Geen kachel aanwezig
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: ma dec 22, 2014 4:53 pm
Geen kachel aanwezig
Ik heb ff een vraagje,
op mijn HY die ik aan het opknappen ben zit geen kachel, helemaal niks.....
Kunnen jullie mijn vertellen hoe zo'n kachel zit aangesloten?
Waar op het blok en dergelijke.
Ik zie dat er op de waterpomp een slang afgestopt zit maar de andere aansluiting zie ik niet zitten?
Tevens zou ik willen weten waar ik misschien aan een set kan komen?
Of zijn er misschien mensen die andere alternatieven hebben gemonteerd?
Nu dat ik toch niks heb kan ik het misschien aanpassen zodat ik meer capiciteit heb......
Alvast bedankt
op mijn HY die ik aan het opknappen ben zit geen kachel, helemaal niks.....
Kunnen jullie mijn vertellen hoe zo'n kachel zit aangesloten?
Waar op het blok en dergelijke.
Ik zie dat er op de waterpomp een slang afgestopt zit maar de andere aansluiting zie ik niet zitten?
Tevens zou ik willen weten waar ik misschien aan een set kan komen?
Of zijn er misschien mensen die andere alternatieven hebben gemonteerd?
Nu dat ik toch niks heb kan ik het misschien aanpassen zodat ik meer capiciteit heb......
Alvast bedankt
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 176
- Lid geworden op: ma jul 23, 2012 5:34 pm
- Kenteken: hy78,hy72
- Locatie: deer isle , maine
- Contacteer:
Re: Geen kachel aanwezig
hoi!
de waterpomp is alleen verbonden op drie plaatsen. twee grote en een kleine. the waterpomp has 3 terminals. one hose goes to the small radiator inside the heater blower and the return hose from the small radiator is connected to the terminal on the metal 'elbow' that joins the hoses that travel from the inlaatspruitstaak to the radiator(achter de koelventilator). there should be a small terminal to connect the hose on the metal piece that joins them. also be sure that your air passages are clear. sometimes that small radiator (heater core) gets clogged and so you must clean it out very good with running water,or compressed air. then the hoses are sent through the control knob under the dash.
you can see what i mean here:
https://www.flyinghy.nl/handelingen/H78_231-1.pdf
succes!
de waterpomp is alleen verbonden op drie plaatsen. twee grote en een kleine. the waterpomp has 3 terminals. one hose goes to the small radiator inside the heater blower and the return hose from the small radiator is connected to the terminal on the metal 'elbow' that joins the hoses that travel from the inlaatspruitstaak to the radiator(achter de koelventilator). there should be a small terminal to connect the hose on the metal piece that joins them. also be sure that your air passages are clear. sometimes that small radiator (heater core) gets clogged and so you must clean it out very good with running water,or compressed air. then the hoses are sent through the control knob under the dash.
you can see what i mean here:
https://www.flyinghy.nl/handelingen/H78_231-1.pdf
succes!
'79 HY78, 80 HY 78,'74 HY 72,'88 rhd 2cv,'75 2cv truckette,'69 volkswagen ,2001 Volvo XC,2008 Land Rover
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 270
- Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
- Kenteken: 14-VR-VF
- Locatie: Hilversum
Re: Geen kachel aanwezig
En de hele kachelunit kan je zo ophalen in het magazijn in Heesch volgens mij. Ik zou trouwens niet al teveel verwachten van de kachel, het is een grote bus voor zo'n klein kachelsysteempje. Maar je voorruit kan je er mooi mee ontwasemen.
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Re: Geen kachel aanwezig
Dag,
Heb enkele complete kachelunits liggen. Als je me een Pb-tje doet bij interesse kan ik even kijken of wat foto's kan sturen van de kachelhuizen die ik heb liggen.
Gr. Mark)H)y
Heb enkele complete kachelunits liggen. Als je me een Pb-tje doet bij interesse kan ik even kijken of wat foto's kan sturen van de kachelhuizen die ik heb liggen.
