De onderkant van mijn radiateur vertoont gaatjes. Hij is niet poreus/rot dus wil ik hem repareren. Ik ben goudsmid en kan met zowel tinsoldeer als zilversoldeer uit de voeten. Maar ik heb geen idee hoe zo een radiateur in elkaar is gezet…
Mijn vraag: weet iemand of zo een radiateur in elkaar is gesoldeerd met tin soldeer (+/- 370 graden C)??? Zou ik de gaatjes kunnen dichten met koperplaatjes en die met tin soldeer er op solderen??? Of gebeurt dit eerder met hoge temperaturen en zilversoldeer (+/- 800 graden C)??? Of smelt er binnenin dan van alles los/weg als ik met hoge temperaturen aan de onderkant van de radiateur kom…
Heeft iemand tips?
PS ik heb ook een nieuwe ijzeren “bak” nodig waarin de radiateur komt te staan en vervolgens aan het chassis gemonteerd wordt… Heeft iemand die nog eentje staan die ik kan overnemen?
Groeten en bedankt,
Harry
radiateur repareren?
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
- Kenteken: GD-56-VB
- Locatie: Someren
Re: radiateur repareren?
Het magazijn van het HY team een een grote verzameling radiateuren in allerlei condities. Ik zou echter kiezen voor een gereviseerde.
Ik dacht dat die in voorraad zijn.
Vaak kunnen ook lokale gespecialiseerde bedrijven deze radiateurs repareren.
Zij vervangen de kern vaak door een nieuwe kern.
Zover ik weet geheel in elkaar gesoldeerd met zacht soldeer. tin/zink?
De oorspronkelijke radiateurs hebben een ijzeren kern. De gerepareerde koper. Koper is lichter en werkt veel beter.
Ik dacht dat die in voorraad zijn.
Vaak kunnen ook lokale gespecialiseerde bedrijven deze radiateurs repareren.
Zij vervangen de kern vaak door een nieuwe kern.
Zover ik weet geheel in elkaar gesoldeerd met zacht soldeer. tin/zink?
De oorspronkelijke radiateurs hebben een ijzeren kern. De gerepareerde koper. Koper is lichter en werkt veel beter.
HY rijder sinds 1995.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: radiateur repareren?
hoi,
Goed thuisgekomen hoop ik?
kijk eens hier bijvoorbeeld: hopelijk is het een antwoord op je vraag. Zelf heb ik geen ervaring, maar lijkt me dat de beelden voor zich spreken.
http://www.youtube.com/watch?v=8rjh3EMV7Hk
gr Teun
Goed thuisgekomen hoop ik?
kijk eens hier bijvoorbeeld: hopelijk is het een antwoord op je vraag. Zelf heb ik geen ervaring, maar lijkt me dat de beelden voor zich spreken.
http://www.youtube.com/watch?v=8rjh3EMV7Hk
gr Teun
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di jan 18, 2011 9:54 am
- Kenteken: GD-56-VB
- Locatie: Someren
Re: radiateur repareren?
Dank je Teun; idd leerzaam filmpje.
Ja ik ben goed thuis gekomen; elke 20Km gestopt en er 2l water bij gegooid. Beetje stressvol maar hij staat weer bij me thuis!
Heb ondertussen geleerd dat de ijzeren bak waar de radiateur in staat gepunt last is en niet gekit of gesoldeerd. Daarom kreeg ik hem er niet af gestookt... Verder heb ik ondertussen uitgevonden dat hij idd met tin gemonteerd is, want nadat hij van mijn stook-poging was afgekoeld vielen er klontjes tin uit de uitstroom opening... Ik denk dat ik verder van huis ben en mijn eigen reparatie poging moet opgeven. Tenslotte heb ik, weer via dit forum geleerd dat er een radiateuren fabriek in Eindhoven is die me van mijn probleem af moet kunnen helpen.
Ja ik ben goed thuis gekomen; elke 20Km gestopt en er 2l water bij gegooid. Beetje stressvol maar hij staat weer bij me thuis!
Heb ondertussen geleerd dat de ijzeren bak waar de radiateur in staat gepunt last is en niet gekit of gesoldeerd. Daarom kreeg ik hem er niet af gestookt... Verder heb ik ondertussen uitgevonden dat hij idd met tin gemonteerd is, want nadat hij van mijn stook-poging was afgekoeld vielen er klontjes tin uit de uitstroom opening... Ik denk dat ik verder van huis ben en mijn eigen reparatie poging moet opgeven. Tenslotte heb ik, weer via dit forum geleerd dat er een radiateuren fabriek in Eindhoven is die me van mijn probleem af moet kunnen helpen.