Waar halen jullie je staal?

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Waar halen jullie je staal?

Bericht door LEiPiE »

Ik vroeg me af waar eenieder z'n staal haalt en hoe dat dan officieel heet eigenlijk. Ik heb hier in Twente nog geen adres, ben toendertijd in Beverwijk geweest en met dat voorraadje doe ik nu nog, maar moet toch weer eens wat plaatwerk halen.
Maar als ik bijvoorbeeld op staalmarkttwente.nl kijk, dan heb ik geen idee wat al die soorten staal precies zijn en wat ik zou moeten hebben. Pisbakkenstaal is al genoeg op zich :p
Koudgewalst, warmgewalst? S355J2? ZStE 340geolied?
Zegt me allemaal niet veel.
Kwa warm en koudgewalst lees ik dat warmgewalst makkelijker te buigen e.d. is en koudgewalst sterker en dichter is, heeft allebei zo z'n voordelen...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Waar halen jullie je staal?

Bericht door Otje »

Vreemd ...
De eerste de beste automaterialenhandel in ons "durpke" heeft kant en klare reparatie-staalplaatjes staan van verschillende diktes ...
Daarnaast neem ik aan dat bij jullie in de buurt best wel staalverwerkende bedrijven op de industrieterreinen te vinden zijn. Gewoon een keertje binnenlopen; heb zelf op die manier voor EUR 15,- een mooie plaat (dikte 0,7mm) van 75cm x 200cm in de wacht gesleept. Kun je aardig wat reparatiestukken uit slijpen ...
En vooral: staar je niet dood op al die technische "bHYzonderheden" van dat staal. Houd het simpel. Nèt als de HY-himself.
Heb intussen aardig wat plaatmateriaal in Otje vervangen. Zal me worst wezen of het "warm-"of "koud-gewalst" is; bij een dikte van 0,7 of 0,8 mm (en of het nu "pisbakken-staal" is of niet) valt àl dat materiaal vrij makkelijk te buigen, vouwen of be-hameren. Je hebt, hoe dan ook, wèl altijd te maken met het lassen van "nieuw" staal in "oud" staal en dààrin ligt uiteindelijk vaak het grootste probleem. Daarnaast is het "after-all" conserveren van nieuw geplaatst plaatwerk minstens zo belangrijk voor het behoud ervan !
Overigens blijf ik (uit eigen ervaring) propageren dat, als er géén (grote) krachten op de te vervangen plaatwerkdelen komen, je altijd beter kunt proberen e.e.a. te lijmen. Mits met de goede middelen (carrosserielijm, waaronder bijv. Sikaflex 221) zijn die verbindingen minstens zo sterk als waren ze gelast !
Voorbeeld: bij Otje zijn de driehoekjes alsmede de vóórspatborden en zo óók de motorcompartiment-zijpanelen (en vele vervangings-plaatwerkdelen) gelijmd.
Zelfs met een haakse slijper zou het nog een hele klus worden om de boel weer te scheiden.
Daarnaast: ooit al eens bedacht dat wij de hele wereld rondvliegen in ... jawel: compleet aan elkaar gelijmd (!) (alluminium-)vliegtuig-plaatwerk ?
Succes !

En nu de weerberichten voor morgen: vanuit het Zuiden ... :lol:
Gebruikersavatar
boven228
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 11, 2009 4:06 pm
Locatie: hasselt

Re: Waar halen jullie je staal?

Bericht door boven228 »

Leipie,

Als je zincor plaat haalt zit er al een beschermlaag op, delen waar je slijpt en last moet je wel weer opnieuw behandelen tegen het roesten maar de rest van het staal is dan al mooi beschermd

Een plaat kost eigelijk niks en bij alle carroserie bedrijven zijn vast wel stukjes hiervan in verschillende dikte's te verkrijgen

succes !
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 311
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Alkmaar

Re: Waar halen jullie je staal?

