Renovatie Deense HY
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 75-YB-34
Re: Renovatie Deense HY
Onder de omega zit bij de het schuifdeur gedeelte een hoekprofiel waar de schuifdeur 'in loopt'.
Bij de ingang zitten (origineel) twee soort deukjes, waar in de schuifdeur twee veren zitten. Als de schuifdeur dicht is wordt deze door de veren en deukjes tegen de auto geduwd. Ik neem aan om te voorkomen dat de deur klappert tijdens het rijden.
Aangezien mijn originele hoekprofiel in een zeer slechte staat was heb ik het deel met de 'deukjes' bewaard.
De maat van het originele profiel is 20x20. Ik had nog een profiel staan van 30x30... dat is met wat kunst en vliegwerk een 20x20 profiel geworden. Vervolgens heb ik de deukje er weer in geslagen. Nu maar hopen dat het werkt!
Bij de ingang zitten (origineel) twee soort deukjes, waar in de schuifdeur twee veren zitten. Als de schuifdeur dicht is wordt deze door de veren en deukjes tegen de auto geduwd. Ik neem aan om te voorkomen dat de deur klappert tijdens het rijden.
Aangezien mijn originele hoekprofiel in een zeer slechte staat was heb ik het deel met de 'deukjes' bewaard.
De maat van het originele profiel is 20x20. Ik had nog een profiel staan van 30x30... dat is met wat kunst en vliegwerk een 20x20 profiel geworden. Vervolgens heb ik de deukje er weer in geslagen. Nu maar hopen dat het werkt!
- Bijlagen
-
- IMG_1508.JPG (162.26 KiB) 18993 keer bekeken
-
- IMG_1510.JPG (146.45 KiB) 18993 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Nadat we na een paar keer meten redelijk zeker waren dat profiel en omega op de juiste plaats zaten hebben we het profiel op de omega gelast en vervolgens de omega op de bus. Met kloppend hart de deur weer geprobeerd en wonder boven wonder zat alles goed in elkaar. de deur sluit prima aan en zit in dichte positie 'vast' tegen de bus.
Met de omega die een verdieping hoger zit hadden we de ervaring dat ik naar een paar lassen zo krom trok dat we weer overnieuw konden beginnen, dus met deze omega hebben we na iedere las de deur opnieuw geprobeerd.
Gelukkig ging het goed. Ik denk dat het hoekprofiel zoveel extra stevigheid geeft dat krom trekken niet zo makkelijk gaat.
Dit weekend nog de schuine plaat achter de bestuurdersstoel, onder de vloer en dan is het laswerk klaar!
Groeten, Ferry
Met de omega die een verdieping hoger zit hadden we de ervaring dat ik naar een paar lassen zo krom trok dat we weer overnieuw konden beginnen, dus met deze omega hebben we na iedere las de deur opnieuw geprobeerd.
Gelukkig ging het goed. Ik denk dat het hoekprofiel zoveel extra stevigheid geeft dat krom trekken niet zo makkelijk gaat.
Dit weekend nog de schuine plaat achter de bestuurdersstoel, onder de vloer en dan is het laswerk klaar!
Groeten, Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1518.JPG (114.83 KiB) 18993 keer bekeken
-
- IMG_1520.JPG (118.67 KiB) 18993 keer bekeken
-
- IMG_1528.jpg (110.92 KiB) 18993 keer bekeken
-
- IMG_1522.JPG (119.33 KiB) 18993 keer bekeken
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Hey Ferry !
Schuifdeur & deukjes in dat onderste profiel: inderdaad bedoeld om geen klapperende schuifdeur te krijgen alsmede om die deur in de "dichte" positie (enigzins) te fixeren.
Aangezien destijds zowat àlles aan de onderkant van Otje's schuifdeur vèr heen was heb ik op on-orthodoxische wijze dat onderdeel (de veren (2x) die spanning zetten tussen de deur en de geleide-rail) vervaardigd uit (stalen) "tanden" van een oude bladhark. Dat staal is erg veerkrachtig en met enig belijd óók in de juiste vorm te buigen.
't Is maar een idee ...
Succes !!
Schuifdeur & deukjes in dat onderste profiel: inderdaad bedoeld om geen klapperende schuifdeur te krijgen alsmede om die deur in de "dichte" positie (enigzins) te fixeren.
Aangezien destijds zowat àlles aan de onderkant van Otje's schuifdeur vèr heen was heb ik op on-orthodoxische wijze dat onderdeel (de veren (2x) die spanning zetten tussen de deur en de geleide-rail) vervaardigd uit (stalen) "tanden" van een oude bladhark. Dat staal is erg veerkrachtig en met enig belijd óók in de juiste vorm te buigen.
't Is maar een idee ...
Succes !!
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Inmiddels is mijn motor 'thuis'. Kan ik in de winter lekker verwarmd aan de plof sleutelen.
Het paard moet op een of andere manier nog volgen.
Van de motor/paard revisie zal ik in een ander draadje tzt verslag doen.
Alvast de brandstofpomp verwijderd. is dat normaal die kleverige, dradige pakking?
Het paard moet op een of andere manier nog volgen.
Van de motor/paard revisie zal ik in een ander draadje tzt verslag doen.
Alvast de brandstofpomp verwijderd. is dat normaal die kleverige, dradige pakking?
- Bijlagen
-
- IMG_1543.JPG (159.32 KiB) 18953 keer bekeken
-
- IMG_1560.JPG (169.12 KiB) 18953 keer bekeken
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Afgelopen weekend de schuine plaat aan de onderkant gemaakt.
Wat een klus zeg, dat had ik niet verwacht...
Niets is daar recht natuurlijk, heb ik zelf ook aan bijgedragen
Maar uiteindelijk is het gelukt de plaat op z'n plaats te krijgen.
Ik zag toen de plaat er bijna inzat, dat de 'rillen' met de bolling naar binnen hadden gemoeten ipv naar buiten, maar ja ik verwacht niet veel kijkers onder de bus
Toch nog weer een nieuw 'klusje' ontdekt... scharnier van de reservewiel klep.
Daar zit een deuk in en die wil er maar niet uit. De klep gaar daardoor met zoveel spanning dicht, dat ik van een donorstuk de scharnier gehaald heb. Ach ja anders zou ik aankomend weekend niets te doen hebben...
Wat een klus zeg, dat had ik niet verwacht...
Niets is daar recht natuurlijk, heb ik zelf ook aan bijgedragen

