Heb aan het uiteinde van deze kabel een bougie geplaatst maar ook dit zonder gewenst resultaat.
Wél een ander probleem(pje) erbij : heb met een kabel een rechtstreekse verbinding van de plus pool v/d accu naar de plus op de bobine gemaakt; gevolg : een brandlucht uit het ontstekingshuis; het bladveertje van de contactpunten is door de 'kortsluiting' (of piekspanning ?) zodanig vervormd dat er totaal geen veerkracht meer in zit
Gelukkig had ik twee stuks contactpunten besteld en heb nu dus nog 1 goed exemplaar.
Even een opmerking. Zijn er bobines gebruikt in de HY met een voorschakelweerstand? Dan staat er tijdens het starten 12V op en bij normaal draaien een lagere spanning.
Als de stroom door je contactpunt zo groot is geworden heb je toch ergens een massa sluiting zitten, of je doorvoer van je contactpunten [het boutje uit je verdeler] of de bedrading naar je bobine, bobine zelf heb je vervangen geloof ik. [niet toevallig je aansluitingen op je bobine verkeerd om aangesloten]
Ik heb nog niet het boutje uit het ontstekingshuis gehaald maar hij is wel 'hoofdverdachte'.
Is het boutje 'an sich' van een bepaald soort (niet geleidend-) metaal of zit hij in een omhulsel of iets dergelijks om geen contact met het huis te maken ??
Nou, eindelijk dit probleem uit de wereld geholpen.
Afgelopen weekend weer alle moed verzameld en heb alle onderdelen losgehaald, gereinigd en weer teruggeplaatst.
- gehele ontstekingshuis losgehaald en ontdaan van alle onderdelen (contactpunten/grondplaatje, condensator, boutje voor bevestiging kabeltje bobine en condensator, bobine, bougies (die overigens wel érg zwart waren). Vervolgens deze gereinigd.
- álle 4 verbindingsstekkertjes van het contactslot losgehaald, contacten gereinigd en weer teruggeplaatst,
- massakabel van de accu op chassis/motorblok losgehaald, gereinigd en weer bevestigd,
Het ontstekingshuis : alles weer in omgekeere volgorde teruggeplaatst. Ontstekingstijdstip met behulp van een lampje afgesteld. Wat direkt opviel was het vonkje dat zichtbaar werd wanneer je de contactpunten met de hand wat terugveerde, hetgeen een bevestiging was dat er daadwerkelijk spanning stond op de punten.
Spanning tussen bobine +/+ en massa was 12 Volt !!!
Álle vier bougies geven nu een prachtige blauwe vonk !!
Vandaag weer met frisse moed proberen de motor aan de praat te krijgen.
Ree schreef:Even je kleppen stellen en zeker weten dat je timing in orde is.
En je bougiekabel moeten weer net zo terug als dat je ze eraf gehaald hebt
Heb de methodiek gebruikt zoals beschreven in het WPH : 6 mm pen in vliegwiel; draaien tot ie in het gaatje valt; eerste cilinder (versnellingsbakzijde (no. 1)) staat nu in de ontstekingsstand; het punt waar de rotor naar wijst is dus (?) bougiekabel naar cilinder 1. Vervolgens opeenvolgend no. 3, 4, 2.
Kleppenstellen : hier durf ik me vooralsnog niet aan te wagen. Zal eerst meer info moeten vergaren om hiermee aan de slag te gaan.
Heb het ontstekingshuis wat los gedraaid zodat ik hem met m'n hand kon stellen. Telkens een stukje verplaatst tót het moment dat ie startte
Motor loopt op alle 4 cilinders; alleen bij gas geven de neiging te smoren. Ben nú al helemaal vrolijk dat ie eindelijk weer íets doet !!...