GELUIDS-ISOLATIE
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
GELUIDS-ISOLATIE
Naar aanleiding van een reclamefolder die vandaag bij mij in de brievenbus zat:
Een eeuwig weerkerend onderwerp: geluids-isolatie. Zou jullie allemaal eens in Otje willen meenemen zodat jullie zèlf eens kunnen constateren hoe je op een goedkope manier een hele hoop decibels de kop in kunt drukken ...
Heb geen (dure) daarvoor speciaal bestemde geluids-isolatieplaten op m'n vloerplaten liggen maar heb de ònderkant (!!!) van die vloerplaten, evenals de binnenkant van de (binnen-) motorkap, voorzien van een soort eierdop-schuimrubber dat op dit moment bij de GAMMA (Jaaaawel, de GAAAAAAAAAMMMMMMMAAAAAAA ....) in de aanbieding is.
http://www.gamma.com/turnpages/slot0000 ... _html.html (blz. 17)
Heb ditzelfde (in het model van iedere afzonderlijke vloerplaat geknipte) schuimrubber met kit (op waterbasis, van de AKTION)(jawel ...; vergt een beetje geduld en een heel stel lijmklemmetjes) vastgelijmd. Bovenop mijn vloerplaten liggen de originele rubber matten waaroverheen een stuk vloerbedekking van de Quantum (jawel, de ...).
Marie-Louise en ik konden in ieder geval al die afgelopen duizenden vakantie- en àndere kilometers op gewoon gespreks-volume met elkaar "converseren" (kletsen duzzz ...)
Overigens is dat schuimrubber "brandwerend" en heb ik nog niet kunnen ontdekken dat dat spul, in de buurt van de uitlaatpijp, ook maar enigzins begon te smelten o.i.d.
Moet wèl bekennen dat Otje polyester deuren heeft (die overigens totaal niet zijn voorzien van enige isolatie) hetgeen waarschijnlijk óók invloed heeft op de geluidsweerkaatsing ...).
Maar het is àbsoluut het proberen waard en je gaat er niet van failliet ...
Succes !
Gert
Een eeuwig weerkerend onderwerp: geluids-isolatie. Zou jullie allemaal eens in Otje willen meenemen zodat jullie zèlf eens kunnen constateren hoe je op een goedkope manier een hele hoop decibels de kop in kunt drukken ...
Heb geen (dure) daarvoor speciaal bestemde geluids-isolatieplaten op m'n vloerplaten liggen maar heb de ònderkant (!!!) van die vloerplaten, evenals de binnenkant van de (binnen-) motorkap, voorzien van een soort eierdop-schuimrubber dat op dit moment bij de GAMMA (Jaaaawel, de GAAAAAAAAAMMMMMMMAAAAAAA ....) in de aanbieding is.
http://www.gamma.com/turnpages/slot0000 ... _html.html (blz. 17)
Heb ditzelfde (in het model van iedere afzonderlijke vloerplaat geknipte) schuimrubber met kit (op waterbasis, van de AKTION)(jawel ...; vergt een beetje geduld en een heel stel lijmklemmetjes) vastgelijmd. Bovenop mijn vloerplaten liggen de originele rubber matten waaroverheen een stuk vloerbedekking van de Quantum (jawel, de ...).
Marie-Louise en ik konden in ieder geval al die afgelopen duizenden vakantie- en àndere kilometers op gewoon gespreks-volume met elkaar "converseren" (kletsen duzzz ...)
Overigens is dat schuimrubber "brandwerend" en heb ik nog niet kunnen ontdekken dat dat spul, in de buurt van de uitlaatpijp, ook maar enigzins begon te smelten o.i.d.
Moet wèl bekennen dat Otje polyester deuren heeft (die overigens totaal niet zijn voorzien van enige isolatie) hetgeen waarschijnlijk óók invloed heeft op de geluidsweerkaatsing ...).
Maar het is àbsoluut het proberen waard en je gaat er niet van failliet ...
