Mijn bus is van 03-04-1974, dus tot die tijd ben ik zeker bezig en blijft HY geschorst...
Die (alleswatjijhennoemderegering) krijgt geen stuiver MRB van mij!
MicHYl bedankt voor je uitleg. Waar heb je die dakgoot vandaan? De dakgoot die ik bij het team gekocht heb heeft een extra opstaande kant die onder het halfrond van het dak kan. Ik zal morgen een foto maken.
Edwin, met de ramen ben ik er nog niet uit. Het dilemma tussen de buitenkant origineel en binnen een camper met een zo praktisch mogelijke indeling, houd mij bezig. Voorlopig ga ik voor de buitenkant origineel met een aangepaste indeling.
Niets is definitief tot het klaar is. Bedankt voor het meedenken.
Wanneer kom je naar Zwolle
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Inderdaad een punt waarmee ik ook in twijfel stond. Ik heb gekozen om het vervangings-gootje in zijn geheel erop te plaatsen. Tegenwoordig heb je zulke goede kit soorten die enorm sterk zijn. Volledig in de kit zetten, dat opstaande randje van het materiaal dikte zou je na goed afkitten bijna niet gaan opvallen. Als je bus in de juiste kleur staat.
Ik heb er geen spijt van dat ik dit zo gedaan heb. Als je naast de bus staat zie je er niks van, tenzij je weet dat het er zit maar dat soort 'puntjes' ga je meer krijgen als je iets zelf opknapt
ik heb mijn goten ook al jaren gelijmd zitten. kan ik gewoon aan gaan hangen zo sterk. er komt geen vocht meer tussen, het rot niet meer etc. ik heb nog een hogere rand eraan zitten en ze van buiten tegen het dak aan geplakt, omdat de roest al te ver tegen de rand omhoog zat.
Ik ben ook helemaal voor kitten van de dakgootranden. Het materiaal van het dak is te delicaat om fatsoenlijk te lassen, het kan wel maar met goede kit zit het net zo goed denk ik. En klein puntje van aandacht is toch ook wel dat het dak waterdicht is (dus na het lassen heb ik ook de hele goot afgekit in de goot).
Het metalen profieltje heb ik van mijn grote klushulp gekregen, die heeft ze gemaakt met een kant/zetbank en wat creativiteit. Ik heb misschien nog wel 1 of 2 stukken van 70-80cm lengte liggen.
Ik heb de stukjes die ik heb vervangen er met epoxylijm (2 componenten) in geplakt, voornamelijk omdat ik (c.q. mijn vader) toch nog een restje van die lijm had liggen
Droogt keihard op en dan ook bijgeschuurd kan worden enzo.
Hartelijk dank voor al jullie reacties en goede raad.
Ik denk dat kitten/plakken inderdaad een goede oplossing is!
Ik heb inmiddels de beschikking over het carosserieboek en daarin heb ik een plaatje gevonden met de constructie van het dak (zie foto).
Aangezien ik ook het omegaprofiel daar moet vervangen ga ik de extra rand van de dakgoot achter het halfrond proberen te prutsen en het halfrond aan de dakgoot kitten. Dan zie je er volgens mij niets van.
Zal tzt proberen wat foto's te maken (als het lukt...).
Verder ook een foto van de dakgoot die ik bij het HY Team gekocht heb.
Wordt vervolgt.
Groeten, Ferry
Bijlagen
IMG_0915.JPG (77.16 KiB) 16291 keer bekeken
Het hoekje bij de bijrijdersstoel had ook een 'plekje roest'.
voor je het weet heb je weer een groot deel openliggen...
Als je goed staal zoek om op te lassen, gaat er steeds meer uit omdat je roest blijft vinden.
Nog even en ik heb de helft van de bus eruit gezaagd.
de foto's dat het af is komen tzt.
Bijlagen
IMG_0918.JPG (93.52 KiB) 16267 keer bekeken
IMG_0920.JPG (139.11 KiB) 16267 keer bekeken
IMG_0974.jpg (133.39 KiB) 16267 keer bekeken
In afwachting van de start met de dakgoten en omegaprofielen (dat ga ik niet alleen doen!), ben ik begonnen met het herstel van de achterkant. De onderkant van het plaatdeel rechtsachter is helemaal rot en ook de omega's die daarachter zitten zijn nagenoeg weg. Rechts onderin waar de wielbak, scharnier wordt, is de aanhechting met de vloerplaat ook voor een deel weggeroest.
Die hele hoek, de omega's en de achterplaat moeten vervangen worden.
Het allerlastigst, heb ik ervaren, is het eruit halen van het scharnier.
Het lukte mij niet dat er recht uit te krijgen.
