Stelnokken

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Patrick
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Stelnokken

Bericht door Patrick »

Hoi, na een nieuwe motor ingebouwd te hebben rijdt ons HY-tje (1965) gelukkig weer, alleen wil ik nu de remmen bijstellen omdat de vrije slag groter wordt. ik heb geen lekkage of scheeftrekkerij dus een remtrommel eraf halen lijkt me niet nodig.
Kan iemand mij vertellen hoe je dat het beste kunt doen en hoe de bouten voor het stellen eruit zien??? voordat ik iets verkeerds losdraai!!

groeten, Patrick

(vanaf 02-2003 eigenaar van "Bully" zie HYstory)
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Patrick.
De remmen stel je door de stelnokken (net boven de spoorstang) en er
recht tegenover naar boven te draaien tot de trommel aanloopt en dan
net terug tot hij weer vrij is.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Gerard Maas schreef:Hallo Patrick.
De remmen stel je door de stelnokken (net boven de spoorstang) en er
recht tegenover naar boven te draaien tot de trommel aanloopt en dan
net terug tot hij weer vrij is.
En dan eigenlijk nog een pietsie aan zodat de laaste beweging opstellend is...

Ree
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Nee,ik zou niet weten waarom de laatste beweging opstellend zou moeten
zijn.Ik heb kort geleden nog een rem terug moeten stellen omdat hij warm vast ging lopen,was ook iemand die dacht dat de laatste beweging
oplopend moest zijn.
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

Dat laatste zetje in de opstellende richting is om de eventuele speling op te heffen in de afstelinrichting. De slag in het pedaal wordt dan misschien nog iets minder.

Als het afstellen met "gevoel" wordt gedaan en tussentijds pompen met het pedaal kan een perfecte afstelling worden verkregen.

Van belang is vooral dat de punt van de remschoen ( d.i. de andere zijde waar de remcillinder zit) goed is afgesteld. Deze moet vooral bijna aanzitten met net voldoende vrijloop. Dit kan eigenlijk alleen goed worden afgesteld met hulpgereedschap. De punt moet eigenlijk net iets eerder aangrijpen dan de hiel zodat een licht oplopend effect van de remschoen bij het remmen wordt verkregen. Dat oplopende effect versterkt het remvermogen. De rem loopt zichzelf vast als het ware en remt dan over het gehele oppervlak van de remschoen.
In deze afstelling vooral onderscheiden zich de goed en slecht remmende HY's.

Daarom zitten er vóór twee remcillinders (werken beiden oplopend) en achter één gemeenschappelijke cillinder.
Bij het remmen in voorwaardse richting lopen zó de remschoenen aan de voorzijde van de auto altijd op (omdat daar het meeste remvermogen wordt gevraagd n.l. 2/3) en achter waar minder remvermogen gevraagd wordt loopt dus één remschoen niet op. Als je achteruit rijdt dan deze weer wel natuurlijk ;-)

Rob.
Plaats reactie