Ik ben bezig met een HZ van 1955 met een oude Traction 11 motor erin. Ik ben nu bijna klaar en op 19 maart gaat hij naar de RDW voor invoer en keuring.
Ik heb echter problemen dat de motor niet goed reageert op het gaspedaal. Stationair loopt hij best goed. Ik weet zeker dat de ontsteking goed staat (gecontroleerd met strobopscoop, graadverdeling gemaakt op krukaspoelie). Via het bougiegat van cilinder 1 goed 0 graden gevonden, staat nu precies op het kantelpunt.
Wel varieert de ontsteking af en toe van 8 à 9 graden voor plotseling naar b.v. 12 graden voor. Ook lijkt het soms dat hij een keertje overslaat. Dit zie je aan de stroboscoop die dan een slag lijkt te missen.
Als je dan gas geeft dan vindt hij dat niet echt "fijn". Soms krijg ik een enorme knal in mijn uitlaat.
Van de ontsteking is het kapje en de rotor vernieuwd, kabels vernieuwd en bougies vernieuwd. Mechanische vervroeging lijkt in goede conditie, vacuum vervroeging zit er niet op.
De ontsteking is goed met de hand bij te stellen d.m.v. die octaanknop op het dashboard. Je ziet dan aan de motor wanneer hij goed staat want dan danst hij wat minder op de motorsteunen.
Kleppen zijn gesteld zoals het hoort, carburateur uit elkaar geweest en doorgeblazen. Carburateur afgesteld volgens het HY-manual.
Waar moet ik zoeken?? Ik heb al suggesties gehad dat wellicht de condensator defect is?? Wat doet dat ding trouwens??
Wie kan mij helpen??
Knallen in mijn uitlaat
-
- HY Forum Grootmeester
probleem gevonden!!!
Het was dus inderdaad de condensator.
Ik heb hem eerst gestart en met mijn stroboscoop goed naar het ontstekings patroon gekeken. Om de paar seconden miste hij gewoon een slag. Op meerdere cilinders.
Toen de condensator vervangen, weer gestart en wat een verschil....
Hij reageert nu direct en zonder morren op het gas.
Het flitsbeeld uit mijn stroboscoop is egaal en continu, géén onderbrekingen meer.
Hé, hé kan ik er eindelijk mee de straat op en op 19 maart naar de RDW.
Bedankt,
Xander Hof
Ik heb hem eerst gestart en met mijn stroboscoop goed naar het ontstekings patroon gekeken. Om de paar seconden miste hij gewoon een slag. Op meerdere cilinders.
Toen de condensator vervangen, weer gestart en wat een verschil....
Hij reageert nu direct en zonder morren op het gas.
Het flitsbeeld uit mijn stroboscoop is egaal en continu, géén onderbrekingen meer.
Hé, hé kan ik er eindelijk mee de straat op en op 19 maart naar de RDW.
Bedankt,
Xander Hof
Citroën HZ van 1955, leuk oud ding
-
- HY Forum Grootmeester