Fotoverslag restauratie Hi-Hu-Hy
Fotoverslag restauratie Hi-Hu-Hy
Met veel plezier bekijk ik regelmatig de foto's op dit forum en lees jullie nuttige tips. Dank daarvoor! Na heel wat inspiratiemomenten te hebben gehad, nu aan mij de beurt om de restauratie van onze Hi-Hu-Hy (met foto's) te delen.
Tijdens de verbouwing gaat het vieren van de vrijheid gewoon door, vandaar dat we geen tijd hebben gekoppeld aan dit project. De instelling is: We gaan voor een mooi resultaat, met plakband kun je tijdelijk ook een gat dichten en met een matras op de vloer kun je altijd weg!
Veel kijkplezier en tips zijn altijd welkom!
Martijn
Tijdens de verbouwing gaat het vieren van de vrijheid gewoon door, vandaar dat we geen tijd hebben gekoppeld aan dit project. De instelling is: We gaan voor een mooi resultaat, met plakband kun je tijdelijk ook een gat dichten en met een matras op de vloer kun je altijd weg!
Veel kijkplezier en tips zijn altijd welkom!
Martijn
- Bijlagen
-
- IMG_8922.jpg (332.19 KiB) 22837 keer bekeken
Om bij het begin te beginnen: 1 jaar geleden kochten we onze HY van een citrofiel die erg zuinig op zijn bus is geweest. Dat bleek wel uit het roestarme plaatwerk en de redelijk strakke lak. Volgens mij mag ik 'm eeuwig dankbaar zijn voor z'n goede zorgen.
Hamvraag was natuurlijk hoe de boel er onder de houten betimmering uit zou zien… De bus heeft 35 jaar dienst gedaan als camper en daarvoor als bestelbus. Het interieur oogde gezellig warm, maar toch een tikkie jaren-70.
Tijd voor een restauratie dus, te beginnen aan de binnenkant. Insteek: alles eruit en opnieuw opbouwen.
Fotoverslag restauratie Hi-Hu-Hy
Onder al het hout geen al te gekke roestplekken aangetroffen. Wel wat doorvoergaten van standkachel, gastank en een gapend gat waar vroeger het reservewiel zat. Verder een ruime verzameling schroefgaatjes.
Na een lascursus van 5 minuten en een nachtje het las-instructieboekje onder m'n kussen te hebben gehad, voorzichtig begonnen aan het herstellen van het plaatwerk. (ik weet niet of ik nu het forum af word gegooid voor het verminken van een HY, maar eens moet de eerste keer zijn toch?
).
Het gat in de bodem bij het reservewiel gedicht met een op maat gebogen staalplaat. Een secuur werkje, want het moet precies passen en het luik moet ook nog dicht kunnen! na 100x passen en meten, lassen, slijpen en primeren uiteindelijk een glad resultaat.
Een laag grondisolatie aangebracht en daarbovenop een zorgvuldig 3x gegronde en geschilderde vloerplaat vanwege het weren van vocht en kou.
Een jongensdroom kwam uit: eindelijk een goed excuus om een lasapparaat te kopen 
Na een lascursus van 5 minuten en een nachtje het las-instructieboekje onder m'n kussen te hebben gehad, voorzichtig begonnen aan het herstellen van het plaatwerk. (ik weet niet of ik nu het forum af word gegooid voor het verminken van een HY, maar eens moet de eerste keer zijn toch?

- Bijlagen
-
- IMG_7594.jpg (59.31 KiB) 22830 keer bekeken
Fotoverslag restauratie Hi-Hu-Hy
Als het even kan willen we erop uit, dus het project wordt even stilgelegd.
Nadat we een keer wakker zijn geworden van een paar nieuwsgierige Amsterdammers (Hee Nel, moet je nou kijken! Er liggen er hier een stel te maffen!) hebben we besloten toch maar een paar gordijntjes op te hangen. Supersonisch dan wel, met verduisteringsgordijn ertussen, omkeerbaar en ophangoogjes voor elk denkbare manier van ophangen voor 40 jaar verduisteringsplezier. En wat heb je eigenlijk nodig om lekker weg te zijn? Een matras, wat kussens, een WC, een potje om te koken en genoeg benzine (1:6
)
Heerlijk, wat een vrijheid met zo'n HY!
Nadat we een keer wakker zijn geworden van een paar nieuwsgierige Amsterdammers (Hee Nel, moet je nou kijken! Er liggen er hier een stel te maffen!) hebben we besloten toch maar een paar gordijntjes op te hangen. Supersonisch dan wel, met verduisteringsgordijn ertussen, omkeerbaar en ophangoogjes voor elk denkbare manier van ophangen voor 40 jaar verduisteringsplezier. En wat heb je eigenlijk nodig om lekker weg te zijn? Een matras, wat kussens, een WC, een potje om te koken en genoeg benzine (1:6

