Apk

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
neortic
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 272
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
Locatie: Losser
Contacteer:

Apk

Bericht door neortic »

Morgen maar eens kijken of HY door de apk keuring komt, door de lekkage kon die wel eens afgekeurd worden zowel kurken als de nieuwe rubberen pakkingen geprobeert (carter half ronde pakking) maar dicht aan de voorzijde ho-maar.
Zou het te maken kunnen hebben met het stalen plaatje dat je er voor moet zetten?
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Apk

Bericht door LEiPiE »

De techniek van het goed dichtkrijgen van het carter heb ik ook nog niet onder de knie helaas.
Het stalen plaatje zal er met een reden zitten...

Ik kan me niet echt voorstellen dat het een afkeurpunt is, ik neem aan dat het er niet uit stroomt maar gewoon een beetje lekt?
(verhuisd naar ander forum)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1051
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Apk

Bericht door HYvonne »

Lekken aan de voorzijde komt waarschijnlijk door een lekkende oliekeerring op de krukas achter de poulie. En inderdaad, als het er niet uitloopt maar binnen grenzen blijft is het geen afkeurpunt maar evt. wel een aanmerking.

zie foto
Bijlagen
DSC07702.JPG
DSC07702.JPG (222.94 KiB) 44748 keer bekeken
neortic
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 272
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Apk

Bericht door neortic »

Zo terug van de keuring en idd afgekeurd , maar hoewel HY te veel lekt is het geen afkeur tenminste niet voor de apk maar wel voor mij.(HYvonne ,ik dacht idd dat de asbus was ingesleten maar dat is wel potdicht ,het komt echt van het laagste punt van het halfrond gedeelte)

Kreeg een heleboel complimenten over de onderkant zogoed die eruit zag , en het co2 gehalte was ook keigoed.

Het lager had teveel speling rechtsvoor dus daar gaan we eerst maar aan werken .
Deurstijl was aangetast boven, dus die ga ik uitstukken .
voetrem achter bijstellen (remde met teveel afwijking ten opzichte van elkaar , Max 30%)
Buitenkabels handrem gebroken .
Geen dimlichtbeeld.

Dus al met al valt het nog mee.

Maar waar we samen niet uitkwamen , er zit een soort aanloopblok bij de voorwielen hoort het voorwiel daar tegen aan te lopen bij max stuuruitslag?

Tegenwoordig wordt het voertuig gekeurd en bij afkeuring KUN je terug komen , als je het gerepareerd hebt ga je terug voor een herkeuring. Dit is dus veranderd tenopzichte van vroeger. ( er zijn meer dingen veranderd in maart)
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Apk

Bericht door Otje »

Maar waar we samen niet uitkwamen , er zit een soort aanloopblok bij de voorwielen hoort het voorwiel daar tegen aan te lopen bij max stuuruitslag?
Ik neem eerder aan dat het een soort "beveiliging" is maar zeker niet standaard bedoeld is om hier de voorwielband tegenaan te krijgen bij maximale stuuruitslag. Heb dit eens bij Otje bekeken en geprobeerd maar Otje heeft tenminste nog enkele centimeters "vrije ruimte" óver ... Wie het weet mag het zeggen ... Ben óók benieuwd naar de "wetenschappelijke uitleg" ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

Re: Apk

Bericht door Thomas »

vreemd hoor, met een nieuwe krukpakking en een dikke klodder Hylomar-blue zou dat toch echt dicht moeten willen. Ik heb dat klusje bij mij ook nog in het vooruit staan, als je een manier hebt gevonden hoor ik het graag.

ik heb vorig jaar ook de keerring vervangen overigens met de deksel en de krukas op zijn plek dus zonder uit elkaar slopen. dat scheelt al enorm.

bij mij lekt overigens de uitlaatkant van de carterpan het hardst niet de voor of achterkant.

grtz Thomas
wpater
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 112
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
Kenteken: NV-12-ZR
Locatie: barneveld

Re: Apk

Bericht door wpater »

Vloeibare pakking werkt prima als de standaard pakkingen niet meer werken.
Let op met het plaatse van de nieuwe kering dat je het goed centreert want anders gaat hij zo weer lekken.
Dus de kering plaatsen en daarna pas het deksel vastdraaien nadat je overtuigd bent dat de kering goed in het midden zit.

