Renovatie Deense HY

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 75-YB-34

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door FerrHy »

Raamrubbers...
Het verhaal begint bij mijn beslissing om het spuiten door te laten gaan terwijl de raamgaten nog niet 100% zijn.
Achteraf nooit moeten doen, maar ja links en rechts willen mensen verder terwijl bij mij de tijd en aandacht er 'even' niet was.
Toen de bus terug kwam van de anti-roest behandeling ben ik begonnen met het kopiëren van de gaten uit de oude plaat.
Ik dacht toen ook het juiste rubber te hebben, maar dat bleek achteraf niet juist.
Om een lang verhaal kort te maken, het rubber bleek verkeerd (zie verhaal Ree... :oops: ) en het gat te groot :cry: .
Toen ben ik eerst gaan experimenteren met verschillende rubbers die uit voorraad op de markt verkrijgbaar zijn.
Van alle soorten op onderstaand plaatje heb ik monsters gekregen en heb ik gekozen voor nummer 020 020.
Bijlagen
peesprofiel.png
peesprofiel.png (99.59 KiB) 19606 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Dit type rubber is redelijk soepel en laat zich mooi (genoeg) vormen in mijn bochten.
Verder bleek ik 5mm gelaagd glas te hebben, dat lastig verkrijgbaar is.
Volgens een autoglas montage bedrijf is het rubber 020 020 prima te gebruiken voor gelaagd glas van 6,4mm dat prima verkrijgbaar is. Na lang wikken en wegen en het breken van een van mijn oude ruiten bij het schoonmaken/polijsten heb ik besloten nieuwe ruiten te bestellen.
Op basis van het te grote gat had ik nu een nieuw uitgangspunt;
Eerst bedacht wat ik wilde, de grootte van het raam bepaald en daarna op basis van het rubber de raamgaten uitgerekend.
Vervolgens heb ik de reeds gespoten plaat zo goed mogelijk afgeplakt, zowat de hele bus in het plastic gezet en de raamgaten op maat geslepen.
Dat op maat maken heb ik in twee stappen gedaan eerst uitmeten en slijpen, vervolgens het raam met 8 stukjes rubber zo goed mogelijk op zijn plaats zetten en met een schuifmaat de 'zielmaat' van het rubber (8mm) gecontroleerd rondom het raam. Dan blijkt dat vaak de hoeken nog nabewerking nodig hebben.

Daarna heb ik eerst de rubbers uitgemeten in het gat, gesneden, gelijmd (secondelijm) en in het gat geplaatst.
Bijlagen
IMG_1861.JPG
IMG_1861.JPG (154.94 KiB) 19606 keer bekeken
IMG_1864.JPG
IMG_1864.JPG (128.62 KiB) 19606 keer bekeken
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Ik ben begonnen aan de schuifdeur kant en daar heb ik de rubbers in het gat uitgemeten vervolgens eerst om het raam gedaan en daarna (met veel vaseline) in de carrosserie getrokken. De andere kant Heb ik het rubber eerst in de carrosserie geplaatst (zie vorige foto) en daarna het raam met veel vaseline in het rubber geplaatst.
De laatste methode bevalt mij veel beter en is tot het laatste raam in je eentje te doen. Uiteindelijk moet iemand het rubber van binnen even tegenhouden anders blijft het eruit schieten en ik was bang dat de ruit eruit zou vallen als ik zelf naar binnen liep :roll:
Het eerste raam dat ik deed was zo'n martelgang dat ik na verschillende pogingen het echt niet meer zag zitten... :cry: :cry:
In die martelgang heb ik ook nog een stuk lak beschadigd en was ik de wanhoop nabij.

Na een rustige vakantie in het Brabantse land ben ik er met hernieuwde moed aan begonnen en in een paar uur (met wat hulp van mijn lieftallige echtgenoot) zat de ene helft van de ramen in de rubbers!! :lol: :lol:
Een paar dagen later de andere kant ook en zie ik het wel weer zitten!
De volgende stap is de pezen erin pezen met een pezen trekker/duwer?!