Succes !
Gert
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 270
- Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
- Kenteken: 14-VR-VF
- Locatie: Hilversum
Re: GELUIDS-ISOLATIE
Mooie tip weer Otje!
Het verbaasd me eigenlijk dat het spul goed blijft plakken met die kit.
Ik neem aan dat je het cabinedak ook beplakt hebt?
Het verbaasd me eigenlijk dat het spul goed blijft plakken met die kit.
Ik neem aan dat je het cabinedak ook beplakt hebt?
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: GELUIDS-ISOLATIE
Ik heb ook al jaren wat goedkoop spul op de bodem liggen. Scheelt inderdaad een hoop geluid. Maar lees ik nu dat je het onder je bodemplaten hebt geplakt ? Dan zit het aan de buitenkant van je bus ? Volgens mij is dat minder handig. Schuimrubber houdt vocht vast. Iets waarvan er genoeg is onder de auto. nadeel ervan is dan dat je platen vochtig blijven en dus roesten. Ik heb schuim bovenop de platen liggen op de rubbermatten en zelfs daar moet ik de platen jaarlijks behandelen omdat er water binnenkomt in de bus.
Dus doe voorzichtig, ik zou het toch jammer vinden als je morgen door je bodem heen kunt kijken.
Dus doe voorzichtig, ik zou het toch jammer vinden als je morgen door je bodem heen kunt kijken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: GELUIDS-ISOLATIE
Ja, eigenlijk raar hè, om zoiets aan de onderkant van die vloerplaten te plakken ...
Maar: ik had eerst die platen aan de onderkant volledig blank gemaakt en ze daarna in verschillende lagen menie + Hammerite gezet. Gebeurt dus nix meer mee. En doordat ik een niet-aggresieve lijm heb gebruikt om dat noppenspul mee vast te lijmen heeft dàt óók geen invloed op eerdergenoemde afwerk-laklaag.
Daarnaast valt het wel mee met het "vasthouden" van vocht: de wet van de zwaartekracht + hitte van het motorblok zorgt er uiteindelijk voor dat alle vocht weer verdwijnt. 't Spul zit er nu al drie jaar en ... tig duizend kilometer onder en ik heb, althans aan de onderzijde van de vloerplaten, nog steeds geen roest kunnen ontdekken. En geloof me: Otje heeft intussen al heel wat stortbuien doorstaan !
Daarentegen zorgt een flinke plens regenwater er wèl voor dat onoverkomelijk tóch tussen de kieren van de vloerplaten door bóvenop de vloerplaten water terecht komt met als gevolg roestvorming. En dan ben ìk blij dat ik geen zware isolerende matten o.i.d. hoef te verwijderen om e.e.a. "droog te deppen".
MicHYl: je zou Otje gewoon eens een keer van dichtbij moeten zien. 't Is niet simpel "een cabinedak beplakken", 't gaat nèt iets verder ... maar da's een ànder verhaal ...
Toch eigenlijk vreemd dat iedereen de "HY-decibels" vanuit de "binnenkant" bestrijdt, terwijl vanuit de "buitenkant" eigenlijk veel meer effect oplevert ...
En Boudewijn: juist doordat bij jou dat schuimrubber bóvenop de vloerplaten ligt en het eventueel opgezogen vocht niet wèg kan zorgt ervoor dat de vloerplaten gaan roesten ...
Ach: wàt is wijsheid ? Gewoon een kwestie van "proberen" ...
Groet,
Gert
Maar: ik had eerst die platen aan de onderkant volledig blank gemaakt en ze daarna in verschillende lagen menie + Hammerite gezet. Gebeurt dus nix meer mee. En doordat ik een niet-aggresieve lijm heb gebruikt om dat noppenspul mee vast te lijmen heeft dàt óók geen invloed op eerdergenoemde afwerk-laklaag.
