Workshop Fusees zondag 8 februari
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
- Kenteken: 74-BB-66
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Hallo. ik hoef die datum niet te werken en wou er graag bij zijn
groeten eric
groeten eric
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Top! Je staat genoteerd.
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: ma jun 16, 2014 10:40 am
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Is er nog plek? Dan kom ik ook graag naar Gouda!
HZ 1954, HY 1973
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Je staat genoteerd! Over een week of wat volgen de nadere details.
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Hoi, ik wil me ook graag aanmelden voor deze leerrijke dag.
Ik kijk er al naar uit!
Groeten,
Peter
Ik kijk er al naar uit!
Groeten,
Peter
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Je staat genoteerd, het wordt een drukke workshop!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Nog 7 dagen te gaan ...
Is er nog nadere info ?

Is er nog nadere info ?

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Draft mail staat al klaar. Morgenochtend verstuur ik hem, of je ontvangt hem via PB als je je alleen hier hebt aangemeld.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Als het goed is, heeft iedereen die zich heeft aangemeld alle details ontvangen. Dit kan via de mail zijn, maar ook via PB.
Mocht er iemand tussendoor geglipt zijn, laat het me weten en ik stuur als nog de informatie toe.
Groet!
Ree
Mocht er iemand tussendoor geglipt zijn, laat het me weten en ik stuur als nog de informatie toe.
Groet!
Ree
- BUZZhY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 222
- Lid geworden op: di dec 19, 2006 12:10 am
- Kenteken: 06-bz-zz
- Locatie: Oosterbeek
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Yup, ontvangen! tot volgende week!!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Idem ! "Goê gedôa" ... oftewel: prima geregeld !Yup, ontvangen! tot volgende week!!
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- LeoG
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 29
- Lid geworden op: do jul 26, 2012 10:26 am
- Kenteken: DA-49-85
- Locatie: NAALDWIJK
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Is er nog een plaatsje dan ben ik van de partij
LeoG
Mooie Dag
Mooie Dag
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Bij deze alvast wat kiekjes van de workshop.

















Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de gezellige, leerzame dag. Tot bij de paasmeeting, of bij de volgende workshop van Le-Camion!

















Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de gezellige, leerzame dag. Tot bij de paasmeeting, of bij de volgende workshop van Le-Camion!
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Workshop Fusees zondag 8 februari
Vandaag de workshop in gouda meegemaakt.
Ik heb ook een paar foto's, maar niet zulke mooie als van Ree.
Verder een klein verslagje opdat we het niet vergeten!
De ochtend begon met koffie, kennismaken en (sterke) verhalen over de eigen bus. We zijn met een grote groep van ruim 20 mensen. Veel belangstelling dus!
Ben begon met de nodige theorie:
In het fuseestuk of lagerhuis zitten een aantal functies verenigd. Huis voor het wiellager, kunnen sturen met de wielen en houder van de remankerplaat. Door de voorwiel aandrijving (Camionnettes Traction Avant) moest het zo gemaakt zijn dat de aandrijfas ook nog ergens doorheen moest om de remtrommel en daarmee het voorwiel te kunnen aandrijven.
Tussen de foto's van Ree zie je Ben uitleg geven met een fuseestuk of lagerhuis in zijn hand.
Het fussestuk zit met twee kogels (voor het kunnen sturen en de vering) in de draagarmen. Daarmee worden de krachten overgebracht op de bus tijdens het rijden en remmen.
Je kan je voorstellen dat speling op deze onderdelen niet getolereerd wordt tijdens de APK.
Op de bijgevoegde tekening 3-413 uit het onderdelenboek 651 zie je helemaal rechts de onderdelen voor de onderste kogel. In het midden staan de onderdelen van de bovenste kogel voor bussen na 1969 en helemaal links de onderdelen voor bussen van voor 1969. De onderdelen van de bovenste kogel is de enige verandering. Het fusee stuk of lagerhuis is de gehele productietijd hetzelfde gebleven.
Vooral de onderste kogel, waar het gewicht van de hele bus op rust, heeft het meest te verduren. Vaak ontstaat daar de eerste speling.
De bovenste kogel wordt ingesloten door twee lagerschalen die op zijn plaats gehouden worden door een veer. Onderdeel nr 22, 23 en 24 zorgen voor de toevoer van smeervet naar de kogel en schalen. Bij verkeerde montage (te strak op de schaal) van onderdeel 22 heeft de veer niet veel functie. Opletten bij montage van dat onderdeel.
Ben vraagt zich verder af of het hele systeem wel door-smeert aangezien het vet moeilijk tussen de schaal en de kogel kan komen en oud vet niet goed weg kan. In de kogel zit een haaks kanaaltje om vet te transporteren.
Bij demontage kan je het beste beginnen met de bovenkogel waarna (theoretisch) het fuseestuk naar 'voren' klapt en je de aandrijfas aan de kant kan leggen. Op de foto's van Ree zie je daar wel voorbeelden van.
Geregeld gaan er onderdelen de kring rond zowel bijna nieuwe alsook zeer gebruikte of zelfs zwaar misbruikte onderdelen.
Tijdens de koffie liggen de meeste onderdelen van de tekening op 'tafel' en aan het einde van Ben's college is het tijd voor de lunch!
Ik heb ook een paar foto's, maar niet zulke mooie als van Ree.
Verder een klein verslagje opdat we het niet vergeten!
De ochtend begon met koffie, kennismaken en (sterke) verhalen over de eigen bus. We zijn met een grote groep van ruim 20 mensen. Veel belangstelling dus!
Ben begon met de nodige theorie:
In het fuseestuk of lagerhuis zitten een aantal functies verenigd. Huis voor het wiellager, kunnen sturen met de wielen en houder van de remankerplaat. Door de voorwiel aandrijving (Camionnettes Traction Avant) moest het zo gemaakt zijn dat de aandrijfas ook nog ergens doorheen moest om de remtrommel en daarmee het voorwiel te kunnen aandrijven.
Tussen de foto's van Ree zie je Ben uitleg geven met een fuseestuk of lagerhuis in zijn hand.
Het fussestuk zit met twee kogels (voor het kunnen sturen en de vering) in de draagarmen. Daarmee worden de krachten overgebracht op de bus tijdens het rijden en remmen.
Je kan je voorstellen dat speling op deze onderdelen niet getolereerd wordt tijdens de APK.
Op de bijgevoegde tekening 3-413 uit het onderdelenboek 651 zie je helemaal rechts de onderdelen voor de onderste kogel. In het midden staan de onderdelen van de bovenste kogel voor bussen na 1969 en helemaal links de onderdelen voor bussen van voor 1969. De onderdelen van de bovenste kogel is de enige verandering. Het fusee stuk of lagerhuis is de gehele productietijd hetzelfde gebleven.
Vooral de onderste kogel, waar het gewicht van de hele bus op rust, heeft het meest te verduren. Vaak ontstaat daar de eerste speling.
De bovenste kogel wordt ingesloten door twee lagerschalen die op zijn plaats gehouden worden door een veer. Onderdeel nr 22, 23 en 24 zorgen voor de toevoer van smeervet naar de kogel en schalen. Bij verkeerde montage (te strak op de schaal) van onderdeel 22 heeft de veer niet veel functie. Opletten bij montage van dat onderdeel.
Ben vraagt zich verder af of het hele systeem wel door-smeert aangezien het vet moeilijk tussen de schaal en de kogel kan komen en oud vet niet goed weg kan. In de kogel zit een haaks kanaaltje om vet te transporteren.
Bij demontage kan je het beste beginnen met de bovenkogel waarna (theoretisch) het fuseestuk naar 'voren' klapt en je de aandrijfas aan de kant kan leggen. Op de foto's van Ree zie je daar wel voorbeelden van.
Geregeld gaan er onderdelen de kring rond zowel bijna nieuwe alsook zeer gebruikte of zelfs zwaar misbruikte onderdelen.

Tijdens de koffie liggen de meeste onderdelen van de tekening op 'tafel' en aan het einde van Ben's college is het tijd voor de lunch!
- Bijlagen
-
- IMG_1895.JPG (191.45 KiB) 26717 keer bekeken
-
- IMG_1896.JPG (132.32 KiB) 26717 keer bekeken
-
- IMG_1897.JPG (140.11 KiB) 26717 keer bekeken
-
- IMG_1900.JPG (95.01 KiB) 26717 keer bekeken
-
- IMG_1901.JPG (91.05 KiB) 26717 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...