Scheurtje spruitstuk

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
topcat
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Scheurtje spruitstuk

Bericht door topcat »

Ik sta op dit moment in Zuid-Frankrijk (Tarn) met een spruitstuk waar een scheur in zit. wat zal ik doen?
uitlaatpasta eropsmeren en afklemmen met alufolie en ijzerdraadje....
Of naar de plaatselijke Peugeot-garagist die ook graag aan oude auto's sleutelt. hij zou hem wellicht kunnen lassen, maar ben daar wel een beetje huiverig voor....

Groeten,
Thomas

Ik probeer een fotootje erbij te plaatsen....weet niet of het gaat lukken...
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: Scheurtje spruitstuk

Bericht door LEiPiE »

Hangt er natuurlijk vanaf hoe het gescheurd is: is het een klein scheurtje en komt er vrijwel geen uitlaatgas tussen door, dan kan je met pasta idd misschien wel vooruit. Alufolie misschien alleen om een dikke laag uitlaatpasta, anders zal het denk ik snel smelten. IJzerdraad moet ook vrij dik zijn.
Als de garage ervaring heeft met gietijzeren spruitstukken lassen, dan is er denk ik geen reden om het niet te doen... en zelfs als ie het niet zo best zou lassen kom je in ieder geval wel de vakantie mee door lijkt me.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Pasta en folie helpt niets. Als het geluid dragelijk is zou ik verder rijden. Zo niet, dan kan je het beste met de post een nieuw spruitstuk bestellen, dat is met een paar dagen op je vakantieadres.

Ik heb lang met een gelast spruitstuk rondgereden. Eerst goed heet gereden, daarna zsm een vette rups erop gelegd en daarna direct de motor weer gestart zodat ie daarna nog lang heet is gebleven en zo langzaam mogelijk afgekoeld. Uiteindelijk is dit spruitstuk in vijf stukken gebroken toen ik in een greppel was gevallen. Dan zie je dat zo'n rups er alleen maar bovenop ligt, en dat het gietijzer niet smelt.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Sowieso ook niet oppervlakkig lassen idd. Scheur uitslijpen tot een V-vorm, hele spruitstuk flink verhitten en dan pas lassen (of eigenlijk solderen met een legering, maar ik weet zo even niet meer welke, brons?) en dan langzaam laten afkoelen.
Bij een ambachtelijke smid heb je de beste kans wat dat betreft, maar het blijft natuurlijk een reparatie en dat zal altijd een zwakke plek zijn.
Vraag is natuurlijk ook waarom het spruitstuk gescheurd is (meestal is dat het uitzettingsverhaal: kop en spruitstuk zetten niet op dezelfde manier uit bij het warm worden, vaak worden de gaten bij de flensen opgeboord en de moeren zo licht mogelijk vast gezet).

Heb zelf ook een gelast spruitstuk, was er helaas niet bij toen het werd gelast, maar is iig een las die diep ligt, dus ik neem aan dat het eerst uitgeslepen is.
Voordeel was dat het een vrij korte scheur was. Heb er nog niet veel mee gereden (misschien 2000KM), maar is er al wel meerdere keren weer af en op geweest.
Heb ook nog een in twee delen gebroken spruitstuk liggen, moet ik nog eens naar laten kijken.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Thomas
Heb datzelfde met Otje. Is weliswaar door onze plaatselijke smid na véél ge-experimenteer dichtgelast met naar ik meen brons. Maar als ik jou was zou ik, zo ver van huis, dat spruitstuk nù beslist laten zitten.
Als het geluid dragelijk is zou ik verder rijden
Ben het hier met Raymond over eens. Kans is groot dat, als je de zaak demonteert, het euvel enkel groter wordt - ergo: dat je er een spruitstuk in twee (of méér) delen aan over houd ...
Uiteindelijk is dit spruitstuk in vijf stukken gebroken toen ik in een greppel was gevallen.
Je zou dus niet de éérste zijn ... zèlfs zónder greppel ...
Wens je overigens nog een leuke vakantie. Ondanks dat je "Zeewolde" beslist hebt "gemist"... :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
ugly american
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: hy78,hy72
Contacteer:

Bericht door ugly american »

you are best to order a new manifold! cast iron can only be welded with a nickel filler rod when the metal has been preheated and then annealed. even by deeply grooving the metal and filling it, you are making the metal weaker from the heat of the weld,plus the manifold will always be getting hot and cooling slowly which will also weaken the metal.good luck with this!

-gregory
'79 HY78, 80 HY 78,'74 HY 72,'88 rhd 2cv,'75 2cv truckette,'69 volkswagen ,2001 Volvo XC,2008 Land Rover
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan
Plaats reactie