Le Camion en HY-Team - waarom twee clubs?

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Le Camion en HY-Team - waarom twee clubs?

Bericht door LEiPiE »

Oei, lastig topic ben ik bang, maar ik ben toch benieuwd naar allerlei meningen over waarom er twee verenigingen zijn en ze weinig samenwerken. Ik neem aan dat beide last hebben van een actieve-leden-tekort en beide hebben dezelfde doelstellingen. Op meetings hoor je wel eens wat, maar echt een goed beeld heb ik nog niet.
Zelf vind ik het -wat de redenen ook mogen zijn- vreemd dat voor zo'n klein publiek er nog eens twee clubs zijn die ook nog eens in elkaars vaarwater zitten. Ik zit op dit moment alleen bij Le Camion en heb nog geen echt nut gevonden om ook nog eens lid te worden van 't HY Team bijvoorbeeld (al denk ik dat ik dat op termijn ook nog wel zal worden, maar zou liever gewoon 1 centrale kennisorganisatie zien eigenlijk - ik heb op dit moment bijvoorbeeld nog de meeste kennis hier opgedaan :)).
Nu kan ik slechts uit logica redeneren omdat ik de sentimenten/oude oorlogswonden/vetes/whatever niet ken, mijn verontschuldigingen als dit een erg gevoelig onderwerp is ;)
Dit forum is voor alle HY-rijders bedoeld, dus lijkt me wel een aardige plek?

Laat ik alvast wat stellingen (die ik overigens zelf niet direct in neem, eerder tegenover gesteld) plaatsen waarop geschoten kan worden:
1. het hebben van twee clubs is nuttig
2. er zijn aparte doelgroepen voor beide clubs
3. elke club heeft genoeg expertise/mogelijkheden en heeft de ander niet nodig
4. samenvoegen van de clubs zal stuiten op onoverkomelijke problemen
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Hoi Leipie,

k moet zeggen dat ik je verbazing deel, ben zelf lid van HY-team en vraag me ook af wat nu het wezenlijke verschil is tussen beide clubs.

Gr CitrofielNL
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Hi Leipie, en mede forumgenoten.

Ik ben lid van het HY team. Ik vind het ook jammer dat er 2 verenigingen zijn die hetzelfde doel beogen. Naast een grote overlap aan activiteiten, zijn er ook verschillen.

Ik denk dat de clubs elkaar goed kunnen aanvullen, en samen sterker zijn dan ieder apart.

Met een toch alleen maar afnemend aantal HY's lijkt mij dat samenwerking en misschien uiteindelijk wel samenvoeging gewenst is.
In het TUB journaal las ik al dat onze voorzitter wel voor een verdere samenwerking is.
Aanstaande zondag 2 april 2006 is de HY Team donateursdag. (Het HY Team is een stichting.) Ik neem aan dat de samenwerking daar ter sprake zal komen. Ik zou zeggen HY Team donateurs ga naar Zondag naar Cafe/zaal Herberg Den Bekker in Heesch en laat je stem horen!
In principe ga ik ook. :wink:

Leo
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik kan er wel wat meer over vertellen...

Toen ik een jaar of tien was, was er nog maar één club, het Citroen HY team. Destijds ging ik altijd (al sinds een jaar of 5) met mijn opa en oma naar alle meetings. Mijn herrinneringen zijn natuurlijk niet zo goed meer vanwege andere interesses destijds... Voor de wat oudere rotten, corrigeer me als mijn geheugen me in de steek laat.

Het HY team destijds was een stichting met dezefde doelstelling als nu, die bestuurd werd door een bestuur. Geen algemene wantoestanden, maar ook geen democratisch orgaan die de vereniging leidt. Door kleine dingetjes (van wat ik me kan herinneren toen ik 10 was) ontstonden irritaties met name omdat niet iedere donateur invloed kon hebben op belangrijke beslissingen. Ik kan me ook nog finianciele dingetjes herinneren, maar van de details is natuurlijk niets blijven hangen. Ook niet relevant verder.

Nou, in dat licht is een nieuwe vereniging opgericht, met een democratische grondslag. Verder geheel dezelfde doelen en middelen. Ik kan me nog herinneren dan mijn opa en oma het fantastisch nieuws vonden omdat ze twee keer zo vaak op vakantie konden...

Inmiddels is het HY team veel veranderd, alhoewel de formele structuur van het team nog steeds hetzelfde is. Op donateursdagen worden alle beslissingen uitgelegd, de finianciele situatie onderbouwd, en gestemd over wat het bestuur dient te doen inzake belangrijke beslissingen. Het is inmiddels een zeer transparante stichting geworden.

Wat nu resteert zijn twee verenigingen met dezelfde doelen en dezelfde (relatief beperkte) middelen, wat ik ook van de zotte vind. Wel is Le-Camion een wat kleinere vereniging die wat meer weg heeft van een gezelligheidsvereniging, en is het HY team wat grootser opgezet. Die hebben, mede vanwege een groter ledenaantan, wat meer middelen.

