Trekhaak

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Trekhaak

Bericht door LEiPiE »

Op dit moment heb ik een trekhaak die alleen aan mijn achterbumper bevestigd is. Op zich heeft deze een RDW keurnummer erop staan (moet ik nog even navragen wat het precies inhoudt), maar het lijkt mij geen trekhaak die meer dan miniscuul aanhangertje kan trekken.
Daarnaast zit er geen verlichtingscontact bij.
Nu heb ik een optie op een standaard HY-trekhaak, die aan de achteras vast zit.
Drie vraagjes er over:
1. is dat zelf te monteren? C.q. hoe zet je 'm vast?
2. is 't de moeite waard? (heeft het veel nut boven m'n huidige trekhaak - ik wil m'n E bij B nog halen overigens)
3. kan ik iemand even de foto's sturen van die optie-trekhaak? Ziet er nogal roestig uit namelijk en wil wel iemands mening er over hebben :)
(hij is overigens niet compleet meer, contactdoos is er af, dus wat dat betreft hetzelfde als m'n huidige trekhaak)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Bij de HY heb je de E niet echt nodig; met allen B mag;

Max aanhangergewicht = als aanhanger gewicht + max laadvermogen (dus niet wat erin zit maar wat erin kan) niet meer is dan leggewicht trekauto (bij hy 1400 kg!) dus een caravan van 900 kg en een laadvermogen van 300 kg (en dat is een hele grote caravan) mag je nog gewoon met je HY trekken. of wat te denken van een dubbelasser aanhanger van 400 kg met een laadvermogen van 950 kg; geen probleem!

Het lijkt me wel spannend om met een trein van 3-3,5 ton en een motorvermogen van 50 pk de weg op te gaan...
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Stef schreef:Het lijkt me wel spannend om met een trein van 3-3,5 ton en een motorvermogen van 50 pk de weg op te gaan...
En dan moet ie nog op een bepaalde helling weg kunnen komen ook, heb dat ergens staan wat nog mogelijk is (iets in de trant van 3500kg op 2% helling ofzo).
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

gewichten

Bericht door henkhy »

Let er wel even op dat er ten eerste een "trekgewicht" op je kenteken moet staan en dat de tmm = toegestane maximum massa van de combinatie niet meer mag zijn dat 3500 kg. LET OP. vele Hy's staan nog op grijs kenteken, geen probleem, maar....... de HY heeft dan een laadvermogen. Dat moet je er wel even bijtellen (bij geel kenteken hoeft dit niet) Leeg gewicht HY + laadvermogen opgeteld, dan krijg je een heel klein caravannetje
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

nog een tip

Bericht door henkhy »

dit alles is na te lezen in de folder die hier te lezen is

http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/Aanhangwage ... rekken.pdf
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Of een HY nu op papier wel og geen laadvermogen heeft, dat doet er niet helemaal toe. Tis een lastige materie, maar het komt er eigenlijk op neer dat je met een HY al vrij snel een BE rijbewijs nodig hebt. Tegenwoordig wordt namelijk ook bij personenauto's het laadvermogen meegerekent, ook al staat dit niet op het kenteken vermeld.

Overigens moet je altijd een goedgekeurde haak hebben als je aanhangers van meer dan 750 kg TMM wilt voortbewegen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Re: Trekhaak

Bericht door Patje74 »

LEiPiE schreef:3. kan ik iemand even de foto's sturen van die optie-trekhaak? Ziet er nogal roestig uit namelijk en wil wel iemands mening er over hebben :)
(hij is overigens niet compleet meer, contactdoos is er af, dus wat dat betreft hetzelfde als m'n huidige trekhaak)
Ook al zit er nog zo'n berg roest op een trekhaak, het materiaal is dermate dik dat het de sterkte amper zal beinvloeden. Ikheb zelf een trekhaak geplaatst onder mijn GS die jaren in een tuin heeft liggen roesten. Na een grondige beurt van mijn komborstel heb ik hem keurig in de tectyl gezet. Resultaat >>> als nieuw!

En een kabelsetje kost je ongeveer €15,-. Daarvoor wil je niet eens een gebruikte gebruiken.

Verder weet ik niet hoe mijn trekhaak vast zit, maar deze zit ook aan de bumper vast, maar gaat ook door naar achteren waar hij ook op verschillende plaatsen vast zit. Ik kan mij niet voorstellen dat een trekhaak alleen maar aan de bumper vast zit.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Trekhaak

Bericht door LEiPiE »

LEiPiE schreef:3. kan ik iemand even de foto's sturen van die optie-trekhaak? Ziet er nogal roestig uit namelijk en wil wel iemands mening er over hebben :)
Ik heb ondertussen niks meer gehoord van de aanbieder van de trekhaak helaas. Dus roest of geen roest, schijnbaar heb ik die persoon beledigd door te laag te bieden ofzo :D
Patje74 schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat een trekhaak alleen maar aan de bumper vast zit.
Heb er helaas geen foto's van bij de hand, maar het is wel zo bij mijne... heb de kogel verwijderd (zat toch alleen maar in de weg), maar wat nu rest is 1 stalen balk die in de bumper vast zit met 2 bouten (en met de kogel er op dus met nog 2 extra bouten).
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Hoi,

Zo vreemd klinkt het allemaal niet.

Onze trekhaak is letterlijk met de franse slag gemonteerd en goedgekeurd: een stalen plaat die met twee puntjes aan de achteras gelast zit en verder met twee bouten aan de bumper vast zit. De kogel is er een van het type landbouw: zit door de plaat en met een grote moer vast.

De stekkerdoos zit aan de linkerkant onder de achterlichten, dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

Gr CitrofielNL
Plaats reactie