(Mij) bekende roestplekken:
- neusplaten (rond de koplampen)
- bodem (bij de mijne net achter de voorwielen bij de draagbalken)
- en overal waar hoekjes zitten.
Met de getectyleerde bodem moet je wel oppassen. Het kan perfect zijn, of juist een hoop roest en bijna gaten verhullen. Nou heb ik zelf nog geen tectyl gebruikt, maar bij mijn weten maakt het alleen een min of meer elastische op de bodem. Als de bodem roest, en daar tectyl overheen wordt gespoten, ziet het er strak uit en blijft het lekker doorroesten. Dus ik zou even vragen welke stappen ondernomen zijn. Als eerst de hele bodem schoongemaakt is (volgens mij een enorme klus), dan antiroest is toegepast d.m.v. Owatrol of RX producten (o.a.
http://www.owachem.nl en
http://www.rustbuster.nl) en dan tectyl erop is gespoten: dan is het echt goed. Anders zal je na enige tijd zelf de bodem schoon kunnen maken. Je moet ook even vragen of de kokerbalken behandeld zijn. Als hier domweg tectyl ingespoten is, kan je eigenlijk nooit meer zinnige antiroest behandeling aan de binnenkant toepassen.
Als ik het goed gelezen heb, gaat dit over een verhoogde HY uit het noorden van het land die op marktplaats staat. Als ik dit juist geraden heb, dan nog de volgende zaken:
- Deze wagen heeft de 1600cc motor. Deze heeft een nogal beperkt vermogen (zeker voor een verhoogde bus met extra windweerstand), waarvoor (vooralsnog) geen electronische ontsteking (123ignition) verkrijgbaar is. Dit is misschien in het begin geen punt, maar later zal je misschien anders willen. Een andere motor is natuurlijk mogelijk, maarja...
- Deze wagen heeft geen apk. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar ik heb ook een wagen zonder apk gekocht wat ik beter niet had kunnen doen. Ofwel, als je voor die bus gaat, probeer dan te regelen dat je voor een meerprijs de bus met apk koopt.
- Mocht apk niet bespreekbaar zijn, wees op je hoede en maak eerst een proefrit (ja, inderdaad, zonder apk). Test de remmen (remmen zonder handen aan het stuur zonder naar links of rechts weg te trekken), of ie makkelijk een acceptabele "snelheid" bereikt. etc
Nu klink ik misschien negatief, wat ik overigens niet wil zijn, maar mijn ervaring van een HY aanschaffen was niet al te positief. Verder wil ik alleen maar zeggen: Weet waar je aan begint, want het is gewoon een hoop meer werk dan een moderne wagen en als je zo'n klassieker aan wilt blijven houden komen daar mogelijk nog aanzienlijke kosten bij (afhankelijk van de staat)...
Maar ja, als je er eenmaal in rijdt he, dan ben je natuurlijk verkocht