carterontluchting - deel 2

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

carterontluchting - deel 2

Bericht door ed-hz »

Trouwens nog wat vraagjes als we toch met de carterontluchting bezig zijn:

waarom zitten er 2 slangen aan de carterontluchting op het kleppendeksel,
1 naar het luchtfilter en 1 naar het inlaatspruitstuk?
Bij mijn eend bijvoorbeeld is er alleen een slang naar het luchtfilter.

Wat is de functie van het zeskantige metalen ´dingetje´dat tussen de slang zit die naar het inlaatspruitstuk loopt?
In het handboek noemen ze dit een ´klepfilter´maar ik weet niet wat ik me hier bij voor moet stellen.

Groeten,
Edwin.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Dit "klepfilter" zit er tussen om het olieverbruik tegen te gaan
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Het metalen dingetje is een klep die zorgt voor een onderdruk in het blok door middel van de onderdruk in je inlaatspruitstuk. Zonder dit klepje heb je ook onderdruk in je karter maar loopt je motor beroerd of helemaal niet vanwege varierende hoeveelheid valse lucht. Dit klepje limiteerd de hoeveelheid valse lucht. De onderdruk in je carter voorkomt het naar buiten blazen van olie en daarmee olieverbruik.
HY '76
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi Stef,

ik heb nogal last van olielekkage hier en daar,
en ik begrijp nu dat ik met het pijpje nog aanwezig,
nooit onderdruk in het carter kan hebben.
Ik heb het pijpje net verwijderd en het gat afgedicht met een plaatje, dus de carterontluchting is nu alleen via het kleppendeksel.
Ik voel alleen nog niet echt dat de olievuldop naar binnen getrokken wordt bij draaiende motor, zoals elders op het forum vermeld wordt.

Kan ik het klepje op een of andere manier testen, of moet ik hem gewoon uit elkaar halen en schoonmaken?

Groeten,

Edwin.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Je kunt het klepje testen door hem met draaiende motor los te halen aan de kleppendekselkant en dan je vinger erop houden, hij moet met stationair draaiende motor flink zuigen. Je kunt ook het klepje helemaal loshalen en doorblazen; via de ene kant kan dat wel, via de andere kant niet. Monteer hem wel goed; de lucht moet van kleppendeksel naar inlaatspruitstuk bewegen.

Naarmate een motor ouder wordt wordt de karteronderdruk minder; dit komt doordat er steeds meer verbrandingsgassen gaan lekken tussen zuiger en cylinder. Dit kan worden verholpen door nieuwe zuigerveren en het hohnen van de cylinderwand (lichtjes opruwen), zodat de olie meer grip heeft en de zuiger beter afdicht.

Groeten,

Stef
HY '76
Plaats reactie