rammelende uitlaat

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Lowieke
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 38
Lid geworden op: di apr 26, 2011 9:19 pm

rammelende uitlaat

Bericht door Lowieke »

Hallo forumleden,

De vakantie staat voor de deur al lijkt het wel herfst buiten..... voorbereidingen voor de vakantie zijn in ieder geval begonnen met enkele ritten met Lowieke. Daarbij valt het ons op dat onze uitlaat bij bepaalde snelheden rammelt. We zijn geen techneuten :lol: maar een aantal van jullie zeker wel. We denken dat het rammelen ontstaat bij de doorvoer van de uitlaat door de carrosseriebalk. Is dit eenvoudig op te lossen door bijvoorbeeld de knalpijp klem te zetten in deze opening? zo ja, kan dat dan met een spie of rubber? hoe heet wordt de uitlaat eigenlijk normaliter?

Verder heb ik een vraag over de versnellingsbak die vorig jaar is vervangen. Schakelen gaat prima en geeft geen problemen tenzij de motor warm is geworden, dan wordt het lastig om de versnelling in zijn 1 te zetten zonder dat er tandwielen worden geraakt en er een vervelend geratel :?: ontstaat dat je liever niet hoort.. :twisted: Is dit normaal bij een warme motor of is een en ander niet goed afgesteld?

Omdat jullie gek zijn op foto's hieronder nog 2 foto's van de knalpijp. :shock:

We horen graag jullie ideeen/suggesties!

Stef en Arie.
Bijlagen
P1020988.jpg
P1020991.jpg
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: rammelende uitlaat

Bericht door Otje »

Hoi Stef en Arie !

Logisch dat jullie uitlaat zich "laat horen" ! Dankzij jullie duidelijke foto's is de oplossing hiervoor een "fluitje van een cent"! Jullie moeten die laatste ophang-band van de uitlaatpijp iets inkorten waardoor de pijp niet meer op die doorvoer door de carrosserie rust. Die pijp moet rondom ruimte hebben door die doorvoerruimte, liefst zoveel mogelijk in het midden daarvan. (misschien moet je die "ophang-band" zelfs óók nog een beetje "zijdelings verplaatsen" ...)
En: dat schakelen naar z'n "1": óók een bekend fenomeen. Als je, vóór het opschakelen, vanuit z'n "vrij", de pook eerst in de 2e versnelling zet en van daaruit (koppelingpedaal ingedrukt houden) terug naar de 1e zal dat "tandengeknars" voor het overgrootste deel verholpen zijn. Ben daar zelf al zó aan gewend dat het een automatisme is geworden ...
Suces en veel plezier op jullie vakantie met "Lowieke" !!

Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: rammelende uitlaat

Bericht door citrofielnl »

Eens met Gert. Bij de bak: controleer eens in het luikje of de koppeling goed vrij komt. In de vrij moet er zo'n 2mm zitten tussen het koolring en de drukgroep. Is dat minder, an even bijstellen aan de kabel.

gr Teun
Lowieke
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 38
Lid geworden op: di apr 26, 2011 9:19 pm

Re: rammelende uitlaat

Bericht door Lowieke »

Bedankt Gert en Teun voor jullie heldere antwoord!
Lowieke staat op dit moment in de stalling maar zodra van stal zullen we hiermee aan de slag gaan.

Verder voor jullie natuurlijk ook alvast een fijne vakantie!

Groet, Stef en Arie.
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 309
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Oterleek

Re: rammelende uitlaat

Bericht door hyliner »

Die rubberen ophangband van de uitlaat zit ook op een 2cv op twee plaatsen en wel met twee verschillende lengtes. Misschien hebben jullie net de lange versie in gebruik en moet het de korte zijn.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het rubber gewoon uitgerekt is...

Overigens raadt ik ook aan even aan de andere kant te kijken, waar de pot zit. Vanaf de pot begint die pijp al en die zit daar ook nog ergens vastgemaakt, vlak voor dat hij door die 'koker' gaat. Als ik het me goed herinner (ik zal morgen even onder mijn bus kijken) is dat ophangpunt verstelbaar in de hoogte.
Succes!
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: rammelende uitlaat

Bericht door citrofielnl »

Klopt. Hij zit met een uitlaatklem aan een steun aan de versnellingsbak vast. Daar zit weinig stelruimte.

Gr Teun
Gebruikersavatar
BUZZhY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 222
Lid geworden op: di dec 19, 2006 12:10 am
Kenteken: 06-bz-zz
Locatie: Oosterbeek

Re: rammelende uitlaat

Bericht door BUZZhY »

De uitlaat bestaat uit vele stukken. deze passen nauw op elkaar dmv klemmen, bij een lopende motor moeten dezen lucht/gas dicht zijn. is dat niet zo dan kan daar een beetje uitlaatpasta een uitkomst bieden. Alle bouten moeten vast zitten. Mocht je de klemmen en dus de uitlaat loshalen, gooi de klemmen niet door elkaar. elke klem is uniek en is een set. Een klem is ook vrij duur in aanschaf +/- 23 euro per set. Het begin van de uitlaat (4-buizen bij de motor) genoemd uitlaatspruitstuk moet ook goed vast zitten. Ook hier moet je voorzichtig mee zijn er zijn verschillende gevallen bekend dat de bouten kunnen afbreken. De uitlaat moet inderdaad overal vrij hangen. Als je de motor start rammelt de uitlaat het meest heen en weer. als die start zonder rammelen zit je goed...

Om het al een prima beginners klus :wink: Zorg voor een goede krik en vooral krik steunen, nog beter is een brug.

Ook kan het afstellen van ontstekingstijd een boel geplof en gerommel voorkomen in de uitlaat.

Succes!!
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: rammelende uitlaat

Bericht door Otje »

Klopt. Hij zit met een uitlaatklem aan een steun aan de versnellingsbak vast. Daar zit weinig stelruimte.
Teun: klopt helemaal; bij Otje ontbrak 'ie en heb dus zelf iets idem dito gefabriekt (maar inderdaad: géén stelruimte)... Echter: aangezien het hele motorblok "steunt" op rubberblokken - en dus kan bewegen/trillen (zéker óók het voorste gedeelte van het uitlaatsysteem) - betwijfel ik uiteindelijk tóch of het wel slim is die uitlaatpijp daar te "fixeren". Is dan wel origineel maar de "rest" van het uitlaatpijpgebeuren is wèl enigszins vrij om méé te trillen ...
Het begin van de uitlaat (4-buizen bij de motor) genoemd uitlaatspruitstuk moet ook goed vast zitten
BUZZhY: dat "goed vastzetten" van het spruitstuk dan wèl met beleid hè ! Dat dikke stuk gietijzer moet wèl de ruimte hebben om uit te zetten en te krimpen, dus als je alle moeren op die tapeinden muurvast draait krijg je onherroepelijk problemen. De "binnenste" twee moeren muurvast is prima, naar gelang je naar de "buitenkant" gaat mag het wat minder ! "Vast" is "vast".
Gr.
Gert
Plaats reactie