Daarnaast valt het wel mee met het "vasthouden" van vocht: de wet van de zwaartekracht + hitte van het motorblok zorgt er uiteindelijk voor dat alle vocht weer verdwijnt. 't Spul zit er nu al drie jaar en ... tig duizend kilometer onder en ik heb, althans aan de onderzijde van de vloerplaten, nog steeds geen roest kunnen ontdekken. En geloof me: Otje heeft intussen al heel wat stortbuien doorstaan !
Daarentegen zorgt een flinke plens regenwater er wèl voor dat onoverkomelijk tóch tussen de kieren van de vloerplaten door bóvenop de vloerplaten water terecht komt met als gevolg roestvorming. En dan ben ìk blij dat ik geen zware isolerende matten o.i.d. hoef te verwijderen om e.e.a. "droog te deppen".
MicHYl: je zou Otje gewoon eens een keer van dichtbij moeten zien. 't Is niet simpel "een cabinedak beplakken", 't gaat nèt iets verder ... maar da's een ànder verhaal ...
Toch eigenlijk vreemd dat iedereen de "HY-decibels" vanuit de "binnenkant" bestrijdt, terwijl vanuit de "buitenkant" eigenlijk veel meer effect oplevert ...
En Boudewijn: juist doordat bij jou dat schuimrubber bóvenop de vloerplaten ligt en het eventueel opgezogen vocht niet wèg kan zorgt ervoor dat de vloerplaten gaan roesten ...
Ach: wàt is wijsheid ? Gewoon een kwestie van "proberen" ...
Groet,
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: GELUIDS-ISOLATIE
tja, dat je al 3 jaar ervaring hebt vertelde je er nietmbij.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: GELUIDS-ISOLATIE
ik heb een jaar of 6 geleden mijn vloerplaten en motorkap ook van onderaf geisoleerd
met dempingsmatten van 2cm
speciaal voor vochtig gebruik zeg maar
eerst de platen ook kaal en in de hamerite gezet
zit al tijden goed en het werkt beter als in de cabine net wat otje zegt
bovendien een demplaag waar je je voeten op zet word dun en minder luchtig waardoor het minder dempt
en daar ging het om nietwaar
in de cabine heb ik de rubber matten met de HY auto matten eroverheen
en bij de pedalen heb ik een rubberflap die daar de gaten nog extra dicht maakt
ook ik heb poly deuren trouwens
en ook wij kunnen vrij gemakkelijk praten en naar de radio luisteren
kosten? twee uurtjes schuren, schilderen, knippen en plakken
en 2 tientjes isolatieplaten zelfklevend en brandwerend
de HY van mijn vader heeft de platen niet geisoleerd maar de kap wel van binnen en van buiten
en die is ook vrij stil
klinkt zowiezo anders dan de mijne
met dempingsmatten van 2cm
speciaal voor vochtig gebruik zeg maar
eerst de platen ook kaal en in de hamerite gezet
zit al tijden goed en het werkt beter als in de cabine net wat otje zegt
bovendien een demplaag waar je je voeten op zet word dun en minder luchtig waardoor het minder dempt
en daar ging het om nietwaar
in de cabine heb ik de rubber matten met de HY auto matten eroverheen
en bij de pedalen heb ik een rubberflap die daar de gaten nog extra dicht maakt
ook ik heb poly deuren trouwens
en ook wij kunnen vrij gemakkelijk praten en naar de radio luisteren
kosten? twee uurtjes schuren, schilderen, knippen en plakken
en 2 tientjes isolatieplaten zelfklevend en brandwerend
de HY van mijn vader heeft de platen niet geisoleerd maar de kap wel van binnen en van buiten
en die is ook vrij stil
klinkt zowiezo anders dan de mijne

http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: GELUIDS-ISOLATIE
ach, 'k ga meestal niet over één nacht ijs en 't is niet m'n gewoonte iets te debiteren waar ikzelf niet ècht van overtuigd ben ...tja, dat je al 3 jaar ervaring hebt vertelde je er nietmbij


Maar: probeer het maar eens !
