stonden we voor Den Helder al in de file met een lekker buiten temperatuurtje van tegen de 30 graden
na een uur langzaam rijden waren we eindelijk bij de haven en vertelde een medewerker daar dat het wel een uurtje kon duren voor we op de boot zouden staan
terwijl mijn vrouw de honden even ging luchten zet ik de motor uit
om na 4 minuten te merken dat hij geen zin meer had om te starten
van te voren had ik al gemerkt dat hij nog wel lekker stationiar liep maar met gas geven ging sputteren
na wat gesputter ging het dan wel weer
naast ons zaten een stel opgeschoten(en aan geschoten) jongen die wat zaten te geinen omdat HY niet wou starten
maar toen ze na de nodige grappige opmerkingen door hadden dat hy het echt niet wou doen stapten ze massaal uit de auto en begonnen de 2,5 ton aan HY met vouwwagen aan te duwen waarna hij eigenlijk meteen aansloeg
eindelijk op de boot gekomen de motorkappen open gezet en de boel wat laten luchten en koelen
waarna hij gelukkig verder weer gewoon wou starten
zit ik vanochtend gezellig bij mijn moeder even op de koffie in een oude "beste boek van de weg" te bladeren, kom ik langs het hoofdstuk "dampbel"

en hoewel ik wel wist wat er aan de hand was (je kon tenslotte een ei bakken op de vloerplaten)
had ik er eigenlijk helemaal nooit bij nagedacht dat het een vaker voorkomend probleem was vroeger bij auto's
moraal van het verhaal?
ik zag nog een leuke witte HY op het eiland rijden

en verder, ach als je bus lang stationiar moet lopen en hij begint te sputteren
pak een koele natte lap en wikkel die om je benzine leiding