Ik kan er wel wat meer over vertellen...
Toen ik een jaar of tien was, was er nog maar één club, het Citroen HY team. Destijds ging ik altijd (al sinds een jaar of 5) met mijn opa en oma naar alle meetings. Mijn herrinneringen zijn natuurlijk niet zo goed meer vanwege andere interesses destijds... Voor de wat oudere rotten, corrigeer me als mijn geheugen me in de steek laat.
Het HY team destijds was een stichting met dezefde doelstelling als nu, die bestuurd werd door een bestuur. Geen algemene wantoestanden, maar ook geen democratisch orgaan die de vereniging leidt. Door kleine dingetjes (van wat ik me kan herinneren toen ik 10 was) ontstonden irritaties met name omdat niet iedere donateur invloed kon hebben op belangrijke beslissingen. Ik kan me ook nog finianciele dingetjes herinneren, maar van de details is natuurlijk niets blijven hangen. Ook niet relevant verder.
Nou, in dat licht is een nieuwe vereniging opgericht, met een democratische grondslag. Verder geheel dezelfde doelen en middelen. Ik kan me nog herinneren dan mijn opa en oma het fantastisch nieuws vonden omdat ze twee keer zo vaak op vakantie konden...
Inmiddels is het HY team veel veranderd, alhoewel de formele structuur van het team nog steeds hetzelfde is. Op donateursdagen worden alle beslissingen uitgelegd, de finianciele situatie onderbouwd, en gestemd over wat het bestuur dient te doen inzake belangrijke beslissingen. Het is inmiddels een zeer transparante stichting geworden.
Wat nu resteert zijn twee verenigingen met dezelfde doelen en dezelfde (relatief beperkte) middelen, wat ik ook van de zotte vind. Wel is Le-Camion een wat kleinere vereniging die wat meer weg heeft van een gezelligheidsvereniging, en is het HY team wat grootser opgezet. Die hebben, mede vanwege een groter ledenaantan, wat meer middelen.
Nog even kijken of ik LEiPiE zijn vragen kan beantwoorden...
1. het hebben van twee clubs is nuttig
2. er zijn aparte doelgroepen voor beide clubs
3. elke club heeft genoeg expertise/mogelijkheden en heeft de ander niet nodig
4. samenvoegen van de clubs zal stuiten op onoverkomelijke problemen
1. mi absoluut niet, en zelfs een verspilling van (schaarse) middelen
2. Bij le-camion heerst denk ik meer de sfeer van een gezelligheidsverenigen waar het HY team wat groter is en daardoor meer nadruk (kan) leggen op het rijdend houden van de bussen. Alhoewel iederen op dit forum weet dat Le-Camion hier ook een grote bijdrage aan levert.
3. Ik denk van wel, maar dat het kan zegt nog niets over de wenselijkheid. Het HY team heeft een indrukwekkend magazijn, maar Le Camion kan ook voorzien in alle benodigde onderdelen... De vraag is of twee verenigingen dit allebij in de toekomst willen blijven doen.
4. Hoogstens bij enkele individuen, maar daar weet ik (gelukkig) niets van.
Ik zou het zeer waarderen wanneer er serieus werk gemaakt zou worden van het samenwerken. Nu is het vooral op het niveau om te proberen dat meetings niet in hetzelfde weekend vallen, maar dat gaat vaak al mis. Echter hebben een aantal mensen een sterke voorkeur voor één van de twee vereningingen, waardoor veel meer dan samenwerking volgens mij lastig te bespreken is...
Het lijkt me logisch om te beginnen op commissieniveau, bijvoorbeeld door het kiezen van dezelfde drukker voor de clubbladen. Zo kan je vast hogere kortingen bedingen, en hier zal op termijn vanzelf een nadere samenwerking uit voort kunnen vloeien. Maar ik vind vooral dat ik vanaf de zijlijn niets moet vinden, omdat ik als relatief inactief lid me niet mee moet bemoeiien. Misschien als ik later meer tijd heb om me actief in te zetten dat ik hierin kan bijdragen.
Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb, ik ben namelijk bij geen van de twee vereningingen direct betrokken dus over details kan ik niets vertellen. Ik weet ook niet of dat verder wenselijk is...
Groet,
Ree