ps de lakschade kan waarschijnlijk vrij simpel gerepareerd worden, dus ik kan ook weer slapen :mrgreen:
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Voor de vakantie had ik ook mijn bumpers weggebracht om te laten poedercoaten. De achter bumper bleek te zijn voorzien van teveel roest en plamuur... Maar gelukkig heeft het (HY Team) magazijn mooie nieuwe achterbumpers in de verkoop en ben ik naar Heesch getogen voor een nieuwe bumper.
Daar bleek dat er wel nieuwe bumpers zijn, maar geen nieuwe beugels die tussen de bus en de bumpers komen.
De mijn waren vergroeid (gelast) met de bumper dus die kon ik niet meer gebruiken.
Na een zoektocht door het magazijn en verschillende pogingen om een mooie beugel van een oude bumper te halen (lukte niet) heb ik een oude bumper met de mooiste beugels ook gekocht. De bumper zelf was in een zelfde erbarmelijke staat als de mijne en die heb ik stuk geslepen om de beugels los te krijgen.
Vervolgens alle onderdelen laten stralen en poedercoaten. Ik ben heeeel tevreden met het resultaat!
Bijlagen
IMG_1859.JPG
IMG_1859.JPG (191.88 KiB) 19605 keer bekeken
IMG_1858.JPG
IMG_1858.JPG (208.62 KiB) 19605 keer bekeken
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Hartelijk dank voor je verhaal over je rubbers, Ferry! Gisteren weer een paar uur zonder resultaat bezig geweest, maar dit geefft me nieuwe inspiratie!
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Ferry: wederom een stukje geschiedenis waarbij - al lezende en kijkende - jouw inspanningen en emoties bijna "voelbaar" zijn ...
Maar - om toch even "nuchter" te blijven -: het lijkt erop dat dat nieuwe raamrubber van jou twee "pezen" heeft; één flexibel "ingegoten" en vervolgens een tweede (extern achteraf aan te brengen). Klopt dat ?
Lijkt me ideaal om eventueel "oude" rubbers (vanwege de grotere flexibiliteit) mee te vervangen.
Overigens opnieuw al mijn respect en complimenten !! (Oók voor jouw eega ...)
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Zaterdag weer even lekker aan de klus geweest. Voordat het te koud wordt, lijm moet verwerkt worden boven de 15 graden, plak ik alvast wat isolatie materiaal tegen het dak.
De eerste laag is bubbelplastic met een laag aluminium. Dit is makkelijk te verwerken materiaal dat redelijk goed de ribbels van het dak volgt. De truc is om zo min mogelijk lucht tussen het metaal en de isolatie te laten komen.
De tweede laag wordt Xtrem isolatie 20mm (ook tussen de spanten) en dan nog een laag bubbelplastic over de spanten om een koudebrug hopelijk te voorkomen.
Ik lijm de isolatie met bisontix op het dak. Plakt prima, maar is wel een heel karwei om zowel de lap isolatie als het dak in de lijm te smeren. Ik heb verschillende soorten spuitlijm geprobeerd, maar daar lost het bubbelplastic van op...
En zo piel ik lekker verder :lol:

Groeten, Ferry
Bijlagen
IMG_1350.JPG
IMG_1350.JPG (154.08 KiB) 19535 keer bekeken
IMG_1354.jpg
IMG_1354.jpg (210.14 KiB) 19535 keer bekeken
IMG_1356.JPG
IMG_1356.JPG (183.37 KiB) 19535 keer bekeken
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Otje schreef:het lijkt erop dat dat nieuwe raamrubber van jou twee "pezen" heeft; één flexibel "ingegoten" en vervolgens een tweede (extern achteraf aan te brengen). Klopt dat ?
Lijkt me ideaal om eventueel "oude" rubbers (vanwege de grotere flexibiliteit) mee te vervangen.
Of je het 'twee pezen' wil noemen, het ziet er niet zo uit. Ik zal een keer een stukje achter laten in het magazijn.
Het rubber is lekker soepel, laat zich makkelijk buigen door de bochten en voelt stevig aan na het monteren van de pees.
Het is wel een veel 'groter' ogend rubber dan bv dat wat standaard gebruikt is voor het raam in de achterklep.
Vanwege mijn 'te grote' eerste gat heb ik gekozen voor een rubber met een 'ziel' van 8mm. Verder heeft het rubber een relatief lang deel op de carrosserie wat de afgebladerde verf langs de slijpranden mooi afdekt.
Mijn bus (en de ramen) zijn groot zat om zo'n grof rubber te kunnen hebben. In totaal is het rubber bijna 3cm breed en dat is best veel.

Groeten, Ferry
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Nieuwsgierig als we zijn ...
Nog nieuwe vorderingen / plaatjes ? :D
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Het is inderdaad al weer 'even' geleden dat ik voortgang gemeld heb.
Zo af en toe heb ik wat tijd om weer wat te doen. Die tijd gebruik ik dan om aan de bus te klussen en wat minder voor het forum :lol:
Voor mijn trouwe volger(s) zal ik proberen weer wat vaker een plaatje te tonen.

Toen ik alweer bijna vier jaar geleden begon met mijn bus, kreeg ik van Ronald (Citrotech) het advies om de techniek zoveel mogelijk tot het laatst te bewaren. De 'techniek' heeft het meest te lijden van niets doen.
Zo af en toe, vooral in de winter, kan ik me niet beheersen en ga ik toch aan de techniek sleutelen, maar zolang de temperatuur het toelaat werk ik nu aan de camper inrichting.

