Handrem werkt vreemd

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Handrem werkt vreemd

Bericht door LEiPiE »

Volgens mijn garage doet mijn handrem niks aan de rechterkant (was voor de remtest: links 800Nm (dacht ik), rechts 0Nm op de handrem!).
Maar aan de andere kant kreeg ik het daarstraks voor elkaar dat ie juist weer vast bleef zitten :shock: en niet los kwam. Sowieso is er iets dus niet lekker met m'n rechtervoorrem, die is al eens vast blijven zitten.
Nou zit alles rondom de wielophanging onder een enorme bak vet, blubber en andere donkere plakkerige zooi, dus ik kan niks zien... hoe kan ik dat het beste schoonmaken? (heb geen hogedrukspuit of tuinslang, al kan ik natuurlijk wel naar een autowasstraat hier in de buurt om er een hogedrukspuit op te zetten).
Wat me opvalt: de rubberhoesjes die over de handremkabel zitten tussen de twee delen van de rem die hij samendrukt (geen idee hoe ze heten, de verlengstukken van de remcilinders zeg maar), die hebben diverse scheuren.

In ieder geval:
1. hoe kan ik het schoonmaken?
2. wat moet ik allemaal controleren?
3. als ik moet ontluchten, moet ik ze dan echt allemaal ontluchten?

Dit is helaas een punt waarop hij op dit moment niet door de APK komt namelijk.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Hoi Ewald, ik heb 30 jaar smurrie, zand en vet gewoon met een plamuurmes weggeschept/gekrabd en vervolgens met een kwast met terpentine de boel schoongeveegd. Het lijkt verschrikkelijk, maar de voldoening is enorm. Groet. JOHN.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Voor de handrem hoef je niet te ontluchten, die is mechanisch :wink:

De kabel zelf kan vastzitten door inwendige roest (had ik dus, omdat de mantel beschadigd was)
(dat mag overigens ook niet, maar een beetje ducktape voor de apk lost
dat probleem iig tijdelijk op) Even gangbaar maken en inolien desnoods.

De gescheurde rubber is geen punt voor de werking hoewel een keurmees
niet goed tegen kapot rubber kan.

Als de HY wel goed remde op de voetrem (ie weinig procentueel verschil
tussen de voorremmen) dan zou ik alleen de kabel afstellen.
dat kan in stapjes boven op de achterste hefboom door het borgpennetje te verplaatsen
en traploos middels een stelmoer aan het andere uiteinde van de kabel onder je vloerplaat
waar de kabel overgaat in een kettinkje. Beide hefbomen moeten soepel kunnen bewegen.
In principe zo strak mogelijk stellen zonder dat je de schoenen in de trommel hoort aanlopen.
Na het handremmen hoort de boel ook weer netjes vrij te komen.

Als het echt niet anders kan kun je ook de stelnokken op de remtrommel
stellen. zo strak mogelijk
zonder dat je hoort dat de trommel aanloopt als je het wiel ronddraait.
Formeel ook altijd eindigen met een opstellende beweging hoewel dit niet altijd meevalt in de praktijk.

Hierna weer even de handrem kontroleren.
(normaal gesproken doe je eerst de stelnokken en dan de handrem,
maar aangezien je alleen herkeur op de handrem hebt....)

mocht je tijdens de keuring een te groot remverschil hebben stel dan voor dat je even een stukje
gaat rijden om in te remmen daar de boel net is afgesteld.
Even een beetje bijremmen tijdens het rijden en een paar keer flink remmen kan helpen om de boel
binnen de marge te krijgen.

Succes.

Aad
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Webmeistera schreef:Voor de handrem hoef je niet te ontluchten, die is mechanisch :wink:
Klopt het dat hij onafhankelijk van de voetrem werkt trouwens?
Als de HY wel goed remde op de voetrem (ie weinig procentueel verschil tussen de voorremmen) dan zou ik alleen de kabel afstellen.
Probleem is dus dat hij bij zacht remmen op de voetrem 30% verschil heeft, bij hard voetremmen amper verschil en bij handremmen dus 100% verschil. Ik dacht eerst dat het aan de handrem ligt, maar ik twijfel dus.
(normaal gesproken doe je eerst de stelnokken en dan de handrem,
maar aangezien je alleen herkeur op de handrem hebt....)
Herkeur is op zowel de handrem als de voetrem rechts (omdat ie dus bij zacht remmen rechts minder hard remt). In ieder geval moet ik 't ontluchten maar proberen denk ik.
Ik kan ondertussen de ontluchtnippels zien, da's al heel wat na het verwijderen van wat blubber.
Zou er graag een hogedrukspuit op zetten, maar ben bang er veel mee te beschadigen...