Nèt wat Brammie zegt: 't is niet zo heel veel werk (alhoewel het mij wèl méér dan 2 uurtjes kostte ...), de kosten zijn niet echt hoog maar het resultaat is zéker de moeite waard !
Groet,
Gert
Oeps: lees Brammie's bericht nog eens en voor alle eerlijkheid: was vergeten te vermelden dat óók ik de binnen-motorkap aan de cabine-kant heb voorzien van zo'n fraaie (originele) bekleding - en dus óók extra isolatie ...

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma jan 18, 2010 10:40 pm
Re: GELUIDS-ISOLATIE
hallo.ikwil even reageren op de geluids isolatie,ook ik heb de HY zo geisoleerd [al 10 jaar] mar heb gekonstateerd dat de isolatie waarde na verloop van een paar jaar afneemd [gaat heel geleidelijk dus je merkt niet gelijk op].komt waarschijndelijk door vervuiling,schoonmaken gaat niet vervangen wel.Ook helpt het om ook de lucht inlaat van de cabine mee te isoleren en de zij kanten van de moter ruimte.
Peet
Peet
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: GELUIDS-ISOLATIE
Peet:
toen ik met de restauratie van Otje begon zat er óók al (restanten) van dat eierdoppenschuimplaat overal en nergens tegenaan. De hele bubs "hing er een beetje bij"; heb dus die exercitie gewoon nog eens óver-gedaan maar toen àlle oppervlakten eerst hélemaal schoongemaakt, vervolgens in de hammerite en dáárop dat schuimspul geplakt. Wordt weliswaar vuil en vettig (en soms nat, maar dàt droogt weer). Kan het nog steeds iedereen aanbevelen. Vooral gezien de lage kosten en het goede resultaat !
Gert
toen ik met de restauratie van Otje begon zat er óók al (restanten) van dat eierdoppenschuimplaat overal en nergens tegenaan. De hele bubs "hing er een beetje bij"; heb dus die exercitie gewoon nog eens óver-gedaan maar toen àlle oppervlakten eerst hélemaal schoongemaakt, vervolgens in de hammerite en dáárop dat schuimspul geplakt. Wordt weliswaar vuil en vettig (en soms nat, maar dàt droogt weer). Kan het nog steeds iedereen aanbevelen. Vooral gezien de lage kosten en het goede resultaat !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: GELUIDS-ISOLATIE
bij de automaterialenzaak op de hoek kan je motorruimte isolatie matten kopen
die hebben een "dichte"buitenkant waardoor ze niet vervuilen
de eierdopmatten hebben de neiging na verloop van jaren(afhankelijk van de hitte die ze verwerken) te versmeren en erger uit elkaar te vallen
de matten zijn vast iets duurder maar ach dat is het hele leven toch al
en ook wij HY rijders moeten de economie sponsoren
die hebben een "dichte"buitenkant waardoor ze niet vervuilen
de eierdopmatten hebben de neiging na verloop van jaren(afhankelijk van de hitte die ze verwerken) te versmeren en erger uit elkaar te vallen
de matten zijn vast iets duurder maar ach dat is het hele leven toch al
en ook wij HY rijders moeten de economie sponsoren

http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 211
- Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
- Locatie: Bellingwedde
- Contacteer:
Re: GELUIDS-ISOLATIE
Heeft iemand ervaring met betumen matten..?
Zijn vocht en brandwerend...
Ik wil ze ook aan de onderkant plakken..
Mijn hy platen zijn aan de onderkant getektileerd (nieuwe spelling-:)
Ik kan nl een stel platen voor een prikkie overnemen( nieuw).
Groet
Rene
Zijn vocht en brandwerend...
Ik wil ze ook aan de onderkant plakken..
Mijn hy platen zijn aan de onderkant getektileerd (nieuwe spelling-:)
Ik kan nl een stel platen voor een prikkie overnemen( nieuw).
Groet
Rene