HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
Hallo iedereen,
ik heb net een HY uit 1979 gekocht die door Citroworld helemaal is in gericht als 'marktwagen'.
Ik wil deze door de Belgische 'dagelijkse keuring' krijgen omdat dat de enige wettige manier is om hem te gebruiken voor commerciële doeleinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben nieuw op dit forum en dus heel benieuwd naar jullie reacties!
ik heb net een HY uit 1979 gekocht die door Citroworld helemaal is in gericht als 'marktwagen'.
Ik wil deze door de Belgische 'dagelijkse keuring' krijgen omdat dat de enige wettige manier is om hem te gebruiken voor commerciële doeleinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben nieuw op dit forum en dus heel benieuwd naar jullie reacties!
Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
Hoi BBBus,
Welkom op het forum.
Ik heb helaas geen ervaring met de Belgische keuring en kan je niet verder helpen.
Succes met je marktwagen!
Groet,
Ree
Welkom op het forum.
Ik heb helaas geen ervaring met de Belgische keuring en kan je niet verder helpen.
Succes met je marktwagen!
Groet,
Ree
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
Hoi,
been there, done that (not!)
Ik had hetzelfde probleem, een HY ingevoerd vanuit Nederland, bouwjaar 1973 dus moet een gelijkvormigheidsattest hebben.
Dat attest kennen ze in Nederland niet, dus kan je hem gewoon niet aanbieden op de keuring voor dagelijks verkeer.
Alle mogelijke manieren geprobeerd om aan een gelijkvormigheidsattest te geraken langs "administratieve weg", maar bij Citroën zelf zijn ze zo niet begaan met oude Citroëns, ze zouden nog liever hebben dat je hem naar het schroot brengt en een nieuwe koopt. Medewerking nul komma nul, één of andere pipo bij Citroën Brussel had zelfs het lef om lakoniek te verkondigen dat ik kon beweren wat ik wou maar dat het aan MIJ was om te bewijzen dat een HY echt bestaan heeft in België, volgens hem niet... ONVOORSTELBAAR, niet?
Eenvoudigste mogelijkheid was toen om als oldtimer in te schrijven, wel beperkte gebruiksmogelijkheden maar een tamelijk simpele keuring. Ik heb deze weg gekozen, leek me beter voor de zenuwen en de bloeddruk.
Er is nog een andere manier: je HY terug een eenmalige typegoedkeuring laten ondergaan. Dit kan niet in alle keuringsstations, op voorhand goed bevragen bij stationschef wat de termijn is en vooral wat de kosten zijn. Je zal zelf ter plaatse vanalles moeten demonteren zodat de heren kunnen meten en kijken wat ze willen. Zoals daar bijvoorbeeld zijn: de "zuigerdiameter van de wielremcilinders"... ik ben er niet aan begonnen...
Alleszins veel succes!
Peter
been there, done that (not!)
Ik had hetzelfde probleem, een HY ingevoerd vanuit Nederland, bouwjaar 1973 dus moet een gelijkvormigheidsattest hebben.
Dat attest kennen ze in Nederland niet, dus kan je hem gewoon niet aanbieden op de keuring voor dagelijks verkeer.
Alle mogelijke manieren geprobeerd om aan een gelijkvormigheidsattest te geraken langs "administratieve weg", maar bij Citroën zelf zijn ze zo niet begaan met oude Citroëns, ze zouden nog liever hebben dat je hem naar het schroot brengt en een nieuwe koopt. Medewerking nul komma nul, één of andere pipo bij Citroën Brussel had zelfs het lef om lakoniek te verkondigen dat ik kon beweren wat ik wou maar dat het aan MIJ was om te bewijzen dat een HY echt bestaan heeft in België, volgens hem niet... ONVOORSTELBAAR, niet?
Eenvoudigste mogelijkheid was toen om als oldtimer in te schrijven, wel beperkte gebruiksmogelijkheden maar een tamelijk simpele keuring. Ik heb deze weg gekozen, leek me beter voor de zenuwen en de bloeddruk.
Er is nog een andere manier: je HY terug een eenmalige typegoedkeuring laten ondergaan. Dit kan niet in alle keuringsstations, op voorhand goed bevragen bij stationschef wat de termijn is en vooral wat de kosten zijn. Je zal zelf ter plaatse vanalles moeten demonteren zodat de heren kunnen meten en kijken wat ze willen. Zoals daar bijvoorbeeld zijn: de "zuigerdiameter van de wielremcilinders"... ik ben er niet aan begonnen...
Alleszins veel succes!
Peter
Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
Peter,
waw, merci voor het antwoord! Dat geeft al een pak duidelijkheid.
Die typegoedkeuring, staat die dan gelijkwaardig aan een gelijkvormigheidsattest? Of geldt dat als dagelijkse keuring?
Want als het daarmee opgelost kan worden, ga ik de bloeddrukverhoging wel aan, denk ik...
waw, merci voor het antwoord! Dat geeft al een pak duidelijkheid.
Die typegoedkeuring, staat die dan gelijkwaardig aan een gelijkvormigheidsattest? Of geldt dat als dagelijkse keuring?
Want als het daarmee opgelost kan worden, ga ik de bloeddrukverhoging wel aan, denk ik...
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
Ik denk dat je het kan beschouwen als evenwaardig aan een gelijkvormigheidsattest, nadien kan je "gewone" nummerplaten aanvragen, en ben je aan jaarlijkse keuring gebonden.
Als de HY in technisch goede staat verkeert en je wil hem voor méér gebruiken dan louter recreatief, kan je de uitdaging aangaan. Als je hem commercieel wil inzetten is het verplicht.
Succes!!!
Peter
Als de HY in technisch goede staat verkeert en je wil hem voor méér gebruiken dan louter recreatief, kan je de uitdaging aangaan. Als je hem commercieel wil inzetten is het verplicht.
Succes!!!
Peter
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
Hoe zit het dan met die Europese regels, die zeggen dat als een auto in enig EU land een typegoedkeuring heeft, het ook voor de andere landen geldt?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
Alweer bedankt, Peter!
En je neemt me de woorden uit de mond, Hyliner. Heeft iemand hier een antwoord op?
Weten jullie ook wat er technisch zal moeten gedaan worden om de HY door de dagelijkse keuring te krijgen, los van de papieren?
Ik hoor we eens dat er mistlichten bijmoeten. Waar kan ik me verder nog aan verwachten? Ik denk dan aan milieunormen, remmen, lichten, gordels enz....
En je neemt me de woorden uit de mond, Hyliner. Heeft iemand hier een antwoord op?
Weten jullie ook wat er technisch zal moeten gedaan worden om de HY door de dagelijkse keuring te krijgen, los van de papieren?
Ik hoor we eens dat er mistlichten bijmoeten. Waar kan ik me verder nog aan verwachten? Ik denk dan aan milieunormen, remmen, lichten, gordels enz....
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: HY door Belgische 'dagelijkse' keuring krijgen
Mij ljjkt 't het beste dat je deze vragen gewoon gaat stellen bij de keuringsinstantie. Je weet dan precies waar je aan toe bent.