HY revisie, remmen vast
HY revisie, remmen vast
Hallo forum,
Mijn broer heeft een HY bus (1974?) en die staat al 15 jaar stil in een loods. Het wordt tijd om hem weer op de weg te krijgen....... dus restaureren, waarbij ik hem ga helpen. De eerste stap is uit de loods en de staat van techniek en blikwerk beoordelen. Werk zit er zo in het schaarse licht te zien, wel aan. De jongens van "Hy's mooi" (is voor mij en broer redelijk in de buurt) heb ik gevraagd mee te doen. De bus moet dan wel naar hun toe.
Uitdaging 1: de remmen zitten muurvast!......echt vast, bus wilde niet rollen. Bus opgekrikt en ontdekt dat alle 4 de remmen vast zitten! Wat ik hoopte alleen de handremkabels dus niet.......zou te simpel zijn.
Wat denk ik te doen? We halen een wiel eraf, spuiten via de gaten kruipolie in en ik maak een (zware)hefboom die ik op de wielbouten monteer. Ik hoop daar kracht mee te kunnen zetten en dat er iets beweging in komt. Zit ook te denken aan voorzichtig warm stoken. Voorzichtig omdat je op de foto kan zien dat de bus tussen de hooibalen staat. Een van de redenen dat de remmen zo vast zitten is dat de bus een aantal jaren geleden door de loodseigenaar verplaatst is en de remmen heeft gebruikt? We weten het niet. Het enige dat we weten dat we beren weinig ruimte hebben omdat hij nu echt in een hoekje staat. Motorkap kan niet eens open.
Wie heeft er nog tips en trucs? In de herfst vakantie gaan we maar eens een dag of wat aan de klus.
Gr. Alfred
Mijn broer heeft een HY bus (1974?) en die staat al 15 jaar stil in een loods. Het wordt tijd om hem weer op de weg te krijgen....... dus restaureren, waarbij ik hem ga helpen. De eerste stap is uit de loods en de staat van techniek en blikwerk beoordelen. Werk zit er zo in het schaarse licht te zien, wel aan. De jongens van "Hy's mooi" (is voor mij en broer redelijk in de buurt) heb ik gevraagd mee te doen. De bus moet dan wel naar hun toe.
Uitdaging 1: de remmen zitten muurvast!......echt vast, bus wilde niet rollen. Bus opgekrikt en ontdekt dat alle 4 de remmen vast zitten! Wat ik hoopte alleen de handremkabels dus niet.......zou te simpel zijn.
Wat denk ik te doen? We halen een wiel eraf, spuiten via de gaten kruipolie in en ik maak een (zware)hefboom die ik op de wielbouten monteer. Ik hoop daar kracht mee te kunnen zetten en dat er iets beweging in komt. Zit ook te denken aan voorzichtig warm stoken. Voorzichtig omdat je op de foto kan zien dat de bus tussen de hooibalen staat. Een van de redenen dat de remmen zo vast zitten is dat de bus een aantal jaren geleden door de loodseigenaar verplaatst is en de remmen heeft gebruikt? We weten het niet. Het enige dat we weten dat we beren weinig ruimte hebben omdat hij nu echt in een hoekje staat. Motorkap kan niet eens open.
Wie heeft er nog tips en trucs? In de herfst vakantie gaan we maar eens een dag of wat aan de klus.
Gr. Alfred
Er bestaan geen problemen. Alleen maar uitdagingen
Re: HY revisie, remmen vast
Hoi Alfred,
Wekom op het forum. De HY ziet er uit als een erg mooie en harde bus.
Ga niet beuken op de remmen of warm stoken; daar schiet je niks mee op en gaan dingen van stuk. Koop of leen anders eerst een paar dolly's zodat je de auto vrij kan bewegen binnen de loods.

De remmen zullen volledig gereviseerd moeten worden. Hiervoor heb je best wat kennis en speciaalgereedschap nodig. Op het forum is meer dan voldoende hulp beschikbaar om jullie op weg te helpen.