Maar uiteindelijk is het gelukt de plaat op z'n plaats te krijgen.
Ik zag toen de plaat er bijna inzat, dat de 'rillen' met de bolling naar binnen hadden gemoeten ipv naar buiten, maar ja ik verwacht niet veel kijkers onder de bus

Toch nog weer een nieuw 'klusje' ontdekt... scharnier van de reservewiel klep.

Daar zit een deuk in en die wil er maar niet uit. De klep gaar daardoor met zoveel spanning dicht, dat ik van een donorstuk de scharnier gehaald heb. Ach ja anders zou ik aankomend weekend niets te doen hebben...
- Bijlagen
-
- IMG_1535.JPG (101.72 KiB) 18953 keer bekeken
-
- IMG_1538.JPG (109.36 KiB) 18953 keer bekeken
-
- IMG_1539.JPG (101.73 KiB) 18953 keer bekeken
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
tja ... gewoon een staaltje van "hoe je een excentrieke TUB nóg excentrieker kunt maken" ...Ik zag toen de plaat er bijna inzat, dat de 'rillen' met de bolling naar binnen hadden gemoeten ipv naar buiten

V.w.b. de "voet" van de brandstof-pomp: wellicht is in de loop der tijden de pakking (door lekkage van benzine) enigzins "opgelost" ?
Suc6, we vólgen je ... !
P.S.: dat laswerk ziet er "gelikt" uit !
P.S.-2: Ferry: ik mís de ontwaterings-gaten in jouw nieuw-geplaatst (bodem-) plaatwerk ...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Klopt, die moeten nog geboord worden. Ik heb getwijfeld om dat vooraf te doen, maar ik was bang dat ze dan net een paar mm te hoog zaten en blijft er toch weer water achter staan.Otje schreef:P.S.-2: Ferry: ik mís de ontwaterings-gaten in jouw nieuw-geplaatst (bodem-) plaatwerk ...
Scherp opgemerkt.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Zo. Afgelopen weekend hard gewerkt.
Met wat hulp de wieltjes er weer onder en een steviger constructie gemaakt ter vervanging van de voorwielen.
Een 'nieuw' stuk scharnier voor de reservewielklep (dat groene deel is van een donor, de klep is NOS), nog een stukje dichtlassen naast de schuifdeur en her en der wat gaatjes opvullen.
Nu nog een avond wat braamwerk, gaatjes boren in de schuine plaat en dan een transportje naar de spuiter regelen.
Planning is dat allemaal te regelen voor volgend weekend of tenminste voor de kerst!
Een mijlpaal als HY bij de spuiter staat.
De bus is weer keihard, met veel nieuwe delen. Nu maar hopen dat HY mooier bij de spuiter vandaan komt!
Groeten,
Ferry
Met wat hulp de wieltjes er weer onder en een steviger constructie gemaakt ter vervanging van de voorwielen.
Een 'nieuw' stuk scharnier voor de reservewielklep (dat groene deel is van een donor, de klep is NOS), nog een stukje dichtlassen naast de schuifdeur en her en der wat gaatjes opvullen.
Nu nog een avond wat braamwerk, gaatjes boren in de schuine plaat en dan een transportje naar de spuiter regelen.
Planning is dat allemaal te regelen voor volgend weekend of tenminste voor de kerst!
Een mijlpaal als HY bij de spuiter staat.

