De ingelaste delen zien er weer strak uit. De laadvloer zou ik denk ik tot halverwege verwijderen, uiteraard met behoud van de 'wafelplaat', gezien deze stevigheid geeft aan de carroserie. Alle rotte stukken uitslijpen en dichtlassen en vervolgens een mooie strakke (galva) plaat eroverheen. Dat laatste ben ik ook van plan en roest het de eerste komende jaren niet weer
De vloerplaat die ik nu verwijder is er later overheen gezet. De 'originele' plaat zit nog precies tussen de kokerbalken op z'n plaats, bruin van de roest... Moet maar zien of dat nog te redden is. Ik denk deze tweede vloer eruit. Oude vloer goed schoonmaken als het geen krantepapier is, goed in de roestwerende verf en dan een nieuwe plaat eroverheen.
Een Galvaplaat is een goed idee, maar hoe las ik die vast op de oude, net geverfde vloer, zonder mezelf te vergiftigen met de dampen van de galva plaat en de verf te verbranden?
Iemand ideen?
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Wil hem er ook wel voor je inlassen hoor...echter niet zonder de nodige voorbereidingen om de lasdampen te voorkomen.
Maar dan kan je het zelf ook wel weer
De bodemplaat moet je aan de randen met de flex afbramen zodat daar de zinklaag verwijderd wordt. In het midden een rij gaten boren en afhankelijk van de overspanning een extra rij(en). Bij elk gat even met een braamschijf boven en onder de zinklaag licht verwijderen. Plaat op de geschilderde vloer leggen, alhoewel als dat bladerpapier is geworden zou ik de eerder de wafelplaat eronder als basis gebruiken en daar de gaten met stift op aftekenen. Daar eveneens de afgetekende stippen afbramen en dan vastlassen. Laskoppen afbramen en even in de zinkspray of menie en dan heb je een geweldige strakke vloer
Gezien mijn vloer ook op diverse plekken krokant is overweeg ik dit ook te doen. Meteen mooi strak en roestvrij.
Mee eens ! Otje heeft (ik weet het: voor sommigen ga ik nu vloeken ...) polyester neusplaten, voorspatborden en bijbehorende "driehoekjes". Alles verlijmd met Sikaflex 221. Idem dito met de (alluminium) cabine-dakgoten alswel de (eveneens alluminium) dakgoten voor de laadruimte. Voordeel: nèt zo sterk als gelaste onderdelen (voor zover er niet continu allerlei hevige "duw- of trekkrachten in het spel zijn); alluminium en ijzer kunnen op zo'n manier worden "verenigd", de kit zorgt meteen voor "vullende" werking waardoor naden feilloos kunnen worden "dicht-gevuld", het is practisch met iedere verf (behalve met "Thinner-houdende" verf, want die heeft een oplossende werking op Sikaflex !!) worden afgelakt. En ik verzeker je dat, wanneer onderdelen eenmaal met Sikaflex zijn samengevoegd, je absoluut alleen de boel uit elkaar krijgt met een haakse slijper of groot breekijzer. Bedenk dat tegenwoordig het grootste deel van alle vliegtuigen aan elkaar gelijmd worden ...
Door de goede ervaringen met Otje heb ik intussen ook allerlei "vervangend" plaatwerk van m'n AZU 250 "verlijmd" i.p.v. "gelast". Kan het je aanraden !
Wèl zorgen dat je absoluut "vetvrij" gaat lijmen !
Succes !
P.S.: ben destijds toevallig met die Sikaflex begonnen, maar er zijn véél meer van dit soort professionele (carrosserie-) lijmen in de handel. En tegen heel uiteenlopende prijzen. Gewoon zoeken en proberen !
Weer een stapje verder.
De verbinding tussen laadvloer en cabine of kokerconstructie is bijna hersteld.
Eerst de onderplaat vast gelast. Daarna zo goed en zo kwaad als dat gaat, de rillen in de opstaande plaat gemaakt en die plaat vast gelast.
Net bij het linker hoekje was het gas op...
Dan maar verder met de vloer.
Bijlagen
IMG_0507.JPG (131.35 KiB) 19006 keer bekeken
IMG_0506.JPG (163.31 KiB) 19006 keer bekeken
IMG_0504.jpg (129.41 KiB) 19006 keer bekeken
IMG_0508.JPG (116.67 KiB) 19006 keer bekeken
IMG_0514.JPG (137.84 KiB) 19006 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
De vloer;
De bovenste plaat los getikt. Met een lange platte beitel de lasjes losgeslagen.
De vloer die eronder zit, zat wel onder de roest, maar was nog te redden.
Het geheel goed geschuurd en in de roestwerende verf gezet.
De open plekken ga ik nu eerst met nieuwe plaat dichtlassen en dan zeer waarschijnlijk een Galva plaat over het geheel lijmen.
Van een donor plaatje nog een stukje geknipt voor de zijwand.
Inmiddels weer gas, dus volgende week kan het vastgebakken worden.
Groeten, Ferry
Bijlagen
IMG_0512.JPG (159.48 KiB) 19006 keer bekeken
IMG_0522.JPG (158.52 KiB) 19006 keer bekeken
IMG_0526.JPG (164.72 KiB) 19006 keer bekeken
IMG_0529.JPG (112.58 KiB) 19006 keer bekeken
IMG_0527.jpg (104.52 KiB) 19006 keer bekeken
IMG_0517.JPG (99.59 KiB) 19006 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...