Motorkap warm?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

Re: Motorkap warm?

Bericht door Thomas »

Otje, je eierdozen materiaal is ook niet brand veilig, ondanks dat de platen geimpregneerd zijn zijn ze ook poreus en dus gaan ze vol zitten met brandbaar materiaal, vooral in onze olie lekkende busjes is dat nogal een factor. die kap brand als een fakkel als ie gaat.
Armaflex is aan de buitenlaag niet poreus en dus veiliger.

Ik heb bij onze bus, de armaflex beplakt met aluminium folie, gewoon stroken van een rol, en dan 1/5 overlappend. 2 voordelen, er pakt nagenoeg geen vuil meer aan dus nog brandveiliger, en door de hitte reflecterende laag die aangebracht is gaat de isolatie waarde omhoog met 25% (gemeten hier mbv een 200graden oven)

Ik heb overigens naast de binnenkant van de motorkap, ook de zijwanden (waar bobine en kachelkraan aan hangen) ook bekleed met armaflex/alu, en ook het plafond van de motor ruimte dus waar de bodem van de la in het dashbord aan grenst. het recept voor echte gebakken banaan is volgens mij toch net wat lastiger dan 2 van die gele jongens in die la proppen en dan 50km rijden :-) 't word net smurfen snot.

De vloerplaten heb ik niet bekleed maat die worden ook niet zo warm, ik heb er wel een dikke zware en dus stille mat rubber op liggen, deze matten gebruiken we hier op werk ook op de ijsbaan om het stukje van de bank naar de ijsvloer te klunen, zonder dat je ijzer kapot gaan. Technirub in zeewolde heeft wel zoiets liggen een epdm of NBR rubber mat oid.

de mijne was niet goedkoop maar zijn geld wel waard, gehoorapparaatjes zijn duurder.

Grtz Thomas
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Motorkap warm?

Bericht door Joost »

Als je alle warmte terug laat "kaatsen" op het blok, gaat die dan geen problemen krijgen om op temperatuur te blijven?

Ik weet niet goed wat de invloed hierop kan zijn, en misschien is het niet zo erg als ik denk. Maar wel iets om te controleren lijkt me.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Motorkap warm?

Bericht door Ree »

Dat hoort geen probleem te zijn.
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Motorkap warm?

Bericht door Otje »

Thomas: "het geluk is met de dommen". Rijd er inmiddels al ruim 3 jaar mee rond; "maak" zo'n 6 à 7.000 km per jaar en ben nog steeds "en route". Heb weliswaar 2 brandblussers in de cabine maar als de boel, door de eeuwig onvermijdelijke lekkage van allerlei olieën, tóch ooit "in de hens" zou gaan dan weet niemand achteraf wáár het nu precies aan lag ...
Joost: het overgrote deel van de motorwarmte wordt uiteindelijk door de ventilator en de rijwind onder de HY doorgeblazen.
Zéker tijdens het rijden wordt er eigenlijk nergens "warmte teruggekaatst" maar verdwijnt ònder de auto door.
Het enige dat je bereikt door het plaatsen van "isolatie" is dat je het motorlawaai (enigzins) reduceert ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

Re: Motorkap warm?

Bericht door Thomas »

Precies, das niet echt een issue Joost,

ter leering ende vermaek.

ik heb het inderdaad getest. zelfs als je al problemen met koeling hebt, zoals wij vorig jaar. dan nog is er geen meetbaar verschil met of zonder de isolatie. ik heb nu de radiator vervangen en rijd zelfs met de hittereflectoren (want dat zijn het inderdaad wel) onder de 80 graden. ik kan ,zelfs na 100derden kilometers snelweg bij mooi weer, nog steeds de thermostaat open en dicht zien gaan op de temperatuur meter in het dashbord (die er overigens niet in hoort maar waar ik wel erg blij mee ben) er is dus koelcapaciteit zat in de set-up.

dat je niet wegstoomd in de cabine en je trommelvliezen enigzins in tact blijven is de grootste uitdaging.

Grtz Thomas
Plaats reactie