(het heeft me overigens ondertussen wel m'n originele krik gekost, die is nu krom omdat m'n bus dus onverwacht 20cm naar voren reed en ik dus alleen een blok aan de achterkant had :shock: Kwam doordat ik even naar binnen leunde en er dus gelukkig niet onder lag. Staat nu op twee 2-tons assteunen onder de torsiebuizen en met blokken voor en achter de achterwielen).
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Aanvulling: heb net het ontluchtingsnippeltje van de bovenste cilinder los gehad en als je dan remt dan hoort de remvloeistof er toch uit te komen? Helemaal niks kwam er uit voor zover ik kon zien (had even geen tweede persoon bij de hand, dus moest het met remmen en daarna voelen of 't nippeltje vochtig was doen).
Ik heb het idee dat een of twee cilinders niet meer vanzelf terugkomen, maar je kunt ze dus wel losrijden (overigens alleen dus met beide wielen op de grond en dan echt rijden... als ik op de assteunen de motor de wielen laat aandrijven blijft rechts stil staan, is vast het differentieel wat de tegendruk voelt en dan gaat vrijlopen ofzo?)
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door lex »

Misschien is het handig om een garage te zoeken voor het APK afmelden die niet beschikt over een remmentestbank. Vooral kleine bedrijven hebben zo'n onding niet. Er wordt dan alleen op assteunen op de brug gekeken of hij remt en tijdens een rit of hij niet scheef wegtrekt. Handrem moet het dan wel op beide wielen doen, maar van dat verschil bij zacht remmen ben je wel af...

Succes,

Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
scimitar
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Contacteer:

Bericht door scimitar »

lex schreef:Misschien is het handig om een garage te zoeken voor het APK afmelden die niet beschikt over een remmentestbank. Vooral kleine bedrijven hebben zo'n onding niet. Er wordt dan alleen op assteunen op de brug gekeken of hij remt en tijdens een rit of hij niet scheef wegtrekt. Handrem moet het dan wel op beide wielen doen, maar van dat verschil bij zacht remmen ben je wel af...

Succes,

Lex
Zeker een garage zoeken zonder remtestbank. Want op zo'n bank komt elke minimale afwijking naar voren. En trommelremmen hebben altijd afwijkingen. De afstelmarge is vaak groter dan de meetmarge van de testbank.

Erik
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

scimitar schreef:
lex schreef:Misschien is het handig om een garage te zoeken voor het APK afmelden die niet beschikt over een remmentestbank. Vooral kleine bedrijven hebben zo'n onding niet. Er wordt dan alleen op assteunen op de brug gekeken of hij remt en tijdens een rit of hij niet scheef wegtrekt. Handrem moet het dan wel op beide wielen doen, maar van dat verschil bij zacht remmen ben je wel af...
Zeker een garage zoeken zonder remtestbank. Want op zo'n bank komt elke minimale afwijking naar voren. En trommelremmen hebben altijd afwijkingen. De afstelmarge is vaak groter dan de meetmarge van de testbank.
Voor de duidelijkheid: mijn garage heeft weerstandsplaten waar je dus op afrijdt en remt waardoor die platen meeschuiven. Ik mag hopen dat er geen garages zijn waarbij er dan maar geen remmentest wordt uitgevoerd omdat er geen testapparatuur voor handen is.
Overigens zou 't bij op gevoel testen ook al wel duidelijk zijn, hij trekt namelijk iets naar links bij zacht remmen.

Heb het idee dat de handrem dus hooguit te los staat maar dat er verder niks mis mee is. De voetrem daarentegen is dus wel wat mis mee.

In ieder geval kan ik, als alles mee zit, van Stef de nodige gereedschappen lenen (hohnapparaat en slagtrekker) om de rechtervoorrem op z'n minst te bekijken. Tenminste: als ik het voor elkaar krijg dat ik 't wiel kan ronddraaien als hij opgekrikt is, anders kan ik niet bij de zes boutjes komen.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Ok, toch maar eerst even de stelnokken afstellen en voor de zekerheid ontluchten.
(Overigens ververst men door de bank genomen om de 2 jaar de Dot remvloeistof.
Even wat extra dot door de leidingen spoelen kan dus geen kwaad.)

Dan de handrem bijstellen.
Even uit het hoofd: hendel 3 klikjes omhoog zetten en net zolang aanstellen
totdat beide wielen iets aanlopen zou een goed resultaat moeten geven.

overigens mag je procentueel best wat afwijking hebben, voor 20 en achter 30 % dacht ik.

Aad
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Webmeistera schreef:Ok, toch maar eerst even de stelnokken afstellen en voor de zekerheid ontluchten.
(Overigens ververst men door de bank genomen om de 2 jaar de Dot remvloeistof. Even wat extra dot door de leidingen spoelen kan dus geen kwaad.)
Welke hebben wij ook al weer precies nodig? Ik kreeg er een erg roestig blik bij met Shell remvloeistof, maar dat vertrouw ik niet zo (staat ook niets op).
Dan de handrem bijstellen.
Even uit het hoofd: hendel 3 klikjes omhoog zetten en net zolang aanstellen
totdat beide wielen iets aanlopen zou een goed resultaat moeten geven.
Rechtsvoor loopt sowieso al aan, pas dus laten uitrollen, opgekrikt en toen kon ik het wiel al niet rond krijgen. Daar moet ik nog iets op vinden dus.

