander schema, maar de meesten hebben de 1 rechtsvoor, achteruit rechtsachter, de 2 linksvoor en de 3 linksachter.

Gelukkig liggen er in het magazHYn stickers met het (juiste) schakel-schema, kun je je dáár in ieder geval niet in vergissen.
De 1.93m lengte van Willem bleek niet achter het stuur van Otje te passen; Otje's (schuif-)chauffeursstoel is nl. geblokkeerd door een scheidingswand daaràchter en de kastjes boven in de cabine beletten hem het rechtop zitten. Daarnaast zal hij vaak last van zijn nek hebben indien hij een standaard(-laadruimhoogte-)HY aanschaft.
Ben heel benieuwd of zijn HY-droom doorgaat ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Gelukkig kies ik mijn oldtimers niet uit op basis van het feit of ik achterin goed kan staan: in de kofferbak van een 2cv kun je ook niet staan en als het een camper gaat worden, is verhogen goed mogelijk. Nogmaals bedankt voor je tijd Gert. Jij en Otje hebben me behoorlijk wat geleerd.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Klopt, was al laatOtje schreef:Eeeuuuhhh Ewald: ik zou dit niet willen beamen ...En natuurlijk het schakelschema, dat is ook even wennen. De oudste bussen hebben nog weer een ander schema, maar de meesten hebben de 1 rechtsvoor, achteruit rechtsachter, de 2 linksvoor en de 3 linksachter.![]()
Gelukkig liggen er in het magazHYn stickers met het (juiste) schakel-schema, kun je je dáár in ieder geval niet in vergissen.

1 rechtsachter, achteruit rechtsvoor.
Code: Selecteer alles
2 R
| N |
3 1
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Ewald, open je carb en schroef die toerenbegrenzer op max en hij plaagt je niet langer meer.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
Dat weet ik, maar ik ga er vanuit dat meneer Citroën het ding er met een reden op heeft gezet 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: HY bezitter in spé zoekt hulp!
om een auto met een 3-bak te beschermen tegen vaak jeugdige overmoedige bestelbus-chaufeuren/koeriers ,ja en ook wel logisch in die tijd.
ik heb de mijne al 20 jaar geleden gesaboteerd , gelukkig. Ik kan zelf wel bepalen hoeveel toeren hij aan kan. Vind het in het dagelijkse verkeer bij inhalen ronduit gevaarlijk als die begrenser plotseling ingrijpt en je auto opeens inhoud.
maar goed ,iedereen zijn meug.

ik heb de mijne al 20 jaar geleden gesaboteerd , gelukkig. Ik kan zelf wel bepalen hoeveel toeren hij aan kan. Vind het in het dagelijkse verkeer bij inhalen ronduit gevaarlijk als die begrenser plotseling ingrijpt en je auto opeens inhoud.
maar goed ,iedereen zijn meug.

HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"