Houd ons op de hoogte van je voortgang!
Groet,
Ree
Wekom op het forum. De HY ziet er uit als een erg mooie en harde bus.
Ga niet beuken op de remmen of warm stoken; daar schiet je niks mee op en gaan dingen van stuk. Koop of leen anders eerst een paar dolly's zodat je de auto vrij kan bewegen binnen de loods.

De remmen zullen volledig gereviseerd moeten worden. Hiervoor heb je best wat kennis en speciaalgereedschap nodig. Op het forum is meer dan voldoende hulp beschikbaar om jullie op weg te helpen.
Houd ons op de hoogte van je voortgang!
Groet,
Ree
Re: HY revisie, remmen vast
Ja Ree, zo'n dolly is handig. Ik kan ze alleen nergens huren en kopen vind ik zonde. Gebruik ze 1 keer. Koop dan liever speciaal gereedschap. Dat de remmen gereviseerd moeten worden, hield ik ook al rekening mee. Maar als dat het enige zou zijn, kies ik er voor. Wordt vervolgd.
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Er bestaan geen problemen. Alleen maar uitdagingen
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: HY revisie, remmen vast
Alfred,
erg herkenbaar wat je hier omschrijft. Zes jaar geleden heb ik mijn HY gekocht waarvan ook alle remmen muurvast zaten; buurman heeft met zijn John Deere de bus middels een 'duwstang' de schuur in weten te duwen. De eerste aanschaf was voor mij een solide slagtrekker; de remtrommels zijn van gietijzer en het is niet ondenkbaar dat je deze onherstelbaar beschadigd als je ze met geweld probeert te verwijderen.
erg herkenbaar wat je hier omschrijft. Zes jaar geleden heb ik mijn HY gekocht waarvan ook alle remmen muurvast zaten; buurman heeft met zijn John Deere de bus middels een 'duwstang' de schuur in weten te duwen. De eerste aanschaf was voor mij een solide slagtrekker; de remtrommels zijn van gietijzer en het is niet ondenkbaar dat je deze onherstelbaar beschadigd als je ze met geweld probeert te verwijderen.
Re: HY revisie, remmen vast
Ree,
Nog even terugkomen op de remtrommels eraf te krijgen: als ik de handleiding goed lees, dan moet de borgplaat achter de remtrommels los. De bouten moet je los draaien door de remtrommels te verdraaien zodat de bouten zichtbaar worden door de twee gaten. "Correct me of I'am wrong". En daarvoor zullen de trommels in ieder geval enigzins moeten kunnen draaien. Ik houd jullie op de hoogte.
Gr. Alfred
Nog even terugkomen op de remtrommels eraf te krijgen: als ik de handleiding goed lees, dan moet de borgplaat achter de remtrommels los. De bouten moet je los draaien door de remtrommels te verdraaien zodat de bouten zichtbaar worden door de twee gaten. "Correct me of I'am wrong". En daarvoor zullen de trommels in ieder geval enigzins moeten kunnen draaien. Ik houd jullie op de hoogte.
Gr. Alfred
Er bestaan geen problemen. Alleen maar uitdagingen
Re: HY revisie, remmen vast
Heb je de stelbouten van de remmen wel terug kunnen draaien? 

HY rijder sinds 1995.
Re: HY revisie, remmen vast
Als alles goed gaat, heb ik volgende week een dagje vrij. En mijn broer ook. Bus staat niet om de hoek (ik woon in krimpen ad IJssel, bus staat in Vinkeveen). Vandaar dat ik hem zo snel mogelijk wil kunnen verplaatsen, dus uit de loods. Als de bus maar enigszins wil rollen, kan hij op een auto ambulance. Dus remmen terugstellen staat ook op mijn lijstje. Andere vraag: wat is de steekmaat van de wielmoeren? Mijn broer heeft iets opgemeten, maar ik kom toch verschillende maten tegen op forum. Of zijn er gewoon verschillende originele uitvoeringen?