Iemand een tip om vastzittende remmen los te krijgen als je 't wiel dus niet met de hand rond kan draaien?
(want ik kan dus de trommel er niet afhalen, want ik kan niet bij de boutjes)
overigens mag je procentueel best wat afwijking hebben, voor 20 en achter 30 % dacht ik.
Bij mij is het dus voor > 30% verschil, dus ruim buiten de specs.
(maar, dus alleen bij zacht remmen, hard remmen gaat goed (volgens mij zag ik iets van 4500Nm remkracht, kan dat? - zal de volgende ronde in ieder geval even om een uitdraai vragen))
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ter info: Op de site van Leen APK kan je alles vinden over de APK en de remmen.

Je wilt trouwens heel graag bij die boutjes kunnen, vooral omdat je remmen soms vast blijven zitten. Kan gevaarlijke situaties opleveren, los van de APK. Als je een slagtrekker nodig hebt moet je even een PB'tje sturen, dat is wel snel te regelen.

Groet,

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Even een update:
op CitroMobile heb ik van Stef een slagtrekker en hohnsetje meegekregen en ik heb gisteravond met heel veel brute kracht en meerdere uren de bovenste remcilinder open gekregen (trommel ging er met gemak vanaf omdat ik die al samen met de ANWB had losgeslagen en ik daarna niet meer geremd heb :D).
De zuiger zat muur en muur vast in de cilinder. Een nacht weken in WD-40 mocht niet baten. 'm er iets verder inslaan (advies van Ben) heeft waarschijnlijk wel wat geholpen, maar toen kostte 't nog heel veel tijd en kracht om 'm los te krijgen. Na verschillende dingen geprobeerd te hebben heb ik er (met in het achterhoofd dat dat funest is voor staal) een griptang opgezet en hoewel die de eerste meerdere keren in het staal vrat was 't uiteindelijk met een pijp op het uiteinde van de griptang mogelijk de zuiger om z'n eigen as te laten draaien. Toen een blok hout onder de andere remschoen geslagen ten einde die zuiger op z'n plek te houden en toen terwijl ik bleef draaien een huisgenoot laten remmen en zowaar: de zuiger is er uitgekomen!
Zat een prachtige laag pasta bestaande uit roestpoeder, remvoeringstof, remmenvet en remvloeistof tussen zuiger en cilinder. Dit was zo verwijderd in ieder geval. Zuiger met korrel 400 en remvloeistof schoongeschuurd en de cilinder gehohnd. Alles met remmenreiniger schoongemaakt. Daarna nieuwe cups en stofhoezen gemonteerd (de gehavende knop van de zuiger een beetje bijgevijld zodat alles weer past). Alles met remmenvet er opgezet. Lachstuip doordat als je de tweede cilinder er in duwt de eerste er weer uitknalt ;)
Alles weer gemonteerd, alleen m'n borgplaat valt niet in de spieen van de aandrijfas, terwijl me wel lijkt dat dat moet? Ik kan de spieen niet zien, maar krijg 't geheel niet verder in elkaar.
Remmen doet ie op dit moment nog niet goed, zit waarschijnlijk nog erg veel lucht in het systeem want het potje is onder 't minimum geweest.
Ontluchtingssetje van CitroMobile heeft helaas een beetje krappe slangetjes ;)
Handrem moet ik ook nog afstellen, maar denk dat daar eigenlijk niks mee was.

Wanneer is een remvoering eigenlijk op trouwens?

Nou hopen dat m'n garage komende week eventjes de tijd heeft om er naar te kijken en 'm goed te keuren <duim, duim>
En dan kijken of ik bij de eerstvolgende remmencursus mee kan doen.
(paar foto's komen vanavond)
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Ben benieuwd naar de plaatjes, wwer een klus volbracht hoop ik!!

Gr CitrofielNL
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Afbeelding
klik hier voor volledig fotoalbumpje (weinig actiefoto's echter ;))
Daarstraks met een huisgenoot de remmen ontlucht en hoewel er weinig luchtbellen inzaten toch zover gegaan dat de oude gele vloeistof nu vervangen is door andere oude blauwe vloeistof van Shell aangevuld met een beetje van de nieuwe (had verwacht bij het ontluchten meer vloeistof nodig te hebben). Bij de eerstvolgende cursus maar eens volledig met vullen met de nieuwe oranje/rode super de luxe Kroon Drauliquid-S DOT 4 ;) (de normale DOT4 was op)

Ben er nog niet helemaal tevreden over, eerste keer gaat het pedaal me nog te diep. Heb 'm al wel op het asfalt kunnen laten glijden, dus ze werken wel en hij trok minder opzij (sterker nog: hij trok nu eerder naar links :D). Stelnokken moet ik nog wat preciezer zetten, misschien dat dat nog helpt. Ook moet ik de handrem nog monteren en afstellen.
Heb het idee dat alle remmen al jaren niet gecontroleerd zijn... achter lopen ze heel licht aan op een paar punten (dus niet continue).
Wordt tijd voor een grote beurt door experts eigenlijk...
Plaats reactie