Bij problemen met de koppeling.
Re: Bij problemen met de koppeling.
Vergeet voor montage het koolstof druklager niet nog 2 daagjes in de olie te laten staan
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: Bij problemen met de koppeling.
Ghys, die heeft lekker 2 daagjes minerale olie kunnen opzuigen 
Ik denk het als volgt aan te pakken : ik meet de diepte van de opening waarin het uiteinde van de prise-as valt (vliegwielzijde) tot aan het aanligvlak van 't vliegwiel. Dat zet ik dan over op de prise-as en vanaf daar meet ik 46,5mm richting versnellingsbakzijde.
Dan klem ik 'n stuurslot van 'n eend rond de prise-as en zet die op die hoogte van 46,5mm vast....zo kan ik de druktafel netjes op die voorgeschreven hoogte afstellen, toch ?

Ik denk het als volgt aan te pakken : ik meet de diepte van de opening waarin het uiteinde van de prise-as valt (vliegwielzijde) tot aan het aanligvlak van 't vliegwiel. Dat zet ik dan over op de prise-as en vanaf daar meet ik 46,5mm richting versnellingsbakzijde.
Dan klem ik 'n stuurslot van 'n eend rond de prise-as en zet die op die hoogte van 46,5mm vast....zo kan ik de druktafel netjes op die voorgeschreven hoogte afstellen, toch ?
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Re: Bij problemen met de koppeling.
SuperGhys, die heeft lekker 2 daagjes minerale olie kunnen opzuigen

Voor het afstellen van de druktafel moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Dat moet ik ook nog eens netjes en volgens de boekjes doen.
Leg de procedure van het afstellen maar vast in tekst en beeld. Ideaal voor volgende afstellenden hier binnen het forum
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Bij problemen met de koppeling.
Bestaat er een manier dit juist af te stellen zonder gebruik te hoeven maken van het speciale gereedschap ?
Nee.sorry.Daarom kan je beter de motor monteren en zo snel mogelijk controleren of hij vrij komt en goed koppelt.
Nee.sorry.Daarom kan je beter de motor monteren en zo snel mogelijk controleren of hij vrij komt en goed koppelt.
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: Bij problemen met de koppeling.
De enige vraag die ik me stel : de afmeting van 46,5mm is te meten tussen onderzijde drukplaat en bovenzijde drukring...wordt met de drukplaat eigenlijk de koppelingsplaat (frictieplaat) bedoeld of de dikke metalen ring van de drukgroep ?
In 't laatste geval heb ik geluk, want dan hoef ik niets af te stellen...
In 't laatste geval heb ik geluk, want dan hoef ik niets af te stellen...

Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Bij problemen met de koppeling.
de "drukplaat" of "druktafel" is inderdaad de dikke metalen ring waartegen de koolstofring gaat duwen bij het bedienen van de koppeling......dus: KLAAR!Tweecvpistachke schreef:de dikke metalen ring van de drukgroep...
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: Bij problemen met de koppeling.
Hahaha, verwarring kompleet nu
De drukring is dat deel van de drukgroep, dat door veren tegen de koppelingsvingers gehouden wordt, da's duidelijk ...
De drukplaat...is naar mijn mening de dikke metalen ring, die de koppelingsplaat tussen drukgroep en vliegwiel "gedrukt" houdt ?
Heb ff een tekening van de desbetreffende handeling aangepast; en de 2 mogelijke meetopties aangeduid. Ik vermoed dat de groene pijl de juiste meting weergeeft.

De drukring is dat deel van de drukgroep, dat door veren tegen de koppelingsvingers gehouden wordt, da's duidelijk ...
De drukplaat...is naar mijn mening de dikke metalen ring, die de koppelingsplaat tussen drukgroep en vliegwiel "gedrukt" houdt ?
Heb ff een tekening van de desbetreffende handeling aangepast; en de 2 mogelijke meetopties aangeduid. Ik vermoed dat de groene pijl de juiste meting weergeeft.
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Bij problemen met de koppeling.
Werner,
ik vermoed dat bij jouw drukgroep-bezigheden langzaamaan "beren op de weg" verschijnen die er eigenlijk helemaal niet zijn.
Het belangrijkste waar het hier om gaat is dat de "druktafel" volledig parallel loopt met de "drukplaat".
Dit zal hoogst waarschijnlijk gewoon het geval zijn bij jou. Kun je met een goede schuifmaat gewoon op verschillende plaatsen opmeten.
Uitgaande van jouw (overigens juiste) schematische doorsnede: drukgroep (met de druktafel naar boven en dus de drukplaat aan de onderkant) op een vlakke ondergrond plaatsen, recht (!) liniaal er boven op en kijken of overal de afstand tussen liniaal - vlakke ondergrond aan elkaar gelijk is.