Nog even kijken of ik LEiPiE zijn vragen kan beantwoorden...
1. het hebben van twee clubs is nuttig
2. er zijn aparte doelgroepen voor beide clubs
3. elke club heeft genoeg expertise/mogelijkheden en heeft de ander niet nodig
4. samenvoegen van de clubs zal stuiten op onoverkomelijke problemen
1. mi absoluut niet, en zelfs een verspilling van (schaarse) middelen
2. Bij le-camion heerst denk ik meer de sfeer van een gezelligheidsverenigen waar het HY team wat groter is en daardoor meer nadruk (kan) leggen op het rijdend houden van de bussen. Alhoewel iederen op dit forum weet dat Le-Camion hier ook een grote bijdrage aan levert.
3. Ik denk van wel, maar dat het kan zegt nog niets over de wenselijkheid. Het HY team heeft een indrukwekkend magazijn, maar Le Camion kan ook voorzien in alle benodigde onderdelen... De vraag is of twee verenigingen dit allebij in de toekomst willen blijven doen.
4. Hoogstens bij enkele individuen, maar daar weet ik (gelukkig) niets van.

Ik zou het zeer waarderen wanneer er serieus werk gemaakt zou worden van het samenwerken. Nu is het vooral op het niveau om te proberen dat meetings niet in hetzelfde weekend vallen, maar dat gaat vaak al mis. Echter hebben een aantal mensen een sterke voorkeur voor één van de twee vereningingen, waardoor veel meer dan samenwerking volgens mij lastig te bespreken is...

Het lijkt me logisch om te beginnen op commissieniveau, bijvoorbeeld door het kiezen van dezelfde drukker voor de clubbladen. Zo kan je vast hogere kortingen bedingen, en hier zal op termijn vanzelf een nadere samenwerking uit voort kunnen vloeien. Maar ik vind vooral dat ik vanaf de zijlijn niets moet vinden, omdat ik als relatief inactief lid me niet mee moet bemoeiien. Misschien als ik later meer tijd heb om me actief in te zetten dat ik hierin kan bijdragen.

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb, ik ben namelijk bij geen van de twee vereningingen direct betrokken dus over details kan ik niets vertellen. Ik weet ook niet of dat verder wenselijk is...

Groet,

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dank Ree, voor wat meer inzicht in 't ontstaan. Diepere details zullen inderdaad niet echt relevant zijn denk ik, als ik het zo lees en correct samenvat (?) is de voornaamste grond voor de splitsing zo goed als verdwenen.

Commissies bij elkaar zou een goed begin zijn denk ik, misschien zelfs letterlijk de bladen bij elkaar voegen (of sta ik nu keihard te vloeken in de kerk :D) - oplage hoeft niet eens ver omhoog want een groot deel van de leden is hetzelfde tenslotte (iemand een idee van hoeveel procent van de leden lid is van beide verenigingen? Ik heb wel eens opgevangen dat er zo'n 600 HY's nog rondrijden in Nederland en dat beide verenigingen zo tegen de 400 leden hebben? Maar goed, dat schud ik nu uit m'n mouw).
Als ik het blad van Le Camion lees dan -met *alle respect* voor hen die het mogelijk maken!- staat er toch meestal niet zoveel in helaas (ik zou zelf ook nog een stuk aanleveren bedenk ik me, dus ben daar deels schuldig aan :)). Ik neem aan dat het blad van 't HY Team niet veel anders zal zijn.

Of een HY kennisbank die "los" staat van beide verenigingen (maar ja, dat zou dan weer een nieuwe "vereniging" zijn ;)).

Dat zijn zaken die volgens mijn (misschien beperkte) inzicht wel haalbaar moeten zijn?

Kwam pas wel ergens tegen dat Frankrijk ook twee HY verenigingen heeft.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
boortman
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

officieel standpunt bestuur camion

Bericht door boortman »

Beste forumbezoeker
De vraag waarom er twee HY clubs in Nederland zijn, vraagt natuurlijk om een officiele reactie

En dus hebben wij als bestuur van Le Camion onze visie op dit punt kort beschreven, en dit overlegd met het HY-team.
Om te zorgen dat dit antwoord behouden blijft, zal het worden geplaatst in de rubriek FAQ.

U bent van harte uitgenodigd om binnen dit item verder te diskussieren over deze visie.

Bestuur Le Camion
Een HY sleutelaar
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ben,

Helder stuk.

Is het bekend welk percentage van de leden van Le-Camion ook bij het HY-Team lid is? Dit lijkt me een relevant gegeven als het gaat om de vorm van de samenwerking tussen de clubs.

Groet,

Ree
boortman
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Ree

Bericht door boortman »

4 jaar geleden hebben we eens gekeken hoeveel mensen waarschijnlijk van twee clubs lid waren. We kwamen toen op 100 personen. Hoe het nu is, weet ik niet.

Ben Boortman
Een HY sleutelaar
Plaats reactie