Gr. Mark)H)y
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: ma dec 22, 2014 4:53 pm
Re: Geen kachel aanwezig
Zijn er dan geen mensen die aanpassingen aan het systeem hebben gemaakt?
Aangezien ik toch vanaf nul moet beginnen kan ik net zo goed het systeem aanpassen en verbeteren.
Zit bijvoorbeel te denken aan meerdere kachelradiatoren.....
links en rechts of voor en achter........
Maar de koeling van de motor moet natuurlijk wel in alle omstandigheden goed funcioneren.
Iemand ideeën?
Aangezien ik toch vanaf nul moet beginnen kan ik net zo goed het systeem aanpassen en verbeteren.
Zit bijvoorbeel te denken aan meerdere kachelradiatoren.....
links en rechts of voor en achter........
Maar de koeling van de motor moet natuurlijk wel in alle omstandigheden goed funcioneren.
Iemand ideeën?
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: ma dec 22, 2014 4:53 pm
Re: Geen kachel aanwezig
http://nl.aliexpress.com/item/2-IN-1-12 ... 83934.html
Wat denken jullie van deze units?
Zat te denken om er dan links en rechts één te plaatsen, heel misschien dan nog 1 achterin...
Denk alleen dat als alles aanstaat dat de originele dynamo het niet gaat trekken.
Weet iemand wat de originele dynamo kan laden?
Wat denken jullie van deze units?
Zat te denken om er dan links en rechts één te plaatsen, heel misschien dan nog 1 achterin...
Denk alleen dat als alles aanstaat dat de originele dynamo het niet gaat trekken.
Weet iemand wat de originele dynamo kan laden?
Online
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Geen kachel aanwezig
Er staat mij bij dat de oudste typen 40A leverden, later 60A of 70A. Maar dat weet ik niet zeker.
Voordeel van het oude model is dat die weinig stroom verbruikt aangezien die met het koelwater werkt. Misschien twee van die dingen monteren?
Daarnaast is het een handige "noodradiateur"
Voordeel van het oude model is dat die weinig stroom verbruikt aangezien die met het koelwater werkt. Misschien twee van die dingen monteren?
Daarnaast is het een handige "noodradiateur"

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Geen kachel aanwezig
40 a dacht ik. De originele kachel is niet echt goed, maar omdat ik naar het werk vrijwel altijd met de motor ga liggen mijn eisen niet zo hoog.
Ik denk dat je beter kunt experimenteren met een grotere kachelradiateur en aanjager. Electrisch verwarmen kost veel energie terwijl je 'gratis' warmte hebt uit de motor.
De kachelradiateur van een hy is niet groot. Ik denk dat als je op de sloop een kachelhuis gaat halen van een volvo oid je al een stuk vooruit gaat.
Ik denk dat je beter kunt experimenteren met een grotere kachelradiateur en aanjager. Electrisch verwarmen kost veel energie terwijl je 'gratis' warmte hebt uit de motor.
De kachelradiateur van een hy is niet groot. Ik denk dat als je op de sloop een kachelhuis gaat halen van een volvo oid je al een stuk vooruit gaat.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: ma dec 22, 2014 4:53 pm
Re: Geen kachel aanwezig
Ik zit ook te denken om een combi te maken.
Dus een origineel kachelhuis van de HY omdat deze zonder aanpassing aan te sluiten is op de bus.
Daarnaast dan één elektrische unit voor de echte koude dagen.
Mijn eisen liggen op zich ook niet zo hoog.
Ben een eend gewend, daar was mijn kachel ook niet echt lekker afgesteld.
Tevens staat de bus altijd binnen in de schuur. Daar zakt de temperatuur niet onder de tien graden. Dus de heeft de bus altijd een redelijke begin temperatuur
Dus een origineel kachelhuis van de HY omdat deze zonder aanpassing aan te sluiten is op de bus.
Daarnaast dan één elektrische unit voor de echte koude dagen.
Mijn eisen liggen op zich ook niet zo hoog.
Ben een eend gewend, daar was mijn kachel ook niet echt lekker afgesteld.