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Fotoverslag restauratie Hi-Hu-Hy
Gewéldig ! Jullie HY komt me vaag bekend voor ...
Heel benieuwd naar het vervolg; qua "laswerk" zal het zo te zien wel goedkomen ...
Veel succes en geniet ervan !
En blijf foto's plaatsen, dan "genieten" wij mee !


Heel benieuwd naar het vervolg; qua "laswerk" zal het zo te zien wel goedkomen ...
Veel succes en geniet ervan !
En blijf foto's plaatsen, dan "genieten" wij mee !

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Fotoverslag restauratie Hi-Hu-Hy
Dank voor de bemoedigende woorden! Vandaag zal ik weer een paar foto's posten. Een selectie dan, want ik probeer elke stap vast te leggen.
Re: Fotoverslag restauratie Hi-Hu-Hy
Na eindeloos te hebben gedroomd over wat we nou eigenlijk echt nodig hebben in de Hu (vraag me niet waarom, maar zo heet de bus inmiddels), is een idee geboren voor de keuken.
Bij het bestellen van de zaagtafel WEET je gewoon: dit gaat niet meer in de schuur passen.
Dus hoe lossen we dat op? juist! tijd voor een eigen werkplaats. Liefst een waar de bus in kan natuurlijk
Maar eerst het project Keuken: Inmiddels weet ik waarom HY-rijders een goede conditie hebben en daardoor een vrolijk volk zijn: elk stukje keuken moet 100 keer gepast worden, bus uit om wat af te korten, bus in om opnieuw te passen, bus uit om een ander stuk te halen, bus in om de boel in elkaar te passen, en maar door…
Maar het kan ook iets zeggen over mijn organisatietalent
Ondertussen het idee opgevat om van ruwe plankjes hardhout ergens uit een voorraad haardhout een authentiek aanrechtblad te fabriceren. En opnieuw passen en meten
Nog even uitwerken op papier, want 'de eerste schepping' gebeurt vaak met het potloodje. 1000 fantastische ideeën worden daarmee gereduceerd tot 10 praktische, met een goed doordachte constructie. Zo licht mogelijk, maar wel stevig, met ruimte voor toekomstige ideeën.
En omdat iedereen meteen kan zien dat je dit zonder degelijk gereedschap niet voor elkaar krijgt, gaat een nieuwe jongensdroom in vervulling: een zaagtafel wordt toegevoegd aan het instrumentarium van deze blije klusser 
Bij het bestellen van de zaagtafel WEET je gewoon: dit gaat niet meer in de schuur passen.
Dus hoe lossen we dat op? juist! tijd voor een eigen werkplaats. Liefst een waar de bus in kan natuurlijk

Maar eerst het project Keuken: Inmiddels weet ik waarom HY-rijders een goede conditie hebben en daardoor een vrolijk volk zijn: elk stukje keuken moet 100 keer gepast worden, bus uit om wat af te korten, bus in om opnieuw te passen, bus uit om een ander stuk te halen, bus in om de boel in elkaar te passen, en maar door…
Maar het kan ook iets zeggen over mijn organisatietalent

Ondertussen het idee opgevat om van ruwe plankjes hardhout ergens uit een voorraad haardhout een authentiek aanrechtblad te fabriceren. En opnieuw passen en meten
Eindelijk de boel in elkaar gelijmd met constructielijm. Het begint ergens op te lijken!
Inmiddels begint het weer goed te kriebelen. We willen weg! Maar ja, nu de keuken erin zit past het matras niet meer op de grond. Daarom snel even een tijdelijke bedconstructie gebouwd en rijden met die handel!
Op deze foto zijn overigens ook de bovenkastjes te zien. De kastjes lopen iets schuin af naar beneden (in lijn met het dak) zodat er tijdens het rijden niets uit kan vallen. Hierdoor zijn er geen deurtjes nodig zijn en is er voldoende hoofdruimte is om rechtop te kunnen zitten op de bed-bank die er nog gaat komen.