de drukgroep en koppeling gaan in principe een bus leven en een beetje langer mee. dus die maarzo vervangen zou ik niet doen. hele makkelijke test, heeftje koppeling ooit geslipt? zo nee dan lekker niet vervangen.
de "koolring/druklager/throwout-release bearing" vertaald het intrappen van je pedaal naar het aanduwen van de drukgroep. om het snelheid verschil op te vangen in de draaiende drukgroep (motor toerental) en de stilstaande koppelings vork (waar je pedaal aan trekt zeg maar) deze glijden over elkaar heen als het ware waarbij het kool deel op het "druklager" langzaam afslijt.
hier een mooie uitleg met jip en janneke plaatjes.
http://auto.howstuffworks.com/clutch1.htm
de koolring moet axiaal kunnen bewegen op de vork waar ie aan hangt, en dat kan ie doen doordat ie in 2 halve hollen kan draaien op 2 halve bolle asjes die aan de zijkanten van het koolringhuis gegoten zijn. hij word hierin op zijn plek gehouden door de 2 veren op de koppelingsvork, deze veer-schalmen zitten weer op de vrok gebout met de kleine m4 boutjes en deze boutjes zijn geborgd met 1 metalen hoekstukje welke je met een schroevendraaien en hamertje tegen de boutjes aan mept zodat ze niet los kunnen trillen.
als je dat stukkie tekst er even bij houd als je de boel uit elkaar draait is het allemaal zo duidelijk.
Grtz Thomas