De bus is weer keihard, met veel nieuwe delen. Nu maar hopen dat HY mooier bij de spuiter vandaan komt!

Groeten,
Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1565.JPG (103.93 KiB) 18899 keer bekeken
-
- IMG_1568.jpg (149.73 KiB) 18899 keer bekeken
-
- IMG_1574.JPG (114.46 KiB) 18899 keer bekeken
-
- IMG_1570.JPG (107.94 KiB) 18899 keer bekeken
-
- IMG_1571.JPG (110.93 KiB) 18899 keer bekeken
-
- IMG_1573.jpg (114.46 KiB) 18899 keer bekeken
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Ferry
("ons bent kritiesj" ...)
Heb zelf totaal geen ervaring met een "spuiter" o.i.d maar wordt door deze laatstgenoemde alle voorbereidingen getroffen voor het spuiten ? "Totaal ontroesten" alsmede "verfijnd plamuurwerk" en "polijsten" en zo nog wat meer ?
Lasnaden afkitten ?
Kan aan mijn ogen liggen of aan de kwaliteit van de foto's maar ik ontwaar nog aardig wat roestpekken en oneffenheden ...
Je hebt je overigens weer lekker uitgeleefd op die (tijdelijke) draagwiel-constructie !
Héél benieuwd naar jouw "komende" foto's !!
Succes !!
Gert
("ons bent kritiesj" ...)
Heb zelf totaal geen ervaring met een "spuiter" o.i.d maar wordt door deze laatstgenoemde alle voorbereidingen getroffen voor het spuiten ? "Totaal ontroesten" alsmede "verfijnd plamuurwerk" en "polijsten" en zo nog wat meer ?
Lasnaden afkitten ?
Kan aan mijn ogen liggen of aan de kwaliteit van de foto's maar ik ontwaar nog aardig wat roestpekken en oneffenheden ...
Je hebt je overigens weer lekker uitgeleefd op die (tijdelijke) draagwiel-constructie !
Héél benieuwd naar jouw "komende" foto's !!
Succes !!
Gert
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Dat klopt helemaal meneer Gert!
Aan schuren, plamuren, ed heb ik een broertje dood...
Dus dat gaat een 'mannetje' bij de spuiter doen!
Eerst verder schuren, deukjes kloppen, dan epoxy primer, dan plamuren, kitten, weer schuren, primer filler, schuren, enz, enz.
Intussen klus ik aan de motor en het Paard en laat ik hopelijk foto's zien van het werk van een ander. Maw de verdere bewerking van de koets wordt uitbesteed!
Groeten, Ferry
Aan schuren, plamuren, ed heb ik een broertje dood...
Dus dat gaat een 'mannetje' bij de spuiter doen!
Eerst verder schuren, deukjes kloppen, dan epoxy primer, dan plamuren, kitten, weer schuren, primer filler, schuren, enz, enz.
Intussen klus ik aan de motor en het Paard en laat ik hopelijk foto's zien van het werk van een ander. Maw de verdere bewerking van de koets wordt uitbesteed!
Groeten, Ferry
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Je hebt groot gelijk !
't Is kl...-werk; was er zelf destijds héél véél tijd mee kwijt. (Bovendien bHYzonder "long-onvriendelijk" ...).
Nu lekker (met warme handen !) binnen gaan zitten sleutelen.
Zal aan je denken wanneer ik datzelfde buiten in de (bijna vries-) kou onder m'n carport sta te doen ... hahahahaaaa !
't Is kl...-werk; was er zelf destijds héél véél tijd mee kwijt. (Bovendien bHYzonder "long-onvriendelijk" ...).
Nu lekker (met warme handen !) binnen gaan zitten sleutelen.
Zal aan je denken wanneer ik datzelfde buiten in de (bijna vries-) kou onder m'n carport sta te doen ... hahahahaaaa !
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Je bent welkom in de warme garage, is alleen wel een paar kilometertjes weg helaas.Otje schreef:Zal aan je denken wanneer ik datzelfde buiten in de (bijna vries-) kou onder m'n carport sta te doen ...
Waar blijven de foto's (en verhaal) van je vorderingen Gert?

- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Gisteren was het dan zover, een mijlpaal gehaald.
HY is nog lang niet spuitklaar, maar de laswerkzaamheden zitten erop!
EN HY is verplaatst! HY staat nu in de garage van de schuurder/'strak'maker/spuiter!
Ik hoop begin volgend jaar al wat mooie fotootjes te kunnen laten zien, van een lelijk HY'tje naar een mooie zwaan.
Nog even de foto's van het transport en het verhuizen van de te spuiten onderdelen.
De lange zijplaten (nieuw en oud) liggen in de bus, de rest in mijn auto.
Nu maar hopen dat HY daar een beetje kan aarden, 't is daar in ieder geval lekker warm!
Een prettige kerst gewenst en tot volgend jaar!
Ferry
HY is nog lang niet spuitklaar, maar de laswerkzaamheden zitten erop!
EN HY is verplaatst! HY staat nu in de garage van de schuurder/'strak'maker/spuiter!
Ik hoop begin volgend jaar al wat mooie fotootjes te kunnen laten zien, van een lelijk HY'tje naar een mooie zwaan.

Nog even de foto's van het transport en het verhuizen van de te spuiten onderdelen.
De lange zijplaten (nieuw en oud) liggen in de bus, de rest in mijn auto.
Nu maar hopen dat HY daar een beetje kan aarden, 't is daar in ieder geval lekker warm!

Een prettige kerst gewenst en tot volgend jaar!

Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1006.jpg (143.38 KiB) 18833 keer bekeken
-
- IMG_1007.JPG (160.14 KiB) 18833 keer bekeken
-
- IMG_1008.jpg (109.81 KiB) 18833 keer bekeken
-
- IMG_1009.JPG (198.15 KiB) 18833 keer bekeken
-
- IMG_1011.JPG (189.94 KiB) 18833 keer bekeken
-
- IMG_1018.jpg (103.49 KiB) 18833 keer bekeken
-
- IMG_1023.JPG (122.68 KiB) 18833 keer bekeken
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Nou Ferry ...
als ik de allereerste foto's in "jouw" draadje vergelijk met de laatste ... doe mij die laatste maar !
Heb er absoluut vertrouwen in dat jij nog vele jaren gaat zitten genieten ! Je hebt er àlle reden voor (en absoluut "recht op" !)
Jammer dat het dus 2014 wordt maar: "gôe werruk hî tijd van dôe" oftewel: "goed werk heeft tijd nodig". En wanneer straks die "buitenkant" helemaal àf is (ben heel èrg benieuwd !!) wordt het pas ècht "fun" ... Het interieur helemaal naar eigen inzicht (natuurlijk zo efficiënt maar ook zo leuk mogelijk) inrichten ... Ben heel benieuwd hoe dat verder gaat ! We zullen het ongetwijfeld "zien" ...
Enne ...
Zal intussen dus maar eens een zelfde exercitie gaan doen als jij vorige winter ... de kachelventilator eens "ont-stoffen" ...
Gert
als ik de allereerste foto's in "jouw" draadje vergelijk met de laatste ... doe mij die laatste maar !
Heb er absoluut vertrouwen in dat jij nog vele jaren gaat zitten genieten ! Je hebt er àlle reden voor (en absoluut "recht op" !)
Jammer dat het dus 2014 wordt maar: "gôe werruk hî tijd van dôe" oftewel: "goed werk heeft tijd nodig". En wanneer straks die "buitenkant" helemaal àf is (ben heel èrg benieuwd !!) wordt het pas ècht "fun" ... Het interieur helemaal naar eigen inzicht (natuurlijk zo efficiënt maar ook zo leuk mogelijk) inrichten ... Ben heel benieuwd hoe dat verder gaat ! We zullen het ongetwijfeld "zien" ...
Enne ...
Tja ... naast wat klein "fröbelwerk" aan wat losse onderdelen is het wachten nu op een set nieuwe zuigers + cilinders die "even" niet meer voorradig blijkt te zijn in het magazHYn ...Waar blijven de foto's (en verhaal) van je vorderingen Gert?
Zal intussen dus maar eens een zelfde exercitie gaan doen als jij vorige winter ... de kachelventilator eens "ont-stoffen" ...
Gert
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
wat een gaaf moment om mee te maken en wat fijn dat je even los moet laten op dit vlak 
gr tuen

gr tuen