Ik neem aan dat je met remcilinder de cilindertjes bij de remsegmenten bedoeld, die de segmenten tegen de trommel duwen? Of bedoel je je hoofdremcilinder?
Ik zat namelijk aan de laatste te denken als oorzaak: als je de druk van het remsysteem afhaalt (ontlucht) dan bewegen zowel de remcilinders als de segmenten netjes terug. Dus (denk ik dan) werkt je systeem bij de segmenten tenminste redelijk.
Het lijkt erop alsof de druk op het systeem blijft staan. Een verstopte leiding kan hier meespelen maar die had je al gefikst.
Dan hou ik nog maar 1 onderdeel van de keten over: het ding dat druk op je systeem zet a.k.a. de hoofdremcilinder.
Het klinkt mij in de oren alsof de cilinder niet goed terugkomt na intrappen. Een vuiltje, een afgebrokkeld stukje keerring, het hoeft maar heel klein te zijn om voor problemen te zorgen.
Een hoofdremcilinder is te reviseren, maar voor de HY heb ik dat nooit gedaan. Advies daarover laat ik liever aan mensen met ervaring. Ik heb het wel eens bij mijn Dyane gedaan en dat was goed te doen en niet duur. Maar aangezien remmen wel essentieel zijn in elke auto, en absoluut 100% betrouwbaar moeten zijn kan ik me ook voorstellen dat vervangen van de hoofdremcilinder misschien wel verstandiger is.
Overigens zou bij problemen met de hoofdremcilinder dit probleem zich aan 2 kanten tegelijk moeten voordoen (L+R voor of L+R achter). Of er types HY zijn met een niet gescheiden remsysteem weet ik zo niet (voor-achter).
Als het maar aan 1 kant tegelijk voorkomt dan vervalt mijn redenering...
Maar!
Ik ben geen expert