KnorrHy'ge kuren

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: KnorrHy'ge kuren

Bericht door Joost »

dat links sturen duid erop dat het alleen maar een elektrische storing kan zijn lijkt mij.
Even alle draden langs lopen dus.
Gebruikersavatar
Tweecvpistachke
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
Kenteken: LH-12-BP
Locatie: Turnhout

Re: KnorrHy'ge kuren

Bericht door Tweecvpistachke »

Hi Joost,

dacht ik ook ...en ben de weinige draden die een HY rijk is al 'n keertje of 2 nagelopen. De kabelboom (tussen batterij, alternator en de doorgang naar de binnenzijde van het dashbord) is enkele weken geleden volledig "ontmanteld" en opnieuw ingewikkeld met tape.

De reden dat ik aan die toerentalbegrenzer denk is gewoon omdat het een mechanische overbrenging naar 'n smoorklep is. Ik kan me voorstellen dat die veer (en de veerdruk) na 40 jaar wat minder word. Corrigeer me als ik fout redeneer : als er aan de inlaatzijde een groot vacuum heerst, dan wordt die smoorklep dichtgetrokken en moet een juiste afstelling van die veerdruk er net voor zorgen dat dit niet of slecht matig gebeurd ?

Maar zeker bedankt voor de insteek :wink:
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Gebruikersavatar
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 171
Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
Locatie: Heemstede

Re: KnorrHy'ge kuren

Bericht door John »

Vorig jaar iets vergelijkbaars meegemaakt. Op binnenwegen geweldige knallen uit de uitlaat en op de autoroute niets aan de hand. Oorzaak: Het stekkertje op de voorschakelweerstand bij de bobine was half doorgeroest en veerde bij een flinke oneffenheid in de weg naar beneden, waardoor kortsluiting met de buitenkant van die weerstand ontstond. 1000 km frustratie en de oplossing uiteindelijk binnen 1 minuut.
Gebruikersavatar
Tweecvpistachke
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
Kenteken: LH-12-BP
Locatie: Turnhout

Re: KnorrHy'ge kuren

Bericht door Tweecvpistachke »

't Gekke is, dat ik in eerste instantie ook aan een loszittende stekker of zo dacht... Heb 't met een eend ook al meegemaakt, snel snel (nooit goed) puntjes vervangen en ontsteking gesteld en daarbij het schuifstekkertje onderaan het ontstekingshuis (verbinding met de condensator) er dommerwijze niet op-...maar ernaast gestoken.

Bij elke bobbel in de weg (en België heeft er veel van) een ontsteking die uitviel of haperde...

Hoop stiekem dat 't bij KnorrHy ook zo simpel is *hoop doet leven* 8)
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
dick borneman
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 10
Lid geworden op: do jan 10, 2013 5:26 pm
Kenteken: 98-42-HB
Locatie: Meppel

Re: KnorrHy'ge kuren

Bericht door dick borneman »

Is er al een oplossing gevonden?
HY 1976
DS 21 hydr pallas 1971
2cv club 1986
Gebruikersavatar
Tweecvpistachke
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
Kenteken: LH-12-BP
Locatie: Turnhout

Re: KnorrHy'ge kuren

Bericht door Tweecvpistachke »

Jaaaaaah...en tot m'n grote schaamte als (ahum) ervaren sleutelaar moet ik bekennen dat ik het meest logische antwoord dus gewoon over het hoofd heb gezien :oops:

Nadat ik op Citromobiel (of beter gezegd : op weg naar...) de hele toerentalbegrenzer van de carburateur opnieuw had afgesteld, dacht ik het probleem verholpen te hebben...maar nee :cry:

Ik had dus in januari reeds bij de eerste grote beurt een nieuw benzinefiltertje gemonteerd. Nu zat er blijkbaar in de aanvoerbuis in de tank geen filter gemonteerd, waardoor alle troep natuurlijk in het filter (gelukkig maar) terecht is gekomen. Dit had zich dus als een soort "sludge" opgebouwd in het filtertje, waarbij enkel nog kleine doorgang bovenaan in het filter vrijbleef. Bij stilstand zakte dat slib natuurlijk onderaan in het filter en was de doorgang vrij. Tijdens het rijden en door de benzinedruk slibte het filter gaandeweg dicht. Door naar links of naar rechts te sturen, kwam er telkens toch een beetje benzine door het filter, waardoor de motor weer reageerde...

Dus : tank er onderuit gehaald, netjes gespoeld (alsook de leidingen), nieuw filtertje erop en hoppaa....KnorrHy rijdt weer als 'n speer :D
Bijlagen
Ff het filtertje opengemaakt...slik !
Ff het filtertje opengemaakt...slik !
Dit kwam uit de het filtertje gelopen...
Dit kwam uit de het filtertje gelopen...
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: KnorrHy'ge kuren

Bericht door Otje »

Gewéldig ! Jij weer een ervaring rijker maar WIJ óók !
Soms zijn oplossingen zó simpel dat je ze gewoon over het hoofd ziet ...
Wens je véél rHYplezier !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Plaats reactie