kampeerwagen niet vermeld op kentekencard

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
servicerik
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

kampeerwagen niet vermeld op kentekencard

Bericht door servicerik »

Na 10 jaar in de tuin gestaan te hebben dit jaar mijn grijskenteken HY ontschorst en APK gekeurd. Helaas komt de vermelding kampeerwagen niet voor op de kentekencard die ik ontving. En weer is een stukje geschiedenis verdwenen.
Gebeld met RDW. Wordt idd niet meer vermeld. Geadviseerd werd een uitdraai van de voertuiggegevens die op de site van de RDW staan ( http://www.rdw.nl/particulier/Paginas/default.aspx ) te maken .... Beetje knullig.
Vraag is nu: hoe leg je in het buitenland uit dat je wel degelijk in een camper rijdt? Het aantal zitplaatsen is ook niet vermeld (is een -) en de voertuigcategorie is in mijn geval N1 (vanwege het grijs kenteken).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen
HZ 1954, HY 1973
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: kampeerwagen niet vermeld op kentekencard

Bericht door Boudewijn »

Wedervraagje. Waarom zou je in het buitenland moeten uitleggen dat je in een camper rijdt.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Daarnaast ... heb (door ándere oorzaak) inmiddels óók een "kentekenbewijs nieuwe stijl - creditcard formaat" en inderdaad wordt daarop niet (meer) zoals voorheen de aantekening "kampeerwagen" vermeld.
Schijnt niet relevant te zijn voor in het buitenland ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
servicerik
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Bericht door servicerik »

Het is een grijskentekenauto. Dat blijkt ook uit de code op de kentekencard. En toch vervoer ik er personen mee. Dat is in de meeste landen (inclusief Nederland) nog al strafbaar. Vandaar dat het toch prettig zou zijn als je kentekenbewijs daar meteen uitsluitsel over geeft.
HZ 1954, HY 1973
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Op grijs kenteken mag je geen mensen achterin vervoeren. Ook niet als het een kampeerauto is.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

O ja Ree. Kampeerauto staat bij de uitzonderingen vermeld
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

:oops:
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: NH-81-JK

Bericht door hyliner »

Boudewijn schreef:O ja Ree. Kampeerauto staat bij de uitzonderingen vermeld
Nou ja, eigenlijk bij 'bijzonderheden' :)

Grofweg kreeg je in de jaren 60 en 70 bij een camperkeuring gewoon de vermelding 'kampeerauto' op je grijze kentekenbewijs. Dat werd dan vermeld bij 'bijzonderheden'. De campers die in die jaren af-fabriek camper werden kregen wel een geel kenteken.
In de jaren 80 werd bij een camperkeuring je originele grijze kenteken afgenomen en kreeg je 'geel' met een letters-cijfers-letters combinatie die toen gold. Vandaar dat ik nu van die lelijke gele gaik-platen moet voeren op mijn bus van '67.

Gek genoeg zie ik nu ook weer nieuwe campers met grijs kenteken rijden. De RDW lijkt een beetje te zwalken met hun beleid.

Dat kopje 'bijzonderheden' is dus vervallen op het nieuwe 'creditkaart-formaat' kentekenbewijs. Het kaartje is te klein om alles op te vermelden maar 'alles' staat wel in de RDW computer. Een eventuele twijfelende wetsdienaar in het buitenland kan info opvragen bij de RDW. Net als de politie hier in NL.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Het hangt er dan vanaf waar je op vakantie bent. In Nederland kan de politie inmiddels in de auto al buitenlandse kentekens opvragen, maar dat is (nog) niet in elk land mogelijk. Maar ik zou me daar geen zorgen over maken. Ik ben nog nooit aan de kant gezet in het buitenland.

Dat de RDW aan het "zwalken" is heeft alles te maken met het feit dat de kentekens in de huidige vorm aan het opraken zijn en dat, dat erg snel gaat ook. Dus handiger is om de kentekens die al zijn uitgegeven te blijven gebruiken ipv te vervangen. Er zal een ander systeem moeten komen bijv. Een kenteken zoals in Duitsland gebruikelijk is, dat op naam wordt uitgegeven en niet op het voertuig.
Plaats reactie