Bericht door hyliner »

Otje schreef:Overigens blijf ik (uit eigen ervaring) propageren dat, als er géén (grote) krachten op de te vervangen plaatwerkdelen komen, je altijd beter kunt proberen e.e.a. te lijmen. Mits met de goede middelen (carrosserielijm, waaronder bijv. Sikaflex 221) zijn die verbindingen minstens zo sterk als waren ze gelast !
Voorbeeld: bij Otje zijn de driehoekjes alsmede de vóórspatborden en zo óók de motorcompartiment-zijpanelen (en vele vervangings-plaatwerkdelen) gelijmd.
Zelfs met een haakse slijper zou het nog een hele klus worden om de boel weer te scheiden.
Daarnaast: ooit al eens bedacht dat wij de hele wereld rondvliegen in ... jawel: compleet aan elkaar gelijmd (!) (alluminium-)vliegtuig-plaatwerk?
Mee eens :)
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
tbersma
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma feb 16, 2009 8:56 pm
Kenteken: 17-UB-98
Locatie: Cap ad IJssel

Re: Waar halen jullie je staal?

Bericht door tbersma »

Ik gebruik de achterwand van een oude stalen archiefkast als donor voor plaatmateriaal. Dikte 1 mm en goed te buigen en te lassen. Twee stuks daarvan gekregen van een vriend. De eerste is al bijna op. Twee driehoeks platen van gemaakt, spatborden ermee gerepareerd en het nodige aan plaatstukken achter de voorwielen er uit geslepen.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 678
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Waar halen jullie je staal?

Bericht door Joost »

ik pak meestal restafval op het werk.
Dat is dan S235JR. (vroeger in duitsland ST37-2, het zogenoemde pisbakkenstaal) Dat heeft dus de laagste treksterkte en daardoor het goedkoopste. (wat we op het werk hebben) Of het koud of warmgewalst is weet ik eigenlijk niet. Ik denk trouwens niet dat dat perse iets over de corrosievastheid hoeft te zeggen.
Het dunste wat we hebben is 1,25mm, dat is wel jammer want moeilijker te bewerken en een stukje dikker dan de rest van de HY.
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Waar halen jullie je staal?

Bericht door FerrHy »

Ewald,

Listen carefully, I will tell this eunly once;
Warmgewalst plaat heeft een zgn walshuid. Dit is een dunne, zwarte schilferachtige laag die je er eerst af moet schuren voordat coating goed houd. deze vorm is het goedkoopst.
Bij warmgewalste profielen zie dat de binnenhoek rond is en de buitenhoek scherp, de hoek is als het ware dikker dan de plaat.
Koudgewalst plaat ziet er glad en blank uit. Bij koudgewalste profielen zie je dat de plaat 'gewoon' doorloopt in de hoek.
Verzinkte plaat heeft een zink laagje (ook wel gegalvaniseerd genoemd). De verzinkte plaat is het beste tegen roest, maar als je gaat lassen moet je dat laagje eerst wegschuren.
Er ontstaan anders giftige dampen en je krijgt een 'vervuilde' las.
Dan worden er ook nog carrosserie platen verkocht met een coating laagje. Deze zien er meestal een beetje grijs achtig uit. Ook deze zijn goed tegen roest, maar om te lassen moet het laagje coating weggehaald worden.
Dan heb je nog platen met walsolie. Prima om een tijdje op te slaan dat er geen vliegroest ontstaat, maar lastig om te verwijderen als je gaat verven.
Ik koop gewoon koudgewalst blank staal in platen van 2500x1250x0,75mm en 1 mm dik. Soms noemen ze dat ook dieptrekstaal wat aangeeft dat je het nog kan buigen of vervormen.
Binnenkort moet ik weer een plaat 0,8 en 1 mm bestellen. Ik doe dat bij IJzerleeuw in Zwolle, prijzen staan op de website. Zo uit mijn hoofd iets van 50 euro per plaat.
Als je wil bestel ik er meer en kom je ze halen.
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Waar halen jullie je staal?

Bericht door Ree »

Mooi verhaal, Ferry!

Daarbovenop kan ik nog melden dat warmgewalst staal taaier is, maar minder sterk. Koudgewalst is sterker, stijver en brosser. In ons toepassingsgebied is dit allemaal niet zo relevant want al het staal is sterk genoeg. Alles valt of staat bij de kwaliteit van voorbereiding en van de las.
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Waar halen jullie je staal?

Bericht door Otje »

In ons toepassingsgebied is dit allemaal niet zo relevant want al het staal is sterk genoeg. Alles valt of staat bij de kwaliteit van voorbereiding en van de las.
En vooral: staar je niet dood op al die technische "bHYzonderheden" van dat staal.
Moet me sterk vergissen ... maar dacht al iets in die trant te hebben geschreven ...
Plaats reactie