Indien ja: vooral zéker niet aan de stelbouten van de drukvingers gaan zitten "pielen" (waarom zou je ook ...) maar gewoon de hele boel aan het blok monteren.
Het "nameten" heeft uiteindelijk als doel ervoor te zorgen dat de koolstof (koppelings-)drukring volledig recht/vlak op de druktafel komt bij het koppelen. ("drukring", want onz' aller HY kent geen "druklager")
Succes !
Gert
P.S.: denk je er bij het monteren van de drukgroep aan om de koppelingsplaat goed te centreren ? (prise-as even uit de versnellingsbak trekken en - voordat je de boutjes van de drukgroep "vast zet" - de as even door de koppelingsplaat naar binnen steken en kijken of die as dan overal "haaks" op het drukgroep-gebeuren staat ...) 't is maar een hint ...
ik vermoed dat bij jouw drukgroep-bezigheden langzaamaan "beren op de weg" verschijnen die er eigenlijk helemaal niet zijn.
Het belangrijkste waar het hier om gaat is dat de "druktafel" volledig parallel loopt met de "drukplaat".
Dit zal hoogst waarschijnlijk gewoon het geval zijn bij jou. Kun je met een goede schuifmaat gewoon op verschillende plaatsen opmeten.
Uitgaande van jouw (overigens juiste) schematische doorsnede: drukgroep (met de druktafel naar boven en dus de drukplaat aan de onderkant) op een vlakke ondergrond plaatsen, recht (!) liniaal er boven op en kijken of overal de afstand tussen liniaal - vlakke ondergrond aan elkaar gelijk is.
Indien ja: vooral zéker niet aan de stelbouten van de drukvingers gaan zitten "pielen" (waarom zou je ook ...) maar gewoon de hele boel aan het blok monteren.
Het "nameten" heeft uiteindelijk als doel ervoor te zorgen dat de koolstof (koppelings-)drukring volledig recht/vlak op de druktafel komt bij het koppelen. ("drukring", want onz' aller HY kent geen "druklager")
Succes !
Gert
P.S.: denk je er bij het monteren van de drukgroep aan om de koppelingsplaat goed te centreren ? (prise-as even uit de versnellingsbak trekken en - voordat je de boutjes van de drukgroep "vast zet" - de as even door de koppelingsplaat naar binnen steken en kijken of die as dan overal "haaks" op het drukgroep-gebeuren staat ...) 't is maar een hint ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do okt 12, 2006 11:45 pm
- Locatie: Putten
Re: Bij problemen met de koppeling.
Zeer interessant wat hier allemaal over de koppeling is te lezen, het lijkt zo'n simpel ding. Maar ik het een probleem waar ik echt geen ruk van begrijp. Vorige week heb ik een gereviseerde bak gemonteerd, samen met iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik. Hij was van oordeel dat de drukgroep nog oké was, maar de plaat was behoorlijk versleten. Dus we hebben alleen de plaat vervangen.
Aanvankelijk geen probleem, maar na een kilometer of tien begon het gekraak met terugschakelen en nog een stuk verder wilde hij nauwelijks nog ontkoppelen. Mijn conclusie: we hadden toch beter ook de drukgroep kunnen vervangen.
Vanavond ben ik op pad gegaan en nu het gekke: ik heb 'm met veel kunst-en-vliegwerk (geweld) in 1 gekregen en ik ben gaan rijden, daarna heb ik de koppeling eigenlijk niet meer nodig. Maar wat bleek: na een kilometer of wat kon ik wel weer gewoon ontkoppelen. Hij doet het dus soms wel, soms niet. Met elektronica heb je dat soms: een kraakcontact, maar met zoiets mechanisch als een koppeling? Hoe kan dat? Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Groet,
Luuk
Aanvankelijk geen probleem, maar na een kilometer of tien begon het gekraak met terugschakelen en nog een stuk verder wilde hij nauwelijks nog ontkoppelen. Mijn conclusie: we hadden toch beter ook de drukgroep kunnen vervangen.
Vanavond ben ik op pad gegaan en nu het gekke: ik heb 'm met veel kunst-en-vliegwerk (geweld) in 1 gekregen en ik ben gaan rijden, daarna heb ik de koppeling eigenlijk niet meer nodig. Maar wat bleek: na een kilometer of wat kon ik wel weer gewoon ontkoppelen. Hij doet het dus soms wel, soms niet. Met elektronica heb je dat soms: een kraakcontact, maar met zoiets mechanisch als een koppeling? Hoe kan dat? Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Groet,
Luuk
Re: Bij problemen met de koppeling.
kijk eens door het luikje in de bak naar je drukgroep om te kijken of alles nog goed zit.
Het lijkt erop dat je tafel of druklager (koolstofring) niet goed heeft gezeten en nu weer ongeveer op zijn plek zit.
