Waar kan ik nog banden krijgen?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Waar kan ik nog banden krijgen?

Bericht door Patje74 »

Binnenkort wil ik mijn HY voor de APK doen, hiervoor zal ze minstens 2 nieuwe banden moeten krijgen.
Ik ben er nu echter achter gekomen dat 17 X 400 helemaal niet meer leverbaar is, 19 X 400 wel, echter alleen van Firestone.
Michelin schijnt ze helemaal niet meer te produceren op dit moment, en Dunlop ook niet.

Wie weet nog een goed alternatief, of is Firestone (19 X 400) echt de enige optie. Persoonlijk vind ik €200,- per Firestone nogal duur t.o.v. de gebruikelijke kwaliteit van dit merk.

Edit; Nog even een vraagje, kunnen 19 X 400 zonder meer geplaatst worden op een velg waar eerst 17 X 400 om zat?
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

banden

Bericht door henkhy »

Een 19-400 band past altijd om een 17-400 velg omdat 400 de velg maat is. Beide soorten zijn volgens mijn nog wel te koop. Kijk wel uit dat je geen 185/r16 banden koopt. Die passen namelijk niet en mogen ook helemaal niet om een HY velg. Bij de oudere HY's kan het wel gebeuren dat de 19-400 tegen de remslang aan komt. Die moet je dan mbv tieribs of zo een beetje aan de kant vast maken.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

185/r16 wil ik in ieder geval niet. Deze zitten er nu voor om.
Ik heb bij http://www.classictire.nl gebeld, ze vertelden mij dat 17 x 400 niet leverbaar was, Michelin heeft ze voor onbepaalde tijd uit productie genomen. Er zat een kansje in dat ze ze volgende maand weer konden krijgen. Er waren geen alternatieven, tenzij ik mijn velgen zou laten verbouwen voor 19 x 400.... Dit verhaal is dus een broodje aap.

Duckservice Roden kon wel 19 X 400 leveren van Firestone voor €200,- per stuk. Verder waren hier geen alternatieven.

Dus als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag!
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

banden

Bericht door henkhy »

Jeff Winterman van HY spares heeft volgens mij nieuwe Michelins 17-400 voor rond de 160 euro per stuk (per vier kun je vast een deal maken) Je zou heb even kunnen mailen daar over. Hij komt 6 en 7 mei waarschijnlijk wel naar Citromobiel in Utrecht
"voormalig eigenaar van"
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

dom dom

Bericht door henkhy »

ff de link en email vergeten ;-)

http://www.hyspares.com jeff@hyspares.com
"voormalig eigenaar van"
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Heb je al eens bij het club-magazijn geïnformeerd ? Tot voor kort lagen ze daar op voorraad. Of kijk anders eens op de volgende site: http://www.oldtimerbv.nl/, daar worden de Michelin 17 R 400 banden aangeboden voor EUR 160,=.

Succes !
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ottje schreef:Heb je al eens bij het club-magazijn geïnformeerd ? Tot voor kort lagen ze daar op voorraad. Of kijk anders eens op de volgende site: http://www.oldtimerbv.nl/, daar worden de Michelin 17 R 400 banden aangeboden voor EUR 160,=.
Dat is exclusief BTW!

Ik moet nog eens navragen bij een velgenbouwer wat het kost om velgen op maat te maken, ik kan namelijk niet geloven dat dat zo duur zou zijn dat het het overwegen niet waard is. Op de meeting kreeg ik een ander standpunt te horen: de prijs is het probleem niet, de verkrijgbaarheid... als je in het buitenland lekke banden krijgt, waar haal je dan even een vervangende 17x400 vandaan?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Dat wordt dan ouderwets de binnenband plakken :wink:
Kapotrijden is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

En de in steeds meer landen verplichte winterbanden al helemaal.
(zeker in 19x400 )
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Webmeistera schreef:Dat wordt dan ouderwets de binnenband plakken :wink:
Kapotrijden is natuurlijk weer een heel ander verhaal.
Ik heb altijd m'n Simson plaksetje bij me :D
Alleen die bandenlichters breken elke keer doormidden ;)

Maar naast een persoon die een stalen ring in z'n velgen heeft gelast om standaard banden te kunnen gebruiken heeft er niemand zo'n soort oplossing?
Ik moet de steek nog nameten, maar zou dus fijn zijn als iemand die al officieel heeft.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Ik ben ondertussen al voorzien! Van iemand kan ik 2 ongebruikte Michelins overnemen en van nog 2 anderen elk 1 Michelin. Allen 17x400.
Nu moet ik het nog voor elkaar krijgen om 3 agenda's op elkaar af te stemmen zodat ik de 4 banden in 1 rit kan ophalen.

Weer een zorg minder voor de APK. Want ik zou er met tegenzin Firestones onder gooien. Die zijn veel te duur t.o.v. de kwaliteit die ik gewend ben van Firestone.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Terugkomend op het verhaal 19x400 ter vervanging van een 17x400: bij mij loopt de band soms aan tegen de handremkabel, en het is voorgekomen dat terwijl het wiel behoorlijk ingestuurd was en ingeveerd, het loopvlak tegen het balkje aan de voorzijde van de wielkast (achterkant trede, waar het spatbord aan vast zit) is gekomen. Het balkje heeft zijn oorspronkelijke model nooit meer terug gekregen. Inmiddels zijn zowel de trede als het spatbord vervangen, en heb ik de constructie aangepast. Waarschijnlijk was het een situatie die zelden voorkomt, maar het is wel iets om in de overweging mee te nemen.

Wellicht is het verstandig de wagenhoogte iets te verhogen, om meer ruimte in de wielkast te krijgen. Heeft iemand hier een mening over?

Verder bevalt het wel goed, die 19x400 van Michelin.

Frank
Plaats reactie