Cruise control?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Cruise control?

Bericht door LEiPiE »

Vraagje kwam in me op bij het doorkijken van de Conrad catalogus: kan er in een HY eigenlijk een cruise control? Als in: werken die uberhaupt in 'oude' auto's?
Op zich wel erg relaxed rijden dan en dat past toch wel goed bij een HY :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Dit was ook mijn wens, maar ik zag al enkele probleempjes dus ik heb gebeld met Dynad en die konden in alle auto's tegen geringe kosten de cruise control komen inbouwen.

Na een uurtje klooien en een twee kopjes koffie is de monteur weer onverrichtte zaken naar huis gegaan. Hij zou wel een apparaatje kunnen monteren die het gas vastzet op een gegeven stand, maar voor een echte cruise control had ie niet een goed punt om hem te bevestigen.

Ree
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Ik heb behoorlijk wat ervaring met het inbouwen van die cruise control; ik heb het ter aanvulling van studiefinanciering gedaan op diverse auto's.

Het grootste punt is dat deze cruisecontrol werkt op vacuum. Nu heeft de HY dat eigenlijk niet.
MAAR! de latere HY's hebben carterontluching via inlaatspruitstuk. door de klep (PCV-klep) bij het kleppendeksel heb je wel degelijk een bruikbaar vacuum! De slang doorsnijden tussen pcv klep en spruitstuk; T-stuk ertussen en voilla! Daarbij komt dat er maar weinig kracht nodig is om gas te geven bij de HY. Door de lage snelheid en grote wielen moet je wel 3 magneetjes op de aandrijfas monteren (op de homokineet aan de versnellingsbak zal ik adviseren)

Dergelijke cruisecontrol 4 jaar geleden voor het laatst gekocht voor 300 gulden (135 euro) bij Halfords. Deze heb ik eerst in mijn Toyota Hi-ace gebouwd, daarna in mijn Opel Astra en nu gaat hij de HY in!

Voor hulp kun je kontakt met me opnemen; stef.sep@wxs.nl

Groeten,

Stef
HY '76
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

Even een gaatje boren op de voet van de carborateur boven de flens en daar een koperen (schroef) busje in. Deze kocht ik tezamen bij de vacuummeter die ik er op heb gezet. Dáár heb ik veel plezier van gehad. Zo kon je de motorbelasting in de gaten houden en je verbruik.

Rob.
Plaats reactie