Zoals eerder gemeld ben ik begonnen met het inpakken van de wanden met bubbeltjesplastic.
De wielkasten en de bodem heb ik ingepakt met ontdreuningsplaat.
Ik heb een 2,2 milimeter versie gebruikt die al van een lijmlaag is voorzien.
Het laat zich redelijk makkelijk snijden of knippen. Tijdens het plakken is het redelijk stug en lastig in de vorm van de ribbels te krijgen.
Bijlagen
IMG_1873.JPG
IMG_1873.JPG (137.08 KiB) 19345 keer bekeken
IMG_1874.JPG
IMG_1874.JPG (155.57 KiB) 19345 keer bekeken
IMG_1875.JPG
IMG_1875.JPG (147.84 KiB) 19345 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FerrHy op ma nov 24, 2014 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Het is best grappig om te horen dat de plaat van de wielkast bijna dof stil klinkt zodra de ontdreuningsplaat erop geplakt zit. Een veel stiller geluid dan wanneer de kast van kale plaats is. Ook de bodem klinkt minder als je erover loopt.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik dat graag hoor :D :lol:

Nadat alles ingepakt was met ontdreuningsplaat heb ik van betonplex, met aan beide zijden een kunststoflaag, een basisvloer gelegd. De zaagnaden van de betonplex heb ik met verdunde houtlijm meerdere keren ingesmeerd om intrekken van vocht zoveel mogelijk te voorkomen. De naden heb ik daarna volgekit met Tixophalte.
De vloer ligt een kleine centimeter van de kant en de kit houd hopelijk het vocht zoveel mogelijk 'buiten'.
Bijlagen
IMG_1879.JPG
IMG_1879.JPG (143.4 KiB) 19349 keer bekeken
IMG_1882.JPG
IMG_1882.JPG (151.34 KiB) 19349 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FerrHy op ma nov 24, 2014 10:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

De volgende laag isolatie is X-treme 20mm. Die zit al voor een groot deel op de wanden.
Foto's daarvan heb ik nog niet die volgen snel!
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Een paar weekenden geleden, het was erg mooi weer, ben ik met een bevriende timmerman bezig geweest met de eerste stappen om de bovenkastjes uit Teun z'n bus te 'kopiëren'. Vind je niet erg toch Teun? :lol:

Omdat mijn bus verlengd is, is de langste binnenzijde 3 meter 60 lang. Standaard multiplexplaat is maximaal 2,44 en dat is dus te kort... Gelukkig wist mijn timmerman dat er boeidelen te koop zijn van 4 meter lengte. Te verkrijgen in breedtes van 20 tot 50 cm. De boeidelen hebben we op de juiste breedte en lengte gezaagd.
Dit hebben we gedaan met een Festool invalzaag op een liniaal. Echt een geweldig stuk gereedschap.
Zo mooi zuiver als je daarmee kan zagen.
Vervolgens hebben we een mal gemaakt op de breedte van de ramen. Met deze mal en een bovenfrees met kopieerring hebben we vervolgens op de plaats van de ramen openingen in de plaat gemaakt.
Het is de bedoeling dat daar straks de schuifdeurtjes in komen.
Bijlagen
IMG_1429.JPG
IMG_1429.JPG (104.94 KiB) 19347 keer bekeken
IMG_1431.JPG
IMG_1431.JPG (159.41 KiB) 19347 keer bekeken
IMG_1433.JPG
IMG_1433.JPG (153.31 KiB) 19347 keer bekeken
IMG_1435.JPG
IMG_1435.JPG (110.19 KiB) 19347 keer bekeken
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Maandje geleden zag ik.
Niet heel veel tijd, maar tijdens de kerstvakantie toch nog een paar dagen wat kunnen doen.
X-treme 20mm zit op dak en alle wanden. De spanten zijn 25, dus voor een mooie overgang heb ik nog een laagje bubbelfolie van 5mm geplakt.
Vervolgens over deze laag en de spanten een laagje xps van 5 mm. Dit blijft redelijk stevig als ik de plafond platen op de spanten schroef.
Het plakken van isolatie op het plafond is klaar, nog even afwerken met alu-tape om een dampdichte laag te maken.
Dan de wanden op dezelfde manier afwerken.
Vervolgens kunnen de plafond platen tegen het dak. Deze staan al gezaagd klaar. Nog wel 'even' in de grondverf...

Prettige dagen en tot zaterdag voor diegene die naar de oliebollendag komen van het HY Team.
Groeten, Ferry
Bijlagen
IMG_1887.JPG
IMG_1887.JPG (120.5 KiB) 19256 keer bekeken
IMG_1890.JPG
IMG_1890.JPG (146.01 KiB) 19256 keer bekeken
IMG_1893.jpg
IMG_1893.jpg (146.53 KiB) 19256 keer bekeken
IMG_1883.jpg
IMG_1883.jpg (95.32 KiB) 19256 keer bekeken
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Wordt - met àlle respect - langzamerhand een "Gouden TUB" die z'n weerga niet kent ... !
Héél verstandig om die laatste laag isolatiemateriaal óver de spanten heen te laten lopen. Heb bij Otje regelmatig meegemaakt dat de (gelakte triplex) binnendakbedekking ter plaatse van die spanten (= koudebrug) soms goed zichtbare condensstrepen vertoonden. Overigens denk ik dat het óók verstandig is die plafond/wand-platen aan de "achterzijde" niet alleen in de grondverf te zetten maar er ook een laagje (goedkope) áflak overheen te zetten. Zodat er absoluut geen condens/vocht "dóórheen" kan trekken.
"We" blijven je met grote interesse volgen !

En eten we morgen wellicht gezamenlijk oliebollen in Heesch (waarbij hopelijk de voorspelde sneeuwval geen spelbreker gaat worden ...)

Succes !!
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Plaats reactie