welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
Weet iemand wat het stijgingspercentage is wat haalbaar is met een 1900 HY??
16 inch banden dus ga maar even uit van 19*400.
Ik wil de Col de Peyrol op en die heeft een stukje van 13%.
Iemand ervaring?
gr Willem
16 inch banden dus ga maar even uit van 19*400.
Ik wil de Col de Peyrol op en die heeft een stukje van 13%.
Iemand ervaring?
gr Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Re: welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
Ik heb dacht ik wel eens een helling van 18% gereden, en dat ging zonder problemen. Naar beneden is naar mijn idee een groter probleem. Remmen op de motor lukt dan niet, en bij een lange helling worden de remmen erg heet!
HY rijder sinds 1995.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
Willem, wanneer je 195 rijdt zit je idd bij de 19x 400 in de buurt
bij 175 zit je meer bij de 17 in de buurt.( de klim afmeting).
Ik rij 195 en heb diverse bultjes gereden waarvan ik ook stukken in de 1 heb gereden.
kost even tijd maar boven kwam ik altijd.
Helling af van 15 % kort en 12% zeer lang.
Meestal in de twee naar beneden en het toerental opvangen met de remmen,
Maar beter 1 keer goed op de rem dan blijven leunen op het rempedaal.
Het is niet zo moeilijk HY gaat traag de berg op en traag naar beneden.( dus met beleid)
Prettige vakantie.
bij 175 zit je meer bij de 17 in de buurt.( de klim afmeting).
Ik rij 195 en heb diverse bultjes gereden waarvan ik ook stukken in de 1 heb gereden.
kost even tijd maar boven kwam ik altijd.
Helling af van 15 % kort en 12% zeer lang.
Meestal in de twee naar beneden en het toerental opvangen met de remmen,
Maar beter 1 keer goed op de rem dan blijven leunen op het rempedaal.
Het is niet zo moeilijk HY gaat traag de berg op en traag naar beneden.( dus met beleid)
Prettige vakantie.
Re: welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
ik denk dat je elke berg op en af kunt die je wil. De HY zal de beperking niet zijn, de manier van rijden wel.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
Er staat me iets bij dat HY volgens Citroën met volledig treingewicht van 4.25 ton op een helling van 28% nog vanuit stilstand omhoog moet kunnen rijden, maar pin me er niet op vast 
Snel zal dat niet gaat denk ik, maar je geeft je wel te denken hoe krachtig dat blok eigenlijk is stiekem.

Snel zal dat niet gaat denk ik, maar je geeft je wel te denken hoe krachtig dat blok eigenlijk is stiekem.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
Gisteren de Pas du peyrol opgegaan met 12,8% ging prima.
Ik denk inderdaad dat je zeker tot 20% moet kunnen want dit was een makkie.
28% met 4,25T lijkt mij nogal wat, waar heb je dat gelezen Leipie?
Ik kon namelijk nergens iets vinden.
Bedankt voor de reacties.
Gr. Willem
Ik denk inderdaad dat je zeker tot 20% moet kunnen want dit was een makkie.
28% met 4,25T lijkt mij nogal wat, waar heb je dat gelezen Leipie?
Ik kon namelijk nergens iets vinden.
Bedankt voor de reacties.
Gr. Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
Ik weet het helaas niet meer, een van m'n boeken denk ik, vandaar het voorbehoud 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
Willem:
"Theorie" (volgens het "boekje") is één ding.
"Praktijk" is het àndere ...
Dàtgene wat jij zelf meemaakt is de werkelijkheid.
De theorie gaat uit van optimale omstandigheden, dus met een motor + V-bak in "optima-forma"-staat.
De praktijk (slechte ontsteking - versleten zuigers - gebroken zuigerveren - kromme krukas - versleten synchromesh-ringen - kapotte lagers - aanlopende remschoenen - versleten bougies - slecht "gestelde kleppen" - lekkende koppakking - noem maar op ... etc. etc. etc .....) is dus voor iédere HY ànders ...
Heb afgelopen winter het "blok" van Otje lichtelijk gereviseerd: nieuwe zuigers, zuigerveren, cilinders, complete drukgroep en koppeling en hier en daar een nieuw lager. Merk - op Neerlands platte wegen - wèl een behoorlijke toename van de compressie, oftewel "trekkracht". Maar moet nog afwachten hoe één en ànder zich straks - eenmaal in de Franse bergen - gedraagt ...
Gewoon een kwestie van "proberen" duzzz ...
Fijne voortzetting van jullie vakantie !
Gert
"Theorie" (volgens het "boekje") is één ding.
"Praktijk" is het àndere ...
Dàtgene wat jij zelf meemaakt is de werkelijkheid.
De theorie gaat uit van optimale omstandigheden, dus met een motor + V-bak in "optima-forma"-staat.
De praktijk (slechte ontsteking - versleten zuigers - gebroken zuigerveren - kromme krukas - versleten synchromesh-ringen - kapotte lagers - aanlopende remschoenen - versleten bougies - slecht "gestelde kleppen" - lekkende koppakking - noem maar op ... etc. etc. etc .....) is dus voor iédere HY ànders ...
Heb afgelopen winter het "blok" van Otje lichtelijk gereviseerd: nieuwe zuigers, zuigerveren, cilinders, complete drukgroep en koppeling en hier en daar een nieuw lager. Merk - op Neerlands platte wegen - wèl een behoorlijke toename van de compressie, oftewel "trekkracht". Maar moet nog afwachten hoe één en ànder zich straks - eenmaal in de Franse bergen - gedraagt ...
Gewoon een kwestie van "proberen" duzzz ...
Kan me daar absoluut in vinden !De HY zal de beperking niet zijn, de manier van rijden wel.
Fijne voortzetting van jullie vakantie !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
je kunt altijd nog slingerend naar bovenwpater schreef:Gisteren de Pas du peyrol opgegaan met 12,8% ging prima.
Ik denk inderdaad dat je zeker tot 20% moet kunnen want dit was een makkie.
28% met 4,25T lijkt mij nogal wat, waar heb je dat gelezen Leipie?
Ik kon namelijk nergens iets vinden.
Bedankt voor de reacties.
Gr. Willem

Als ik op een steile helling moet stoppen probeer ik hem ook altijd dwars op de rijrichting te zetten. Dat is beter voor behoud van koppeling als je aan moet rijden.
Re: welk stijgingspercentage is in de bergen haalbaar???
Zorg dat je hoog in de toeren blijft. Niet lief zijn voor de motor, laat hem maar lekker hard werken. Plankgas in zijn twee kom je met 50km/uur tegen iedere berg op, tenzij de haarspelden te scherp worden om je snelheid te behouden. Terugschakelen naar de één verijst wat moed omdat deze niet gesynchroniseerd is.