Lakken
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Lakken
Lakken: ik wil m'n bus geheel opnieuw in de lak zetten. Is het nodig alles tot op het blanke staal kaal te schuren of is het ook mogelijk om oude laklagen, die nog goed hechten, ergens mee te behandelen zodat er overheen gelakt kan worden ?
Mvrgr.
Gert Dijkman
Mvrgr.
Gert Dijkman
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Kaal zandstralen is het mooiste, want op het kale staal kun je tenminste precies zien welke plekken niet meer zo super zijn. Die kun je dan herstellen en er dan primers en stevige laklagen opspuiten. Daarna is hij weer in showroomstaat wat betreft de carosserie.
Alleen dat is dus wel prijzig (tenzij je een garage+zandstraalinstallatie+verfspuit hebt die je kunt afplakken zodat je 't zelf kan doen).
Bij mij doe ik het op dit moment met het simpelweg opruwen van de oude lagen (de rest van de bus is door de vorige eigenaar ook op die manier gedaan en ik heb ook geen mogelijkheid het anders te doen).
Bij het schuren kom je er snel genoeg achter welke delen er te los zitten. Voor de historici is het altijd wel leuk om alle laklagen op elkaar te zien
(heb je een kras dan krijg je opmerkingen als "he, was hij eerst groen?" zeg maar
)
Alleen dat is dus wel prijzig (tenzij je een garage+zandstraalinstallatie+verfspuit hebt die je kunt afplakken zodat je 't zelf kan doen).
Bij mij doe ik het op dit moment met het simpelweg opruwen van de oude lagen (de rest van de bus is door de vorige eigenaar ook op die manier gedaan en ik heb ook geen mogelijkheid het anders te doen).
Bij het schuren kom je er snel genoeg achter welke delen er te los zitten. Voor de historici is het altijd wel leuk om alle laklagen op elkaar te zien


MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Stralen levert natuurlijk altijd het beste resultaat, maar als je die mogelijkheid niet hebt en het schuren van de hele bus dus een hels karwei is ben ik op zoek naar een soort tussenoplossing. Heb al ervaring met het afbranden van oude lak, maar daar heeft het plaatwerk toch wel veel van te lijden (krom trekken en zo ...) ! Iemand nog een ander idee ?
Goed verfen is nou eenmaal een hele klus. Als je de bus nat schuurt, grondverf, nogmaals nat schuurt en dan in de definitieve kleur krijg je een perfect resultaat, mits je echt goede materialen gebruikt.
Veel werk is het wel. We zijn er met z'n twee-en een week continu mee bezig geweest (zeg 150 manuur), maar dan heb je ook wel een strak bussie voor weinig (minder dan €300).
Ree
Veel werk is het wel. We zijn er met z'n twee-en een week continu mee bezig geweest (zeg 150 manuur), maar dan heb je ook wel een strak bussie voor weinig (minder dan €300).
Ree
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 103
- Lid geworden op: di aug 05, 2003 11:31 pm
- Locatie: arnhem
- Contacteer:
met een platte staalborstel op de haakse slijper is de oude verflaag er ook zo af.Geeft wel veel stof denk dus aan goede veiligheid. succes la souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
Afbranden is idd geen strak plan, als je daarna als resultaat een strakke HY wilt hebben
(kromtrekken staal)
i.p.v. branden kun je ook een verfstripper/ fhön hanteren.
Wat ook nog wel eens wil luken is ongeveer 5 kg
verf afbijt kopen bij je lokale grootgutter in doe-het-zelf artiekelen
have fun

i.p.v. branden kun je ook een verfstripper/ fhön hanteren.
Wat ook nog wel eens wil luken is ongeveer 5 kg


HY & ZY
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Waarom zouo je hem helemaal kaal schuren. Laklagen die gewoon goed vastzitten zou ik gewoon laten zitten. MOcht je hem echt kaal willen halen is stralen slechts de enige oplossing. Bij overige manieren blijf je toch resten in hoekjes en gaten houden. Afbranden en afbijtmiddelen gebruiken is zeker uit den bozen, want dat middel nestelt zich in de hoekjes die onze bus rijk is en geven als je het niet goed schoonmaakt hele aparte effecten op je nieuwe laklaag.
Gewoon goed opschuren eerst grof, daarna fijn. Dan eerst een goede (zink)primer opbrengen en aflakken. Je kunt tegenwoordig een industrielak op kleur laten mengen van de orginele lak. Als je deze opbrengt met een speciale roller voor glanslak, dan lijkt het net spuitwerk. Orginele autolak kan ook, maar wordt zeker in de warmte niet mooi en is vele malen duurder.
Laat je maar eens voorlichten bij een echte verfspecialist.
Gewoon goed opschuren eerst grof, daarna fijn. Dan eerst een goede (zink)primer opbrengen en aflakken. Je kunt tegenwoordig een industrielak op kleur laten mengen van de orginele lak. Als je deze opbrengt met een speciale roller voor glanslak, dan lijkt het net spuitwerk. Orginele autolak kan ook, maar wordt zeker in de warmte niet mooi en is vele malen duurder.
Laat je maar eens voorlichten bij een echte verfspecialist.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Momenteel ben ik met zo'n klus bezig. Het dak gaat helemaal kaal, de rest wordt alleen geschuurd. Daarna komt een goede jacht-primer en daarover komen 2 lagen jacht-lak.
Ik gebruik een pluizig lakrollertje en de lak leng ik aan met Owatrol.
Het voorlopige resultaat ziet er goed uit, ik ben tevreden.


