Stelnokken
Stelnokken
Hoi, na een nieuwe motor ingebouwd te hebben rijdt ons HY-tje (1965) gelukkig weer, alleen wil ik nu de remmen bijstellen omdat de vrije slag groter wordt. ik heb geen lekkage of scheeftrekkerij dus een remtrommel eraf halen lijkt me niet nodig.
Kan iemand mij vertellen hoe je dat het beste kunt doen en hoe de bouten voor het stellen eruit zien??? voordat ik iets verkeerds losdraai!!
groeten, Patrick
(vanaf 02-2003 eigenaar van "Bully" zie HYstory)
Kan iemand mij vertellen hoe je dat het beste kunt doen en hoe de bouten voor het stellen eruit zien??? voordat ik iets verkeerds losdraai!!
groeten, Patrick
(vanaf 02-2003 eigenaar van "Bully" zie HYstory)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Dat laatste zetje in de opstellende richting is om de eventuele speling op te heffen in de afstelinrichting. De slag in het pedaal wordt dan misschien nog iets minder.
Als het afstellen met "gevoel" wordt gedaan en tussentijds pompen met het pedaal kan een perfecte afstelling worden verkregen.
Van belang is vooral dat de punt van de remschoen ( d.i. de andere zijde waar de remcillinder zit) goed is afgesteld. Deze moet vooral bijna aanzitten met net voldoende vrijloop. Dit kan eigenlijk alleen goed worden afgesteld met hulpgereedschap. De punt moet eigenlijk net iets eerder aangrijpen dan de hiel zodat een licht oplopend effect van de remschoen bij het remmen wordt verkregen. Dat oplopende effect versterkt het remvermogen. De rem loopt zichzelf vast als het ware en remt dan over het gehele oppervlak van de remschoen.
In deze afstelling vooral onderscheiden zich de goed en slecht remmende HY's.
Daarom zitten er vóór twee remcillinders (werken beiden oplopend) en achter één gemeenschappelijke cillinder.
Bij het remmen in voorwaardse richting lopen zó de remschoenen aan de voorzijde van de auto altijd op (omdat daar het meeste remvermogen wordt gevraagd n.l. 2/3) en achter waar minder remvermogen gevraagd wordt loopt dus één remschoen niet op. Als je achteruit rijdt dan deze weer wel natuurlijk
Rob.
Als het afstellen met "gevoel" wordt gedaan en tussentijds pompen met het pedaal kan een perfecte afstelling worden verkregen.
Van belang is vooral dat de punt van de remschoen ( d.i. de andere zijde waar de remcillinder zit) goed is afgesteld. Deze moet vooral bijna aanzitten met net voldoende vrijloop. Dit kan eigenlijk alleen goed worden afgesteld met hulpgereedschap. De punt moet eigenlijk net iets eerder aangrijpen dan de hiel zodat een licht oplopend effect van de remschoen bij het remmen wordt verkregen. Dat oplopende effect versterkt het remvermogen. De rem loopt zichzelf vast als het ware en remt dan over het gehele oppervlak van de remschoen.
In deze afstelling vooral onderscheiden zich de goed en slecht remmende HY's.
Daarom zitten er vóór twee remcillinders (werken beiden oplopend) en achter één gemeenschappelijke cillinder.
Bij het remmen in voorwaardse richting lopen zó de remschoenen aan de voorzijde van de auto altijd op (omdat daar het meeste remvermogen wordt gevraagd n.l. 2/3) en achter waar minder remvermogen gevraagd wordt loopt dus één remschoen niet op. Als je achteruit rijdt dan deze weer wel natuurlijk

Rob.