Met andere woorden: waarschijnlijk zit er iets los.
Het komt ooit voor dat de veertjes door slijten en eraf gaan, als ze niet goed hebben gezeten.
Het lijkt erop dat je tafel of druklager (koolstofring) niet goed heeft gezeten en nu weer ongeveer op zijn plek zit.
Met andere woorden: waarschijnlijk zit er iets los.
Het komt ooit voor dat de veertjes door slijten en eraf gaan, als ze niet goed hebben gezeten.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Bij problemen met de koppeling.
Luuk:
inspectieluikje eraf halen en probeer dan eens (liefst scherpe) foto's te maken van wat je dan ziet. Vervolgens telkens de krukas een beetje draaien (m.b.v. de slinger) en wéér een foto etc. (zodat je een "rond-om" indruk krijgt); deze in dit topic plakken, dan kunnen wij meekijken.
Heb je al gecheckt of de koppelingskabel juist is afgesteld ? Zit de "buitenkabel-mof" wel goed (strak) in de "steun" ?
Als het goed is moet er (óók in "rust-stand") altijd (een beetje) spanning op de binnenkabel staan ...
Daarnaast: wanneer je dus zelf de "drukplaat" hebt vervangen komt het - door Werner eerder in dit topic omschreven - "meet-gebeuren" om de hoek kijken. Secuur werkje !
Succes !
Gert
inspectieluikje eraf halen en probeer dan eens (liefst scherpe) foto's te maken van wat je dan ziet. Vervolgens telkens de krukas een beetje draaien (m.b.v. de slinger) en wéér een foto etc. (zodat je een "rond-om" indruk krijgt); deze in dit topic plakken, dan kunnen wij meekijken.
Heb je al gecheckt of de koppelingskabel juist is afgesteld ? Zit de "buitenkabel-mof" wel goed (strak) in de "steun" ?
Als het goed is moet er (óók in "rust-stand") altijd (een beetje) spanning op de binnenkabel staan ...
Daarnaast: wanneer je dus zelf de "drukplaat" hebt vervangen komt het - door Werner eerder in dit topic omschreven - "meet-gebeuren" om de hoek kijken. Secuur werkje !
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do okt 12, 2006 11:45 pm
- Locatie: Putten
Re: Bij problemen met de koppeling.
Dank voor de reacties! Even een update: we hebben de motor er gisteren uitgetrokken en de drukgroep en de plaat gemonteerd op een los vliegwiel. Wat bleek? Bij het volledig indrukken van de tafel lag de plaat nog steeds niet vrij. We hebben de nieuwe plaat gemeten en die bleek 2 millimeter dikker dan een andere nieuwe, die ik inmiddels bij Citrotech had gehaald. We hebben deze gemonteerd, plus voor alle zekerheid ook maar een nieuwe drukgroep. Zaak netjes afgesteld en het werkt nu allemaal goed.
Twee dingen blijf ik wel heel raar vinden: er zijn kennelijk koppelingsplaten in de handel die dikker zijn dan de standaard. Twee: dat 'ie met een te dikke plaat niet of slecht ontkoppelt kan ik me voorstellen, maar dat 'ie het dan soms wel doet, blijft voor mij een mysterie. Maar goed, hij schakelt en koppelt weer als een tierelier en daar was het even om begonnen.
Groet,
Luuk
Twee dingen blijf ik wel heel raar vinden: er zijn kennelijk koppelingsplaten in de handel die dikker zijn dan de standaard. Twee: dat 'ie met een te dikke plaat niet of slecht ontkoppelt kan ik me voorstellen, maar dat 'ie het dan soms wel doet, blijft voor mij een mysterie. Maar goed, hij schakelt en koppelt weer als een tierelier en daar was het even om begonnen.
Groet,
Luuk
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Bij problemen met de koppeling.
Luuk,
dit verhaal (verschil in dikte van een koppelingsplaat) klinkt niet helemaal onbekend maar zeker de moeite waard om nog even "na te pluizen", mede "ter leringhe ende vermaeck" van àndere rHYders.
Misschien kun je er een kort mailtje aan wagen richting informatie@citroenhyteam.nl achter welk mailadres een hoop technische know-how huist die er wellicht iets meer over weet en kan vertellen ...
In ieder geval fijn dat dát probleem nu is opgelost !
dit verhaal (verschil in dikte van een koppelingsplaat) klinkt niet helemaal onbekend maar zeker de moeite waard om nog even "na te pluizen", mede "ter leringhe ende vermaeck" van àndere rHYders.
Misschien kun je er een kort mailtje aan wagen richting informatie@citroenhyteam.nl achter welk mailadres een hoop technische know-how huist die er wellicht iets meer over weet en kan vertellen ...
In ieder geval fijn dat dát probleem nu is opgelost !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)