gr Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Gebruikersavatar
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 209
Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
Kenteken: 33-AB-38
Locatie: langweer

Re: Apk

Bericht door brammie »

neortic schreef:Zo terug van de keuring en idd afgekeurd
Buitenkabels handrem gebroken .
voor je op zoek gaat naar andere kabels en tip :mrgreen:

als je binnen en buiten kabels verder nog goed zijn
behalve de buitenmantel
haal dan een rol met krimpkous en trek die over de gehele remkabel en krimp hem op maat
dan ben je voor een paar euro klaar en het gaat weer jaren mee :mrgreen:
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 309
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Oterleek

Re: Apk

Bericht door hyliner »

neortic schreef:Tegenwoordig wordt het voertuig gekeurd en bij afkeuring KUN je terug komen , als je het gerepareerd hebt ga je terug voor een herkeuring. Dit is dus veranderd tenopzichte van vroeger. ( er zijn meer dingen veranderd in maart)
Die moet je ff uitleggen. Vroeger kon je toch ook terugkomen na een reparatie? Sterker nog, je zal wel moeten om hem ooit goedgekeurd te krijgen. Wat is er nu anders dan?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
wpater
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 112
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
Kenteken: NV-12-ZR
Locatie: barneveld

Re: Apk

Bericht door wpater »

Als je binnen 2 weken terug komt voor de keuring kijken ze alleen naar de afkeurpunten,kom je later krijg je weer een nieuwe keuring en betaal je 2x het volle pond.
Ik ben net terug van de herkeur en kan er weer 2 jaar tegen aan. €50 Bij Catsburg Ruiter in Voorthuizen. Doen niet moeilijk met betalen en herkeur, maar zijn redelijk streng.
Maar de punten die ze noemen zijn wel eerlijk.
Lekkage van je kering mag volgens mij geen afkeur zijn.
Gewoon lekker je afkeur lijstje afwerken totdat hij goedgekeurd is en kun je met een goed gevoel op pad gaan.

gr Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 309
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Oterleek

Re: Apk

Bericht door hyliner »

wpater schreef:Als je binnen 2 weken terug komt voor de keuring kijken ze alleen naar de afkeurpunten,kom je later krijg je weer een nieuwe keuring en betaal je 2x het volle pond.
Neortic schreef dat dat veranderd was t.o.v. vroeger. Maar ik deed dat vroeger ook al zo bij een afkeur.
Volgens mij hangt het van de soepelheid van je APK station af.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Apk

Bericht door LEiPiE »

Er zijn voor zover bekend geen wettelijke verplichtingen o.i.d. dat men een herkeur moet aanbieden, is puur een service van de garage denk ik.
Voor de RDW is het gewoon een afkeur en om 'm goed te keuren moet ie dus opnieuw gekeurd worden. Hoe het keurstation dat doet en wat ze er voor in rekening brengen mogen ze zelf bepalen.
Mocht iemand toch iets zwart op wit hebben, dan graag een bronvermelding.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
neortic
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 272
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Apk

Bericht door neortic »

hyliner , naar ik meen gingen de afkeur punten naar het rdw , wanneer je in die tijd naar een andere garage ging stonden de oude nog bekend bij het rdw ( je kon er niet onderuit om die punten ook te repareren)
Tegenwoordig kun je bv. vijf garage's afgaan en dan kiezen welke het het eenvoudigst door de apk gaat. (en heb je tijd om eventueel de andere punten aan te pakken na die tijd)
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 309
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Oterleek

Re: Apk

Bericht door hyliner »

neortic schreef:hyliner , naar ik meen gingen de afkeur punten naar het rdw , wanneer je in die tijd naar een andere garage ging stonden de oude nog bekend bij het rdw ( je kon er niet onderuit om die punten ook te repareren)
Tegenwoordig kun je bv. vijf garage's afgaan en dan kiezen welke het het eenvoudigst door de apk gaat. (en heb je tijd om eventueel de andere punten aan te pakken na die tijd)
Volgens mij heeft dat niet met 'vroeger of nu' te maken maar of de garage bij afkeur hem afmeldt of alleen mondeling zegt dat hij afgekeurd is.
Ik heb nog nooit meegemeekt dat een auto bij afkeur afgemeld werd. Heeft ook geen zin denk ik. Alleen als je in beroep wil gaan tegen de afkeur, dan is het nodig.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Plaats reactie