Tevens staat de bus altijd binnen in de schuur. Daar zakt de temperatuur niet onder de tien graden. Dus de heeft de bus altijd een redelijke begin temperatuur
Laatst gewijzigd door Green-Duckman op ma apr 06, 2015 12:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geen kachel aanwezig
Een idee zou zijn om 2 units parallel aan te sluiten en dan, zoals eerder voorgesteld, evt te kiezen voor modernere cq volvo kachels. Een electische neemt veel stroom en kost extra benzine. Warm water is er toch al. Ik zou een niet te koude thermostaat kiezen.
Dat je garage minimaal 10 graden is is een groot voordeel. Bij 5 graden vorst heb je al minimaal 15 graden winst in motor- en koelwater-temperatuur.
Dat je garage minimaal 10 graden is is een groot voordeel. Bij 5 graden vorst heb je al minimaal 15 graden winst in motor- en koelwater-temperatuur.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Geen kachel aanwezig
Als de buitentemperatuur zodanig is dat je verwarming nodig hebt, dan moet je zeker niet vergeten om het "schaamschortje" (zoals Gert het noemt) voor de radiateur te sluiten. Dat in combinatie met de aanjager geeft in mijn bus een aangename temperatuur waarbij ik geen behoefte meer heb aan meer kachel. Vergeet dat dus niet.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: ma dec 22, 2014 4:53 pm
Re: Geen kachel aanwezig
Prijs technisch is de originele kachel het goedkoopste.
Tevens is dat het makkelijkste aangezien de aansluit punten nog wel aanwezig zijn.
Misschien in de toekomst nog een extra verwarming achterin.
Ofwel elektrisch ofwel zoiets als onderstaande link
http://www.t7design.co.uk/index.php?mai ... x&cPath=65
Groeten Pieter
Tevens is dat het makkelijkste aangezien de aansluit punten nog wel aanwezig zijn.
Misschien in de toekomst nog een extra verwarming achterin.
Ofwel elektrisch ofwel zoiets als onderstaande link
http://www.t7design.co.uk/index.php?mai ... x&cPath=65
Groeten Pieter
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Geen kachel aanwezig
Tja, aan een "schaam-slipje" heb je zo weinig hè ...
Kan - uit eigen ervaring - het door Jacques gestelde in
Je moet alleen een beetje geduld hebben totdat de motor (en dus: koelwater) op "werk-temperatuur" is gekomen ...
Gewoon even een keertje in het "magazHYn" komen bijkletsen en rondkijken !
Succes !
Gert

en isPrijs technisch is de originele kachel het goedkoopste.
nogal kostbaar waarbij het dan nog maar de vraag is of een dergelijk alternatief de vele kubieke meters inhoud van een TUB sneller/beter verwarmt ...http://www.t7design.co.uk/index.php?mai ... x&cPath=65
Kan - uit eigen ervaring - het door Jacques gestelde in
derhalve volledig onderschrijven.Dat in combinatie met de aanjager geeft in mijn bus een aangename temperatuur waarbij ik geen behoefte meer heb aan meer kachel. Vergeet dat dus niet.
Je moet alleen een beetje geduld hebben totdat de motor (en dus: koelwater) op "werk-temperatuur" is gekomen ...
Gewoon even een keertje in het "magazHYn" komen bijkletsen en rondkijken !
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: ma dec 22, 2014 4:53 pm
Re: Geen kachel aanwezig
Bedankt voor de reacties.
Het magazhyn is niet echt bij mij in de buurt, tevens ben ik geen lid.
Dus dat zal ook niet mee werken denk ik........
Ik ga voorlopig voor een origineel kachelhuis.
Dit is voor mij nu de snelste en goedkoopste optie.
Wil de bus z.s.m. APK klaar hebben
Het magazhyn is niet echt bij mij in de buurt, tevens ben ik geen lid.
Dus dat zal ook niet mee werken denk ik........
Ik ga voorlopig voor een origineel kachelhuis.
Dit is voor mij nu de snelste en goedkoopste optie.
Wil de bus z.s.m. APK klaar hebben