Hij moet overigens nog een 2e keer in de lak.
Maar ja kan natuurlijk zien dat het niet helemaal glad is geworden en niet is gespoten. Maar er zit dan ook een behoorlijk verschil in de totale kosten van de operatie.
Ik gebruik een pluizig lakrollertje en de lak leng ik aan met Owatrol.
Het voorlopige resultaat ziet er goed uit, ik ben tevreden.
Hij moet overigens nog een 2e keer in de lak.
Maar ja kan natuurlijk zien dat het niet helemaal glad is geworden en niet is gespoten. Maar er zit dan ook een behoorlijk verschil in de totale kosten van de operatie.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Ja, bij elke verf-speciaalzaak kan dat. Kost ongeveer €30,- per blik.citrofielnl schreef:hoi patje74,
kun je die lak op kleur laten mengen?
Gr CitrofielNL
En de owatrol is absoluut een aanrader. Het dekt bijna in 1 keer, en vloeit mooi uit. Helaas is mijn bus al menig maal van een nieuw kleurtje voorzien, en dat is niet altijd even netjes gedaan. Het is niet te doen om hem helemaal strak te krijgen. Maar dat hoeft voor mij ook niet. Als het maar netjes is.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za jan 21, 2006 2:49 pm
- Locatie: Ermelo
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
@citrofielnl
Ik gebruik het voor zowel de primer als voor het aflakken.
@Dick Kievits
De grijze kleuren die ik gebruik zijn geen officiele AC-kleuren. Ik heb ze simpelweg uitgezocht omdat ik ze goed vond combineren. Maar als je de RAL-nummers wilt weten dan zal ik ze vanavond even opzoeken.
Wat betreft de owatrol-procedure, da's erg simpel. Zonder verdunner is de lak (bijna) altijd te dik en zal nooit mooi vloeien. Je kan net zoveel owatrol toevoegen tot de dikte naar jouw gevoel lekker smeerbaar is geworden. Daarbij komt dat je beter 2 keer dun i.p.v. 1 keer dik kan verven.
Ik heb de oewatrol overigens ook puur gebruikt voor een aantal holle delen die gerepareerd moesten worden, denk hierbij b.v. aan de dakgoot. Hierin zat een gat, voor het dichtmaken daarvan heb ik er owatrol in gegoten. Hierdoor stopt het roestproces.
Ik gebruik het voor zowel de primer als voor het aflakken.
@Dick Kievits
De grijze kleuren die ik gebruik zijn geen officiele AC-kleuren. Ik heb ze simpelweg uitgezocht omdat ik ze goed vond combineren. Maar als je de RAL-nummers wilt weten dan zal ik ze vanavond even opzoeken.
Wat betreft de owatrol-procedure, da's erg simpel. Zonder verdunner is de lak (bijna) altijd te dik en zal nooit mooi vloeien. Je kan net zoveel owatrol toevoegen tot de dikte naar jouw gevoel lekker smeerbaar is geworden. Daarbij komt dat je beter 2 keer dun i.p.v. 1 keer dik kan verven.
Ik heb de oewatrol overigens ook puur gebruikt voor een aantal holle delen die gerepareerd moesten worden, denk hierbij b.v. aan de dakgoot. Hierin zat een gat, voor het dichtmaken daarvan heb ik er owatrol in gegoten. Hierdoor stopt het roestproces.
Owatrol vind ik erg duur alleen als verdunner. Heeft het verder nog voordelen? Volgens mij roest iets dat goed in de lak zit namelijk sowieso niet...Patje74 schreef:Wat betreft de owatrol-procedure, da's erg simpel. Zonder verdunner is de lak (bijna) altijd te dik en zal nooit mooi vloeien. Je kan net zoveel owatrol toevoegen tot de dikte naar jouw gevoel lekker smeerbaar is geworden. Daarbij komt dat je beter 2 keer dun i.p.v. 1 keer dik kan verven.
Groet,
Ree
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
De lak vloeit er vele malen mooier mee uit dan met terpetine. En ach, duur? Waar praten we over, €15,- voor de hele bus?Ree schreef:Owatrol vind ik erg duur alleen als verdunner. Heeft het verder nog voordelen? Volgens mij roest iets dat goed in de lak zit namelijk sowieso niet...Patje74 schreef:Wat betreft de owatrol-procedure, da's erg simpel. Zonder verdunner is de lak (bijna) altijd te dik en zal nooit mooi vloeien. Je kan net zoveel owatrol toevoegen tot de dikte naar jouw gevoel lekker smeerbaar is geworden. Daarbij komt dat je beter 2 keer dun i.p.v. 1 keer dik kan verven.
Groet,
Ree