onderdelen bij een volledige revisie

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 22
Lid geworden op: di jul 12, 2005 12:45 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Gerben »

Hoi Rein en Gerard,

Inderdaad een goed initiatief.
Ik ga een motor volledig reviseren. Ik zal daar veel vragen over stellen waar Gerard antwoord op heeft. En als ik dan foto's maak en met Gerards hulp de juite tekst erbij, dan krijgen we in een half jaartje het hoofdstuk "motorrevisie" van de kennisbank wel af. Mij lijkt dit wel werkbaar. Hebben we alleen iemand nodig die het goed indexed en web-enabled maakt.
En als iemand anders zijn remmen onder handen neemt en foto's knipt, dan hebben we weer een hoofdstuk. En iemand een versnellingsbak,...etcetera.

Ik heb sinds 1999 mijn derde HY (uit 1975). Op een verscholen plek vond ik gisteren een prtomonee met een eurochecheque pasje (bestaan die nog?) Ook zaten er kassabonnetjes in uit 1985. Dat betekent dat de HY toen al kampeerauto was.

Vriendelijke groet,

Gerben
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Gerben.
Waarom wil of moet je de motor reviseren?Wat zijn de klachten?
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 22
Lid geworden op: di jul 12, 2005 12:45 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Gerben »

Hoi Gerard,

Met mijn eerste HY kwam ik 25 jaar geleden geen berg meer op in zuid frankrijk. Hij liep nog maar op twee pitten.
Met mijn huidige HY kwam ik op de wereldmeeting met een aanloop het ergje pas in tweede instantie op. De HY valt stil en de motor slaat af. Er wordt geen kracht ontwikkeld op het laatst. Ik heb 19x400 banden op de voorwielen. HY rijdt tegen de negentig op deze banden, dus de ontsteking zal aardig goed staan.
Ook zweet en lekt de huidige motor op alle plaatsen muv de karterpan. En daar is weer een hoekje vanaf gebroken.
Omdat er geen grote druk wordt opgebouwd in het karter zal de compressie nog wel in orde zijn. Ik zal deze eens meten. Weet jij uit je hoofd wat de HY (H78) moter aan compressie heeft (dan hoef ik het niet op te zoeken).

En verder lijkt het me erg leuk om een HY motor op mijn gemak te reviseren en het blok en de poelie een eigen kleur te geven.

Kan je me helpen om het lijstje afmaken voor de volgende onderdelen bij een volledige revisie:

Aandrijving:
4 st cylinders
4 st zuigers
4 st set zuigerveren en olieschraapveer
? st krukas lagerschalen
1 st distributieketting
4 st bougies
8 st klepzetels?

Olie:
1 st oliefilter
1 st afsluitring aftapplug
oliepomp?
karterontluchting?

Pakkingen:
1 st distributiedekselpakking
1 st oliekeerring krukas
1 st karterpanpakking
1 st koppakking
2 st halve cirkel (kurk) pakkingen (verschillende)
1 st kleppendekselpakking
1 st benzinepomp (kurk) pakking
1 st inlaatspruitstuk pakking (caburateur)
4 st uitlaatspruitstuk pakkingen
4 ringen (onder het kleppendeksel)?

Bouten:
Welke bouten moeten nieuw?

Met zo'n lijstje hebben we al iets klaar voor de kennisbank dat antwoord geeft op de vraag: "Ik wil mijn motor reviseren, wat heb ik aan nieuwe onderdelen nodig?"

Met groeten,

Gerben
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

De zuigers,cilinders en veren zijn 1 set compleet
en een compleet motorpakkingset.
Bij de distributieketting moet je de geleider meenemen.
De klepzittingen kan je zelf niet vernieuwen,de kleppen wel
De kopbouten vernieuwen is een aanrader.
Ik zou maar eens naar prijzen gaan informeren en vergelijken met een
ruilmotor.
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 22
Lid geworden op: di jul 12, 2005 12:45 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Gerben »

Ik zal eens beginnen met naar prijzen te informeren.

Inmiddels heb ik de compressie gemeten van het huidig blok.

kamer 1: 6,9
kamer 2: 7,0
kamer 3: 6,8
kamer 4: 6,8

(warme motor en met het gas volledig ingetrapt)

De waarden liggen voldoende bij elkaar. Geen problemen dus :D . Maar wie kan een oordeel geven over de gemeten waarde? Is het aan de lage kant? Of is het wel goed zo? Bij welke waarde is het blok " versleten" ?

groet,
Gerben
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Sorry voor dit late antwoord, maar de normale compressieverhouding is
1 op 7,9 dus dan moet je met een warme motor zeker rond de 9 atm komen.Hoever sta je op dit moment,of staat alles nu stil.
Plaats reactie