HY's Elektrisch - een groene fluister HY

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

HY's Elektrisch - een groene fluister HY

Bericht door LEiPiE »

Na het succes van de electrische eenden, is men bij Traction Electrique groter gaan denken: een DS en een HY!
Voor de HY wordt de kundige hulp van HY's Mooi (Ben Boortman en co) ingeschakeld.
Op Facebook laat Ben de voortgang zien, maar uiteraard is dit forum daar ook een hele mooie plek voor :D

De basis van het idee is het vervangen van de motor door een electrische motor, gekoppeld aan de originele versnellingsbak. Dit zie je vaker bij ombouw, omdat je dan niet de hele aandrijflijn opnieuw hoeft uit te vinden, je hoeft alleen te koppelen met de bak. Dat is in dit geval gedaan met een nieuw vliegwiel en drukgroep.
Omdat de electromotor met minstens dezelfde prestaties als het benzinewerkpaard een flink stuk kleiner is, blijft er in het vooronder plek over om een accupakket te plaatsen. Een tweede en derde pakket kunnen hun plek vinden in de ruimte van de benzinetank en die van het reservewiel.

Links:
https://www.facebook.com/HysMooi
http://tractionelectrique.nl/
http://www.hyselektrisch.nl/
http://www.hysmooi.nl/
(altijd lastig, de lijn tussen commercieel en niet, maar ik word er niet voor betaald en ik verwacht ook niet dat de electrische HY's nu in bosjes zullen worden geproduceerd, dus het belang van het bekend maken van dit project vind ik zwaarder wegen).

En alvast wat foto's, van Facebook over genomen:
Bijlagen
De motor in volle glorie
De motor in volle glorie
Nieuwe drukgroep
Nieuwe drukgroep
Nieuw vliegwiel
Nieuw vliegwiel
Bak en electromotor gecombineerd.
Bak en electromotor gecombineerd.
De combinatie in het paard, er bovenop komt het eerste accupakket. Zo kan bij wijze van spreken bij ELKE HY in een paar minuten de motor omgewisseld worden voor een electrisch paard!
De combinatie in het paard, er bovenop komt het eerste accupakket. Zo kan bij wijze van spreken bij ELKE HY in een paar minuten de motor omgewisseld worden voor een electrisch paard!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
boortman
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Re: HY's Elektrisch - een groene fluister HY

Bericht door boortman »

inderdaad zij dit foto's van onze inbouw van de elektrische motor op het paard van een HY

afgelopen zaterdag was er bij ons open dag en toen hebben we deze motor aan de accu's en regelaar van een elektrische eend gehangen
dat ging prima
HY liep gemakkelijk 100 km/uur

nu alleen nog een geldschieter voor een accupakket en een regelaar en dan kunnen we het geheel inbouwen
we hebben al; een kandidaat HY
Bijlagen
IMAG0722.jpg
Een HY sleutelaar
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Heel leuke ontwikkeling! Ik ben erg voor elektrisch rijden. Ik rijd een plug in versie van een voor auto liefhebbers geen populaire auto en heb een laadpaal in de tuin.

De HY is uiteraard prima geschikt om een groot accupakket te herbergen. Maar de range zal altijd beperkt blijven. Het zwakke punt in het geheel zijn de accu's. Erg duur. Bovendien zijn het aantal oplaad punten heel erg beperkt. Ook zou je misschien een generator kunnen inbouwen om de accu's op te laden/ het range extender idee. Maar ja, dan rijd je eigenlijk toch op benzine!
Het lijkt erop dat deze elektrische motor in de HY niet gekoeld wordt. Andere probleem gebieden bij elektrisch rijden. Remmen op de motor bij een afdaling, en verwarming.

Ik denk dat de elektrische versie alleen geschikt is voor korte afstanden, maar helaas niet voor een ritje naar zuid Frankrijk!

De accus moeten eerst veel goedkoper worden, meer capaciteit krijgen en overal snel te laden. Nu de fiscale voordelen van elektrisch rijden in Nederland binnenkort lijken te gaan verdwijnen zal dit de opkomst van elektrisch auto's niet bevorderen.
HY rijder sinds 1995.
cootwijk
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door cootwijk »

Stoer project!
Is het duur om een hy om te bouwen naar een electrische versie?
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Veel :D
't zal voor een particulier niet te doen zijn ben ik bang.
Bij http://www.zevparts.com/ kun je een idee krijgen, al is dat vooral voor Eenden. Motor 2400 euro, controller 500, PMU 5500, etc. En dan vooral de accu's daar zit je voor een beetje pakket gerust op de 10-20K. En dan zijn er zaken die je moet (laten) fabriceren zoals een adapterplaat tussen motor en versnellingsbak.
Al met al kun je er vanuit gaan dat je er met 20K misschien net bent als je heel erg handig bent.

Maar als je dat geld hebt om mee te hobbyen, dan is het wel een heel leuk project.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Inderdaad: stoer project ! Waarvoor àlle achting en respect !

Klein bijkomend "neven-effect" : mócht deez' HY ècht in productie komen en aan het dagelijks verkeer gaan deelnemen dan heeft minister Weekers er wellicht een probleem(pje) bij: hóe moet je voor zo'n e-HY < 40 jr. de (geplande) MRB gaan vaststellen ? :wink:
Daarnaast zullen de "APK-regels" óók moeten worden bijgesteld.
Etc. etc.
Nog vele wegen te bewandelen maar ondertussen wens ik Ben héél véél succes !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Voor elektrische auto's geldt momenteel een 0% MRB tarief. Dat geldt tot 1 jan 2016. Voor auto's tussen 25 en 40% lijkt mij dan daarna € 0,00, € 120 of het normale tarief. Je investeert immers niet voor niets een groot bedrag om elektrisch "veel" (en zakelijk) te kunnen rijden. De wijzigingen in de MRB regels waren zogenaamd voor het milieu, maar blijken in de praktijk voornamelijk een reden om belasting te kunnen innen. Wat in sommige gevallen misschien nog geeneens zo onredelijk is. (Oude Diesels. LPG veelrijders)
HY rijder sinds 1995.
Plaats reactie