Knorrhy (HY78 van 74, met enkelvoudig remsysteem en remkrachtbegrenzer) heeft een volledige revisie ondergaan : nieuwe remschoenen rondom, nieuwe cups en veren in de gehoonde remcylinders, HRC gehoond en voorzien van nieuwe cups, nieuwe flexibele remslangen rondom, nieuwe RVS leidingen van en naar de remkrachtverdeler en deze laatste is ook uit mekaar geweest en weer gangbaar gemaakt. Daarna alles mooi afgesteld met de passer (dank nogmaals aan Bea en Dick !). Als Knorrhy APK heeft, volgt nog een foto-reportage, beloofd !
Bij aanschaf remde de bus best goed, maar ik wou gewoon een "nulpunt" maken kwestie remmerij, een heerlijk klusje.
Eergisteren en gisteren aangevangen met het doorspoelen met hydroclean en nadien de remmerij ontlucht/gevuld volgens het aloude principe : achteraan rechts beginnend, dan links achteraan, rechts vooraan en uiteindelijk links vooraan. Hierbij heb ik het linkerachterwiel omhoog gebracht, zodat de remkrachtverdeler in de "open" positie staat.
Ontluchten/vullen met DOT4 doe ik via de remontluchtingsnippels met een handpompje (http://www.reversebleeder.com), dit stukje gereedschap wordt binnenkort door onze zaak op de markt gebracht. Het handpompje duwt verse remvloeistof (zonder luchtbellen) via de remontluchtingsnippels in het systeem en duwt de aanwezige lucht weg via het rempotje.
Bij het proefremmen (Knorrhy staat momenteel op 4 assteuntjes) stel ik echter vast dat de voorste remmen wel goed aanpakken, maar dat er achteraan niet veel gebeurt. Linksachter grijpt de rem flauw aan, achteraan rechts niet. M'n eerste idee was natuurlijk, iets langer ontluchten. Maar het resultaat bleef hetzelfde

Dan maar gecontroleerd of het achterste remcircuit wel remolie krijgt : voedingsleiding naar de remkrachtverdeler losgemaakt, het rempedaal ingedrukt en ja hoor... remvloeistof kwam eruit !
Aan geen van de remmen of verbindingen heb ik lekkages vastgesteld.
M'n 2 verdacht ging dan naar de werking van de remkrachtverdeler, dus deze heb ik gisteren nog eens gedemonteerd en volledig open gemaakt. Om te kijken of ie wel werkt heb ik op de voedingsleiding geblazen en tegelijkertijd met een klein magneetje het plunjer op en neer laten gaan. Bij ingedrukte plunjer (het kleine plunjertje met de conisch toelopende versmalling) kreeg ik inderdaad luchtdoorstroming via de leiding die naar het T-stuk voor het achtercircuit gaat. Trok ik de plunjer omhoog (handig, zo'n magneetje...), dan werd de doorstroming duidelijk beperkt. Dus, ik vermoed dat de remkrachtverdeler werkt. Hij lekte ook niet via de dichting van dat plunjertje, er was geen druppel remvloeistof te bekennen in het bovenste gedeelte (met stofkap) van de remkrachtverdeler.
https://www.dropbox.com/s/i8mxohkgyp2t5 ... uiteen.jpg
Gisterenavond dus nog eens alles ontlucht, het rempedaal kan ik nog flink indrukken tot de eindaanslag en ik "hoor" de remkrachtverdeler achteraan wel 'n klopje geven.
Maar remmen achteraan...nee, jammer genoeg niet

M'n laatste vermoeden : is de gereviseerde HRC dan slecht ? Levert ie net genoeg druk om de voorste remmen te doen werken en net te weinig om de zuigers achteraan tot beweging aan te zetten? Of zie ik, als beginnend HY-sleutelaar (tsja, na 15 jaar eend-rijden wil je wel eens wat anders

Ben nog niet ten einde raad, maar alle input, hoe klein ook, is welkom !