Ik had achteraf het hele deel eruit moeten slijpen en dat langzaam het staal dat niet meer nodig is wegschuren zodat het scharnier overbleef. Nu ben ik de puntlasjes weg gaan vrezen, maar dat maakt het bijna onmogelijk het scharnier fatsoenlijk te bewaren...
Ik hoop dat er nieuwe scharnieren zijn voordat ik klaar ben.
En nog wat foto's natuurlijk!
Bijlagen
IMG_0917.jpg (117.3 KiB) 16267 keer bekeken
IMG_0958.JPG (134.49 KiB) 16267 keer bekeken
IMG_0961.jpg (126.26 KiB) 16267 keer bekeken
IMG_0962.jpg (129.52 KiB) 16267 keer bekeken
IMG_0964.jpg (118.8 KiB) 16267 keer bekeken
Ik zie hetzelfde gaatje als ik ook nog moet dichtmaken, grappig zeg.
Had jij toevallig ook lekkage op het dak bij de kolom van de schuifdeur, waardoor het water uiteindelijk op dat plekje bleef staan?
Zo af en toe lukt het ook om 's avonds thuis een klusje te doen.
Begonnen met het schoonmaken van alle randverschijnselen om de motor, het koelsysteem en de warmelucht voorziening.
Op de foto's is te zien in welke erbarmelijke staat sommige delen zijn. Op de laatste foto zie je dat ze na een, loog en zoutzuur, badje er weer mooi uitzien. Nu weer mooi zwart spuiten en opbouwen.
Tzt als ze af zijn zal ik er een apart draadje van maken, dan kan dat, als Peter het interessant genoeg vindt, in het TUB journaal.
twee foto's wilde ik niet weglaten, daar zie je nog een insect onder het scharniertje zitten...
groeten, Ferry
Bijlagen
IMG_0924.JPG (145.12 KiB) 16265 keer bekeken
IMG_0930.JPG (121.19 KiB) 16265 keer bekeken
IMG_0933.JPG (130.46 KiB) 16265 keer bekeken
IMG_0952.JPG (159.15 KiB) 16265 keer bekeken
IMG_0955.JPG (168.7 KiB) 16265 keer bekeken
IMG_0967.JPG (125.19 KiB) 16265 keer bekeken
MicHYl schreef:Mooi lasapparaatje heb je daar Ferry!
Ik zie hetzelfde gaatje als ik ook nog moet dichtmaken, grappig zeg.
Had jij toevallig ook lekkage op het dak bij de kolom van de schuifdeur, waardoor het water uiteindelijk op dat plekje bleef staan?
Michyl, dat lasapparaat is oud, maar fijn! traploos instelbaar en ideaal voor dunne plaat.
De Cebora heb ik gebruikt tijdens de lascursus en die vind ik misschien nog wel iets fijner, maar ja deze had ik al.
Ja er zit een gat precies boven deze plek bij het dak en de schuifdeur stijl! blijkbaar een bekend euvel...
Groeten, Ferry
Hey Ferry !
Weer even zitten "genieten" van jouw vorderingen. Héél herkenbaar !
Maar even terug naar jouw "dakgoot-perikelen": zo'n goot laat zich absoluut en voor eeuwig (mits secuur gedaan) vastzetten met Sikaflex 221. Lijm- en afdichtkit in één. En met (letterlijk) een natte vinger rimpelloos af te werken ... Idem dito voor allerlei "bij te plaatsen niet-dragend" plaatwerk. Scheelt vaak een hoop "frustrerend" laswerk. Het enige waar je dan strax wel rekening mee moet houden is dat de afwerking - grondverf, aflak - niet "Thinner-houdend" mag zijn. Thinner lost namelijk die Sikaflex (gedeeltelijk) weer op ... met uiteindelijk allerlei broze verbindingen als eind resultaat ...
Ayez patience. Oftewel: heb geduld.
"Gôe werruk hî tijd van doe ...".
Gert
ed-hz schreef:Tip: de scharnieren van de achterdeuren van een besteleend zijn hetzelfde, en deze kan je gewoon losschroeven.
Bij mijn bus heb ik deze ook gebruikt.
Klinkt goed. Ik stond op citromobile al met een paar medeforummers te filosoferen dat die scharnieren van een eend wellicht hetzelfde zijn.
Maar... Zijn die zo verkrijgbaar? En/of waar haal ik ze vandaan?
Dank voor de tip,
Ferry
Ik heb ze op de A-markt in Gemert gekocht,
maar een andere 2cv beurs of een 2cv onderdelen handelaar of 2cv club heeft ze misschien ook wel.
Die van een acadiane zijn ook hetzelfde trouwens.