Sinds een week ben ik mede-eigenaar van een Type H uit 1950. Vond de auto een half jaar terug met een vriend en na lang wachten kregen we bericht dat de auto ons werd gegund.
Op het Citroen-forum kwam ik een topic uit 2010 tegen van Geert Bukkems over de oudste HY van Nederland.
Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder. Wat er met de 50-er (met chassisnummer 005821) is gebeurd waaraan Geert refereert weet ik niet. Gezien het feit dat de auto te koop stond - en dat hiervoor interesse uit Engeland bestond - zou het zo kunnen zijn dat deze Type H Nederland heeft verlaten.
Dit geldt in ieder geval voor de Type H uit 1950 die tot voor enige tijd geleden te koop stond bij Citroworld. Deze Type H had chassisnummer 006466 en is onderweg naar Australië.
Sinds vorige week is de Type H met nummer 004718 in Nederland. Eveneens een Type H uit 1950. Ook deze Type H heeft geen profilering in de beide achterpanelen (links en rechts van de klep en de deurtjes) en in het deel boven de achterklep.
Sinds vorig jaar staat de Type H met nummer 013094 in Nederland (deze staat in de schuur naast de 50-er). Deze auto is volgens het Franse kenteken van 1951. Deze auto heeft aan de achterzijde links en rechts een geprofileerde plaat, maar is aan de bovenzijde (ter hoogte van de nummerplaat) nog steeds gemaakt van vlakke plaat.
PS voor wie het bouwjaar van een HY wil bepalen is dit een leuk hulpmiddel:
http://citroenhy.free.fr/dater.htm . Volgens dit bestand lopen de chassisnummers in 1950 van 004301 tot 008100.
Nieuwe Type H uit 1950
Nieuwe Type H uit 1950
- Bijlagen
-
- 1950 1.jpg (76.8 KiB) 8776 keer bekeken
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Re: Nieuwe Type H uit 1950
Gaaf, vele foto's graag

Mooie symbolische foto zo met de deur op een kier, nog even en HY mag het daglicht zien?

Mooie symbolische foto zo met de deur op een kier, nog even en HY mag het daglicht zien?

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
De foto is gemaakt in het najaar van 2012 toen we de auto voor het eerst bekeken. De dochter van de overleden eigenaar staat rechts achter de auto in haar badjas. De auto is in 1975 in deze schuur gestald en nadien niet meer van de plek gekomen. De deur die op een kier staat mocht niet worden gebruikt (omdat deze ook waarschijnlijk de laatste 40 jaar niet meer open is geweest. De H moest dus achteruit de schuur uitgetrokken worden. Het heeft 4 uur geduurd voor de auto uit de schuur was en op de trailer stond....
De auto is op 12 februari 1969 door meneer Champel gekocht. Het is een H Mod (zal wel voor modificée staan). De benzinemotor is vervangen door een Perkins diesel. Ook de kilometerteller is vervangen door een bijbehorend exemplaar. De aanpassing is goedgekeurd door de Franse mijnen 4 februari 1969 (dus kort voor de heer Champel haar kocht). Doel voor dit voorjaar is om de techniek weer gangbaar te maken. Verder maar op zoek naar enkele bijbehorende onderdelen (de juiste achterklep, een oud model schuifdeur en het oude gecombineerde achterlicht (achterlicht, remlicht en kentekenplaatverlichting).
Lijkt me wel leuk om de 51-er (zie bijgevoegde foto) te restaureren en deze weer origineel te maken. Ik ben erg enthousiast geworden na het zien van de foto's van de 53-er die Sander Aalderink restaureert. De neus en de achterzijde zijn toch wel erg fraai zo zonder knipperlichten en dergelijke.
Wordt vervolgd.
De auto is op 12 februari 1969 door meneer Champel gekocht. Het is een H Mod (zal wel voor modificée staan). De benzinemotor is vervangen door een Perkins diesel. Ook de kilometerteller is vervangen door een bijbehorend exemplaar. De aanpassing is goedgekeurd door de Franse mijnen 4 februari 1969 (dus kort voor de heer Champel haar kocht). Doel voor dit voorjaar is om de techniek weer gangbaar te maken. Verder maar op zoek naar enkele bijbehorende onderdelen (de juiste achterklep, een oud model schuifdeur en het oude gecombineerde achterlicht (achterlicht, remlicht en kentekenplaatverlichting).
Lijkt me wel leuk om de 51-er (zie bijgevoegde foto) te restaureren en deze weer origineel te maken. Ik ben erg enthousiast geworden na het zien van de foto's van de 53-er die Sander Aalderink restaureert. De neus en de achterzijde zijn toch wel erg fraai zo zonder knipperlichten en dergelijke.
Wordt vervolgd.
- Bijlagen
-
- De Type H uit 1951 met chassisnr. 013094. Hier is de vlakke plaat ter hoogte van het dak goed te zien.
- 1951 1.jpg (70.41 KiB) 8751 keer bekeken
Geweldige vondst! Leuk dat de historie nog bekend en aanwezig is.
Succes met de restauratiewerkzaamheden.
De bus bij Sander is heerlijk spartaans en mooi zijdeglans gespoten. Ben benieuwd welke verf Sander daarvoor gebruikt.
Daarnaast was/is er in het verleden ook een 49er in Nederland met een aparte camperinbouw. Zal de foto op zuster citroen forum eens zoeken.
Succes met de restauratiewerkzaamheden.
De bus bij Sander is heerlijk spartaans en mooi zijdeglans gespoten. Ben benieuwd welke verf Sander daarvoor gebruikt.
Daarnaast was/is er in het verleden ook een 49er in Nederland met een aparte camperinbouw. Zal de foto op zuster citroen forum eens zoeken.