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Er bestaan geen problemen. Alleen maar uitdagingen
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: HY revisie, remmen vast
Niets op aan te merken; maar in jullie geval gaat dat vooralsnog (in die beperkte ruimte) niet lukken. Wordt derhalve een stukje "pure brute kracht" om de HY überhaupt te kunnen verplaatsen waarbij je - gezien de ouderdom ervan - de banden in ieder geval niet hoeft te ontzien. Oftewel: "schuivend" ... (flinke tractor ervoor zetten o.i.d. ...)De bouten moet je los draaien door de remtrommels te verdraaien zodat de bouten zichtbaar worden door de twee gaten. "Correct me of I'am wrong". En daarvoor zullen de trommels in ieder geval enigzins moeten kunnen draaien.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: HY revisie, remmen vast
Terugstellen is een optie maar na al die jaren is het zaak om daarvoor de zaak goed in te spuiten alvorens te gaan terugstellen.
Anders draai je de stelnokken mogelijk bij de eerste poging al rond.
Je zou als je de wielen loskrijgt eens met een zware rubber hamer op de remtrommels kunnen slaan. Soms willen de plakkende remschoenen nog wel eens naar binnenschieten.
Daarna zou je de remtrommels zoals eerder werd beschreven kunnen demonteren.
Mooiste is als je wat ruimte hebt om de werkzaamheden kan uitvoeren.
Dan is zoals Gert al aangaf wat brute paardenkrachten niet onhandig om de HY uit de hoek te krijgen.
Anders draai je de stelnokken mogelijk bij de eerste poging al rond.
Je zou als je de wielen loskrijgt eens met een zware rubber hamer op de remtrommels kunnen slaan. Soms willen de plakkende remschoenen nog wel eens naar binnenschieten.
Daarna zou je de remtrommels zoals eerder werd beschreven kunnen demonteren.
Mooiste is als je wat ruimte hebt om de werkzaamheden kan uitvoeren.
Dan is zoals Gert al aangaf wat brute paardenkrachten niet onhandig om de HY uit de hoek te krijgen.
Re: HY revisie, remmen vast
Dank voor het meedenken. Probeer ook auto dolly's te le huren, maar nog niet gevonden. Alleen te koop. Vind ik zonde geld voor eenmalig gebruik. Als iemand in regio utrecht of r'dam ze te leen of te huur weet, graag! Neem ook wel een kettingtakel mee en zet mijn eigen auto als vast punt er achter. Met beleid kan je daar ook nog wat mee bereiken. Als de remmen plakken kan een rukje net voldoende zijn.
Er bestaan geen problemen. Alleen maar uitdagingen
Re: HY revisie, remmen vast
wat dacht je van een palletwagentje of dolly's huren bij Boels of Hornbach
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: HY revisie, remmen vast
Beste Alfred,
Die 'jongens' van HY's mooi hebben dollies wellicht kan je ze van hen lenen?!
Ik zou ook een 'emmertje' meenemen en de remleidingslangen doorknippen.
Die zijn van rubber en in de loop van de tijd laat dat rubber los.
Remmen wil wel, maar de olie kan niet meer terug door de propjes rubber in de leiding. Die leidingen moet je toch vervangen, kan je ze net zo goed doorknippen.
Dat gaat prima met een zijkniptang.
Dat van die remleidingen heb ik van die 'jongens' van HY's mooi geleerd...
Wellicht handig om met hen even de mogelijkheden door te nemen die er zijn om de remmen los te krijgen?!
Succes en ik ben benieuwd naar de afloop,
Ferry
Die 'jongens' van HY's mooi hebben dollies wellicht kan je ze van hen lenen?!
Ik zou ook een 'emmertje' meenemen en de remleidingslangen doorknippen.
Die zijn van rubber en in de loop van de tijd laat dat rubber los.
Remmen wil wel, maar de olie kan niet meer terug door de propjes rubber in de leiding. Die leidingen moet je toch vervangen, kan je ze net zo goed doorknippen.
Dat gaat prima met een zijkniptang.
Dat van die remleidingen heb ik van die 'jongens' van HY's mooi geleerd...
Wellicht handig om met hen even de mogelijkheden door te nemen die er zijn om de remmen los te krijgen?!
Succes en ik ben benieuwd naar de afloop,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: HY revisie, remmen vast
De remmen gaan niet spontaan los door aan de auto te trekken.
Vier dollys kosten acht tientjes. Daar heb je voor de rest van je leven plezier van of je zet ze weer op Markplaats. Als er een kabel breekt tijdens het sjorren ben je veel verder van huis. Bezuinig niet op goed gereedschap, dat levert alleen maar frustratie op.
Vier dollys kosten acht tientjes. Daar heb je voor de rest van je leven plezier van of je zet ze weer op Markplaats. Als er een kabel breekt tijdens het sjorren ben je veel verder van huis. Bezuinig niet op goed gereedschap, dat levert alleen maar frustratie op.
Re: HY revisie, remmen vast
Hè hallo forum leden! De eerste hobbel is genomen: de bus staat weer voor de uitgang. Beetje stoffig, maar lief hè?
Om een lang verhaal kort te maken: wil je meer weten kijk dan op mijn site. Link: http://www.boesbeek.nl/195385837
Kort samengevat: de ontluchtingsboutjes vd remcilinders gingen na inspuiten makkelijk los. Er stond geen oliedruk achter, dus de remleidingen zaten niet dicht met rubber propjes en hoefde niet doorgeknipt te worden. Met een speciaal daarvoor gemaakt hulpgereedschap die als hefboom op de wielbouten gezet kon worden, kregen we 2 wielen makkelijk los (draaiend). Omdat het makkelijker ging dan verwacht en de beperkte werkruimte (links vd bus geen!) zijn we met beleid gaan trekken met een kettingtakel. Later met een auto, maar toen wilde de bus wel weer redelijk rollen. Redelijk, want met 3 man duwen lukte in eerste instantie nog niet. Na een paar meter ging dat ook.
De bus kan nu op transport. Het wachten is op "HY's Mooi" wanneer ze tijd hebben.
Gr. Alfred
Om een lang verhaal kort te maken: wil je meer weten kijk dan op mijn site. Link: http://www.boesbeek.nl/195385837
Kort samengevat: de ontluchtingsboutjes vd remcilinders gingen na inspuiten makkelijk los. Er stond geen oliedruk achter, dus de remleidingen zaten niet dicht met rubber propjes en hoefde niet doorgeknipt te worden. Met een speciaal daarvoor gemaakt hulpgereedschap die als hefboom op de wielbouten gezet kon worden, kregen we 2 wielen makkelijk los (draaiend). Omdat het makkelijker ging dan verwacht en de beperkte werkruimte (links vd bus geen!) zijn we met beleid gaan trekken met een kettingtakel. Later met een auto, maar toen wilde de bus wel weer redelijk rollen. Redelijk, want met 3 man duwen lukte in eerste instantie nog niet. Na een paar meter ging dat ook.
De bus kan nu op transport. Het wachten is op "HY's Mooi" wanneer ze tijd hebben.
Gr. Alfred
Er bestaan geen problemen. Alleen maar uitdagingen
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: HY revisie, remmen vast
Slim gedaan met die zelfgemaakte hefbomen !
Het opknappen van een HY vergt sowieso regelmatig enige "inventiviteit", vooral wanneer je niet de originele gereedschappen hebt.
Goed bezig !
Succes !!
Het opknappen van een HY vergt sowieso regelmatig enige "inventiviteit", vooral wanneer je niet de originele gereedschappen hebt.
Goed bezig !
Succes !!
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)